Johan Bollen |
28 juni 2011 23:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika
(Bericht 5532792)
Ik beschik natuurlijk niet over de onverdachte nieuwsbronnen waarover u beschikt, maar sta me toe te zeggen dat Chavez niemand nodig heeft om belachelijk over te komen. Ze moeten hem juist veel in de media aan bod laten komen. Kunnen we nog eens lachen...
|
Die indruk heb je omdat de media elk stukje dat dom overkomt van deze veelprater wél tonen. Stel u voor dat ons staatshoofd Albert elke week een uur vragen zou beantwoorden en dat daar de stomste fragmenten van uitgekozen worden slechts, liefst nog eens zonder context.
Kijk ook hoe de fragmenten van wat Chavez zou gezegd hebben bijna steeds in stukjes gehakt zijn. Kijk hoe zorgvuldig de foto' s dikwijls uitgekozen worden om een bepaalde negatieve gezichtsuitdrukking te verkrijgen (en vergelijk dat met Obama, waar men hetzelfde doet maar dan meestal om de indruk van een sterk leider te geven). Enfin, er zijn veel technieken. Ge denkt toch niet dat dat allemaal toeval is. Een seconde video zijn ongeveer 24 frames. Geef me 1 minuut van u al babbelend en ik kan je negatief doen overkomen door de juiste frame eruit te kiezen die dan de krantenfoto wordt.
Volg echter eens een hele persconferentie van Chavez en die indruk van een belachelijke dommerik verdwijnt. (Van het Belgische staatshoofd Albert weten we dat niet eens want die waagt zich daar niet aan).
Nu, Chavez neemt geen blad voor de mond en spreekt volks op zijn Latijns Amerikaans. Zo'n figuur komt voor het 'gesofisticeerde' Europese publiek gemakkelijk te 'ordinair' over. Weet je echter wat Chavez zei nadat hij bv. zei "het ruikt hier na sulfer" op de VN, de INHOUD van zijn speech maw...a nee, dat weet je niet. Dat is nochtans het relevantste. Maar dat echte nieuws krijgt een westerling niet te horen tenzij hij actief op zoek gaat naar die informatie. Als je niet op zoek gaat naar die informatie wordt je gedesinformeerd. Dan blijf je bij onozeliteiten hangen zoals nu bv. bij Chavez ziekte. Dan wordt er op het belangrijkste politiek forum van België slechts een draad over Venezuela geopend om over deze dwaasheden te zeveren. Is dat niet erg, dat de Europeaan zo diep gezakt is? Met 'dank' aan onze onvrije media. Deze verloedering van cultuur is een van de redenen waarom dit thema voor mij van belang is. Na een paar decennia buiten Europa geleefd te hebben besef ik het niveau van jawel 'indoctrinatie' meer dan velen. Je kan die houding misschien arrogant vinden. Voor mij is het een vaststelling meer niet.
|