Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Persmededelingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=132)
-   -   BUB : faillissement van de gemeentelijke holding (https://forum.politics.be/showthread.php?t=161845)

ViveLaBelgique 18 oktober 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5749786)
Zeveraar, ik zeg gemeenten zijn financieel autonoom! Kun jij niet lezen ofzo?

Ik heb het nog eens gelezen:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5749786)
Wat heeft GB daarmee te maken?
Gemeenten zijn nog altijd autonoom.

Zelfs je stelling dat gemeentes financieel autonoom zijn gaat niet op. Het Vlaams gewest kan hun wel degelijk deze beperkte financiële autonomie die ze nu hebben ontnemen.

De Brabander 18 oktober 2011 17:21

Als het Vlaams gewest failliet gaat, kan het meteen geliquideerd worden. Zou prima zijn.:belgievl:

ViveLaBelgique 18 oktober 2011 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5750069)
Als het Vlaams gewest failliet gaat, kan het meteen geliquideerd worden. Zou prima zijn.:belgievl:

Ze zouden beter verdedigen dat de gewesten elk hun deel van de schuld opnemen. Dan is Wallonië failliet en kan Vlaanderen het overnemen.

quercus 18 oktober 2011 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 5749354)
Hahaha, die aanhalingstekens :lol: Die platte, goedkope BUB-stijl is nog geen haar veranderd.

Het misprijzen voor alles wat naar autonome deelstaten neigt kun je uit die aanhalingstekens evenals uit het adjectief "zogezegd" duidelijk afleiden. B.U.B. is de facto een francofoon Belgisch clubje dat zich naar de buitenwereld toe voordoet als tweetalig. Het is toch zo doorzichtig. Afstand nemen van dat soort volkje is de meest aangewezen houding.

quercus 18 oktober 2011 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5749446)
Geert Bourgeois als Führer van "Vlaamse" steden en gemeenten misschien?

Zeg "Brabançonne" waarom hoef je zonodig weer in nazi-termininologie te vervallen? Of heb je als Belgicistisch nationalist soms heimwee naar een sterke leider?

De Brabander 19 oktober 2011 16:39

Wie weet, Quercus, wie weet. En het is "Brabançon" in het Frans en geen "Brabançonne". Dat is voor een vrouw, wat ik niet ben.

Vito 19 oktober 2011 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 5748214)
Nu de Gemeentelijke Holding, die de gemeenten en de provincies financieel bijstaat bij de financiering van hun projecten, failliet is, wordt het weer eens duidelijk hoezeer het geld door de veelvoud van overheden in België verspild wordt. Hoe kan het dat de particratie ondanks al haar verspillingen en schadelijke beslissingen ongestoord aan de macht blijft? Hoe kan het dat de politici maar bevoegdheden blijven splitsen zonder te letten op de meerkost of de efficiëntie van het bestuur?

De Gemeentelijke Holding is een Belgische holding opgericht in 1996 en waarvan alle Belgische gemeenten en provincies aandeelhouder zijn. De meeste van de te beleggen gelden van de holding werden ingebracht in de Dexia Groep. Deze groep werd vorige week ontmanteld zodat de Gemeentelijke Holding een belangrijk deel van zijn tegoeden kwijt is gespeeld.

Heel de particratie en alle geledingen van de federale staat zijn aansprakelijk voor dit debacle: de federale staat zelf als mede-aandeelhouder, de gemeenten en provincies als beleggers en ontleners en de gewesten als borgstellers voor een bedrag van 450 miljoen euro. Al deze overheden hebben boter op hun hoofd omdat zij ondanks de bankencrisis, die in 2008 ontstond, teveel en te belangrijke beleggingsrisico’s hebben genomen of laten nemen. Geen enkele partij van de particratie ontsnapt aan zijn verantwoordelijkheid: eerste minister Yves Leterme (CD&V), minister van financiën Didier Reynders (MR), de zogenaamde “minister-president” van de “Vlaamse” regering Kris Peeters (CD&V), minister van lokale besturen in de “Vlaamse” regering Geert Bourgeois (N-VA), de zogenaamde “minister-president” van de “Waalse” regering Rudy Demotte (PS), minister van lokale besturen in de “Waalse” regering Paul Furlan (PS), de burgemeesters, schepenen en gemeenteraadsleden van alle machtspartijen, die risico’s hebben genomen met het belastinggeld enz.

Als men daarbij de kost van de overbodige gewest- en gemeenschapsregeringen en – parlementen, alsook hun overtollige instellingen en ambtenaren en het verlies aan investeringen en efficiëntie dat het gevolg is van die complexiteit voegt, komt tot een gevaarlijk en spilziek systeem, dat de welvaart van België bedreigt. De B.U.B. heeft de kost van het federalisme op de minimale som van 10 miljard euro per jaar berekend, genoeg om het gat in de begroting te dichten…

Voor de B.U.B. is het welletjes geweest: wat de regimepers ons ook mag wijsmaken, deze particratie is onbekwaam en corrupt tot op het bot. Ze moet dringend plaats ruimen voor een nieuw bewind als men wil vermijden dat het hele land naar de haaien gaat. Men kan niet toelaten dat onverantwoordelijke politici, die zich boven de wet wanen, België failliet laten gaan om daarna nog het lef te hebben om zich via de media, die ze volledig controleren, voor de volgende verkiezingen kandidaat te stellen. Wij hopen dat de aansprakelijken voor dit schandalig staatsbanditisme zullen vervolgd en berecht worden, ook al maken we ons geen illusies hieromtrent…

Provincies en gemeenten en de nationale staat... Die er ook waren in het unitaire België.

Er is altijd een stok te vinden om een hond te slaan. Dat bewijst uw vereniging (partij zou ik het niet durven noemen) wel, Brabander/BWarrior.

Het echte probleem is een gebrek aan een gezonde politieke en economische cultuur, waarbij raiders die voor het snelle geld gaan de wind mee hebben en als het slecht gaat, deze niet bestraft worden. Ook een gebrek aan democratische traditie, waarbij afzettingsprocedures niet voorkomen in ons bestel, maar die in se zinloos zijn omdat veel onverkozen organen het beleid bepalen en dus geen verantwoordelijkheid aan de Belgische kiezer moet vragen, slechts binnen de eigen corporatie kan dat (bv. vakbond, werkgeversorganisaties,...).

Directe democratie en minder corporatisme lijken mij realistischer alternatieven dan unitarisme.

de kleine 19 oktober 2011 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5749446)
Geert Bourgeois als Führer van "Vlaamse" steden en gemeenten misschien?

Origineel, een N-VA'er een Nazi-betiteling geven! Het blijft me verbazen hoe scherp de BUB uit de hoek kan blijven komen.

Het BUB probeert af en toe nog eens om "subtiel" aan te tonen hoe staatsgevaarlijk N-VA'ers wel niet zijn.

Ik ga het anders doen, ik ga recht op de man af. Jullie zijn een bende compleet geschifte idioten.

filosoof 19 oktober 2011 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 5749598)
Een rendement van 13% ? Dan weet iedereen toch dat dit zeer risicovolle beleggingen zijn???

Wie zich daaraan liet vangen , moet nu de gevolgen dragen en niet doorschuiven naar de belastingbetaler!!!( alhoewel via de gemeenten, deze toch de dupe zal zijn )

13% op een ogenblik dat Dexia geld op de markt moest lenen aan 6 �* 7%.
De GH zoog gewoon alle winsten en reserves Dexia leeg op die manier.

µNiet verwonderlijk dat Dexia zo in de problemen kwam.
Nu moet de staat (de belasting betaler) voor de hebzucht van die burgemeesterkes opdraaien.

freelancer 19 oktober 2011 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de kleine (Bericht 5752877)
Origineel, een N-VA'er een Nazi-betiteling geven! Het blijft me verbazen hoe scherp de BUB uit de hoek kan blijven komen.

Het BUB probeert af en toe nog eens om "subtiel" aan te tonen hoe staatsgevaarlijk N-VA'ers wel niet zijn.

Ik ga het anders doen, ik ga recht op de man af. Jullie zijn een bende compleet geschifte idioten.

²

De Brabander 20 oktober 2011 10:32

Scheldwoorden zijn geen argumentatie. :roll:

Weezer 20 oktober 2011 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5753849)
Scheldwoorden zijn geen argumentatie. :roll:

Het autistisch geraaskal in jullie persberichten ook niet.

de kleine 20 oktober 2011 10:44

"Ketel pot zwart de verwijt de dat ziet hij"

Zet deze woorden in de juiste volgorde, dan bekomt u een interessante stelling.

Vito 20 oktober 2011 11:29

Citaat:

Ik hoop dat met die redenering België niet failliet gaat met zijn overname van Dexia.:roll:

van Maerlant 20 oktober 2011 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5750354)
Het misprijzen voor alles wat naar autonome deelstaten neigt kun je uit die aanhalingstekens evenals uit het adjectief "zogezegd" duidelijk afleiden. B.U.B. is de facto een francofoon Belgisch clubje dat zich naar de buitenwereld toe voordoet als tweetalig. Het is toch zo doorzichtig. Afstand nemen van dat soort volkje is de meest aangewezen houding.

Ik vind het net geweldig dat het unitarisme zulke voorvechters heeft.

Dat spaart inspanning.

djimi 20 oktober 2011 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be (Bericht 5748214)
... een nieuw bewind ...

En wat moet ik mij bij dat 'nieuw bewind' voorstellen?

freelancer 20 oktober 2011 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5755100)
En wat moet ik mij bij dat 'nieuw bewind' voorstellen?

fonne 20 oktober 2011 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5750035)
En zitten daar dan geen politici tussen misschien? En wat met de laatste drie? Dat zijn bloempotten ofzo? Decoratiemateriaal? Soepkiekens? Strontvliegen?

Ongeveer zoiets. Ze zaten jarenlang afgevaardigd in de raad van bestuur, moeten perfect op de hoogte geweest zijn van de waanzinnige beslissingen opgedrongen door de federale regering en van de vernietigende commentaren van het Franse banktoezicht. Maar ze zwegen, streken hun rijkelijke zitpenningen op, brachten nog wat onkostenbonnetjes binnen en dronken de champagne op de receptie na de bestuursvergaderingen.

respublica 21 oktober 2011 11:01

Citaat:

Beste Bruno, je gaat jezelf alleen maar ongelukkig maken door onrealistische verwachtingen te koesteren. Als ik jou was zou ik die unitaristische droom maar opgeven, want ze is totaal onrealistisch.

djimi 21 oktober 2011 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5755160)
... wind ...

Ah, ik begon mij al zorgen te maken over een staatsgreep door de Nacionales en de Falange van Generalissimo Van De Cauter, gevolgd door een guerra civil :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be