lombas |
26 juni 2011 22:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii
(Bericht 5529269)
In het geval waar ik het over had, Engeland, was dat dus ook de leeftijd waarop men kon trouwen, maar zoals ik zei 14 was geen absolute grens zoals dat nu zou zijn... maar zoals ik ook al zei, contracten of beloftes aangaan om later te trouwen dat gebeurde wel met jonge kinderen, maar het trouwen (en consumeren) gebeurde pas op later leeftijd...
|
En dat is dus wat Mohammed deed. Trouwens, trouwen in de middeleeuwen zag er even wel helemaal anders uit dan nu - er waren nauwelijks kerkelijke plechtigheden, kinderen werden �* la minute geboren (met slechts zeer milde straffen), er was een veel bredere laag van de bevolking die zich "prostitueerde" (niet altijd voor geld, niet altijd ongehuwd of jong).
Dus aan de ene kant hebben we Mohammed, in de woestijn, met zijn legertje, die trouwt met de dochter van één van zijn belangrijkste medestanders en uiteindelijke opvolger.
Aan de andere kant hebben we koning X van Y die op vierjarige leeftijd beloofd wordt aan prinses Z van A die zeven is.
Lijkt me allebei sterk een verstandshuwelijk. Met dat verschil dat het huwelijk tussen Mohammed en Aïscha volgens de meerderheid van de bronnen zeer gelukkig was. Voorbeelden van dat uit middeleeuwse vorstenhuizen zijn schaars.
Ander tijdbeeld, andere mores. Vanuit ons oogpunt is dit zeer verkeerd (terecht) en indien dit nu nog voorvalt, is het te veroordelen.
|