roger verhiest |
21 juni 2011 15:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
(Bericht 5519755)
Overheden zijn alleen aandeelhouders als de banken in problemen zitten.
Griekenland zou een voorbeeld kunnen stellen door gewoon de hele financiële sector - inclusief de euro - aan de deur te zetten en een eigen openbare coöperatieve bank op te richten die renteloos geld uitgeeft, eventueel met het stelselmatig opbouwen van goud- en zilverreserves om mindere tijden door te komen. Meteen is heel de crisis voorbij voor Griekenland. Maar dat vergt wel wat out-of-the-box denken, wat de huidige politieke kaste niet gegeven is.
Zoals ik al zei: weg met de staatsschulden, leve de staatsgulden. 8-)
|
Het lijkt inderdaad eenvoudig zo'n faillissement. Maar dat wil eigenlijk zeggen dat iedereen zijn spaargeld kwijt is en dat de huizen in aanbouw niet afgewerkt worden, er geen produkten ingevoerd kunnen worden en ook niet uitgevoerd (je wordt immers niet betaald). Mijn grootouders in Hamburg de jaren '20 van de vorige eeuw : de arbeiders werden 2 x daags uitetaald omdat het geld zo snel in waarde daalde...
Of misschien het recept van de NSDAP volgen ? een groot deel van de eigen bevolking even onteigenen en daarna op veroveringstocht gaan om je "eigen volk" "lebensraum" te geven ?
Ook de overgang naar het "kapitalisme" in de quasi autarktische staat Rusland gaf aanleiding tot een faillissement van de staat..; de geschiedenis hoe dit faillissement overwonnen werd moet nog geschreven worden alhoewel ik vermoed dat de russische petroleumvorraden daar wel voor iets zullen tussen zitten.
Ach ja : het is allemaal gewoon een kwestie van xcenten : uit de euro zone treden en de drachme invoeren zou de levensstandaard van jan de modale griek met 50% doen dalen, de huidige "hervormingen" met 10% ik denk dat de keuze gemakkelijk te maken is.
|