Bovenbuur |
27 juni 2011 12:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus
(Bericht 5530101)
en hier knelt dus het schoentje. het is STANDAARD dat we hier ongepreveld wel verdoofd vlees eten en UITZONDERING dat mensen met een onzichtbaar vriendje de dieren mogen martelen.
ik HOEF dat niet apart te vragen aan de slager, de slager moet mij standaard vlees serveren en eventueel OP VRAAG het gemarteld vlees verkopen aan de zoveelste hoofddoekmetbuggy
|
Doet jouw slager dit niet dan? Moet je hem daar dan niet op aanspreken? De maatschappij, dat ben jij.
Verder zou ik nog wel een stap verder durven gaan, van mij mogen ze onverdoofd slachten best verbieden. Het is niet echt de meest nuttige maatregel voor het dierenwelzijn (dan zijn bijvoorbeeld hogere eisen aan de behuizing beter) maar het is er wel een die relatief weinig kost voor wat je ermee wint.
Veel moslims snappen dit ook best wel. Deze blogger zoekt een tussenweg tussen zijn geloofsgenoten niet tegen het hoofd stoten (zijn keuze, ik heb die tekst niet geschreven) en ze toch eventjes uitleggen dat de voorschriften zoals deze al eeuwen worden doorgegeven uiteindelijk bedoeld zijn om het dierenwelzijn te waarborgen. Ook meerdere geestelijken steunen dit idee met fatwa's.
En ja, eerlijk is eerlijk, mij maakt het niet echt uit of een dier in 0,1 of in 5 tot zeg 60 seconden sterft als hij er toch niks meer van voelt. Al zou een ideaalbeeld voor de toekomst natuurlijk wel zijn dat ook de andere religieuze eisen aan het vlees gezien worden als wat ze eigenlijk zijn. De zegening was natuurlijk gewoon controle dat de slager de procedure volgt, het mes langs de keel was de snelste en meest pijnloze manier om te slachten, de eis dat het door een moslim geslacht wordt komt voor uit wantrouwen tussen stammen zoals dat destijds leefde. Voor de meeste moslims in hier zal deze reden niet meer opgaan, maar helaas bestaat dit verschijnsel op veel andere plekken zelfs vandaag nog. Bier van de tap is in compleet Afrika nooit is aangeslagen. Iemand van een andere stam zou zomaar iets in je bier kunnen stoppen als hij het niet bij je tafeltje opent. En nu maar hopen dat Henk en Ingrid dat niet ook hier invoeren als ze een moslimkelner tegenkomen, ik hou wel van tapbier.
|