Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Open relaties (https://forum.politics.be/showthread.php?t=162883)

Xenophon 9 november 2011 18:33

En dan wenen als ze aids hebben, tja...

Fred uit Gent 9 november 2011 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5791280)
De mens is van nature niet monogaam.
Dit omdat polygamie een van de belangrijkste voorwaarden is voor een gunstige evolutie van een soort. (The origin of species)

De liefde, men vergeet de liefde. ;-)

Fred.

Dronkoers 9 november 2011 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5791390)
Ik geloof niet in open relaties.

Ik geloof niet in relaties.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5791156)
Zijn mensen überhaupt monogaam ?
Misschien een simpele vraag maar als ik zo eens rond kijk ..........

Gewoon een onbewust opgedrongen iets van het Katholicisme ;-)

freespirit 9 november 2011 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5791515)
En dan wenen als ze aids hebben, tja...

Vele veetigers, vijftigers en zestigers hebben inderdaad onbeschermde seks. Wij (twintigers en dertigers) zijn min of meer opgegroeid met de 'AIDS-fobie' en dat je enkel een rubbertje kon gebruiken dat daartegen hielp. Bij oudere mensen, die het merendeel van het cliënteel uitmaken in parenclubs, is een condoom echt niet goed ingeburgerd, ze wanen zich op dit gebied ook 'onkwetsbaar'.

De AIDS-epidemie is volgens sommige onderzoekers ook een van de redenen dat meerdere partners terug meer een taboe werd en dat de seksuele revolutie van de jaren zestig en zeventig in jaren tachtig een halt werd toegeroepen. Ook de communes e.d. alternatieve levensvormen werden terug meer een zeldzaamheid (hoewel ze nooit mainstream zijn geweest).

Ratatosk 9 november 2011 18:58

Het huwelijk is een open relatie. Ge trouwt voor de was en plas en voor de seks neemt ge wel een minares.

Zapatista 9 november 2011 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5791280)
De mens is van nature niet monogaam.

Bron?

Citaat:

Dit omdat polygamie een van de belangrijkste voorwaarden is voor een gunstige evolutie van een soort. (The origin of species)
Polygamie heeft niks met gunstige evolutie te maken, gunstige evolutie hangt af van selectie en kan een gevolg zijn van mutatie, genetische drift en gen migratie.

Sfax 9 november 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5790059)
Voordelen:
Nadelen:
- je moet taboes van religieuze en maatschappelijke indoctrinatie durven doorbreken. Voor streng opgevoede mensen wordt dit heel zwaar (maar kan zeer bevrijdend zijn)
- ...

Zou ik nu niet als een nadeel beschouwen om heel eerlijk te zijn. Dat is eerder een voordeel om eens doorheen de eenheidsworst van de grijze massa te breken.

Effect 9 november 2011 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5791347)
Eerlijkheid is met stip de meest overroepen deugd. Lang leve de leugen!

Ik lieg nooit, maakt het leven een stuk meer beheersbaar :)

praha 9 november 2011 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 5791237)
Ik ben er vrij zeker van dat in het overgrote deel van de relaties minstens 1 van beide partners vreemdgaat. Mensen zijn van nature polygaam, en onze instincten zijn sterker dan de religieus-maatschappelijke indoctrinatie. Wanneer hier degelijke afspraken rond gemaakt worden, hoeft er ook geen ruzie om gemaakt te worden. Je elimineert gewoon een factor die een relatie kan beëindigen, een factor die objectief geen invloed hoeft te hebben maar toch zeer vaak voorkomt.

Monogamie is een recept voor teleurstelling, ruzie en scheidingen.

Vergeet vooral niet voorbij je van nature (autistische) rationele altruïstisch denkpatroon te kijken.
Beide de door jou opgesomde recepten spelen hier een rol maar gegeven de huidige maatschappelijke randvoorwaarden is het veel interessanter ( zeg maar veiliger en minder pijnlijk ) om voor een vaste relatie te kiezen en uitgerekend diegene te zijn die het genot heeft vreemd te gaan en het voordeel zo nodig een volgende relatie aan te gaan :
'serie-monogaam overspelig' dus ;-)

Rudy 9 november 2011 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5791390)
Ik geloof niet in open relaties.

Het gebeurt niet veel. Uw geloof deel ik in dit opzicht.
De eerste die problemen maken van open relaties zijn mannen. En dit hoeft ons zelfs niet worden verweten. Het is zo.
Geen vent die een vrouw wilt delen.

praha 9 november 2011 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5791274)
Polygamie is een recept voor achterdocht, jaloezie, paranoia, frustratie, nog meer scheidingen en (niet onbelangrijk) geslachtsziekten. De menselijke natuur is nu eenmaal zeer 'bezitterig' en dat staat ook een 'perfecte' polygamie in de weg. Bovendien richt heel ons maatschappelijk consumptiepatroon, sociaal en cultureel leven, evenals ons gezinsleven, zich (nog) grotendeels op een monogame relatie tussen man en vrouw met kinderen. Ik zeg niet dat dit laatste het ideale is, maar het is niet evident zich daar met succes aan te onttrekken.

Daar sluit ik me bij aan met uitzondering van je eerste zin.
ik zie polygamie niet pér definitie als zulk een recept maar beschouw het eerder als een zo goed als onvermijdelijk uitdraai ervan gezien de huidige socio-maatschappelijke factoren.

Torkilson 9 november 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5791156)
Zijn mensen überhaupt monogaam ?
Misschien een simpele vraag maar als ik zo eens rond kijk ..........

Dat klinkt alsof ge in bed ligt met iemand anders dan uw partner. :-D

Rapture 9 november 2011 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5791915)
De eerste die problemen maken van open relaties zijn mannen. En dit hoeft ons zelfs niet worden verweten. Het is zo.

Pas op, ik ken iemand die er oprecht geen problemen mee zou hebben moest zijn vriendin met andere mannen vogelen.

Ik worstel nog altijd met de vraag of dit een teken is dat hij echt veel om haar geeft of juist weinig om haar geeft. Want hij zegt tenslotte "ik wil dat mijn vriendin gelukkig is en als ze gelukkiger wordt door met meerdere venten te vogelen dan ben ik daar content mee".

Altruïstisch of gewoon iemand die eigenlijk niet oprecht van zijn vriendin houdt?

suqar_7loe 9 november 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5791915)

Omgekeerd ook. Geen vrouw die een vent wilt delen. De gedachte alleen al.

Xenophon 9 november 2011 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5791952)
Omgekeerd ook. Geen vrouw die een vent wilt delen. De gedachte alleen al.

Ik moet u toch delen, suikerklontje?

suqar_7loe 9 november 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5791965)
Ik moet u toch delen, suikerklontje?

Als ge dat doet, zijt ge mij kwijt zonnestraal :twisted: Of wacht eens, dat is uw bedoeling, nietwaar?

Ge hebt ook van die klontjes zonder scheidingslijn en die je niet kan delen :lol:

praha 9 november 2011 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5791320)
idd, onderzoek toonde zelfs aan dat een vrouw die 'vreemd gaat', meer kans heeft zwanger te worden van het sperma van de 'indringer' (dus de minnaar of one night stand) dan van de vaste partner (waartegen het lichaam blijkbaar een soort van 'resistentie' kan ontwikkelen). Dit uitgerekent om de genenpoel zo gevarieerd mogelijk te houden en dat is biologisch gunstiger dan veel kinderen bij dezelfde vader. Een vrouw die tijdens haar vruchtbaarheidsperiode evenveel seksuele betrekkingen heeft met haar 'officiële' partner als met haar aanbidder, heeft dus meer kans op dat moment zwanger te geraken van laatstgenoemde.

Idd... fantastisch leuke docu-reeks btw ... al ben ik alweer helaas de titel vergeten. :?

Dit item btw werd ook geschetst in een totaalbeeld van een ( vrij recentelijk ontwikkelde ) genetisch seksuele-'intelligentie' van vrouwen.

hurricane 9 november 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson (Bericht 5791940)
Dat klinkt alsof ge in bed ligt met iemand anders dan uw partner. :-D

:-D ;-)

Sfax 9 november 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5791150)
Hoewel niet met voorgaande 'communes' te vergelijken, zie je een gelijkaardig patroon ook in 'parenclubs' waar aan partnerruil gedaan wordt. Aanvankelijk beginnen de meeste koppels daar 'open minded' aan, maar op langere termijn neemt ook hier het wantrouwen toe en raakt het relatieweefsel 'onherstelbaar' beschadigd. Niet verwonderlijk dat na enige tijd vele van die ruimdenkende koppels toch de scheiding aanvragen. Natuurlijk hadden vele van die mensen al onderliggende relatieproblemen en probeerden ze dit 'swingen' als iets nieuws.

Spreek je nu eigenlijk uit eigen ervaring, of neem je nu zaken aan?

Dat je niet met swingen moet beginnen als je relatieproblemen hebt, dat is nogal wiedes. Maar de swingers die ik ken, die hebben een betere relatie dan vele "monogamen" ooit van kunnen dromen...

Xenophon 9 november 2011 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5791970)
Als ge dat doet, zijt ge mij kwijt zonnestraal :twisted: Of wacht eens, dat is uw bedoeling, nietwaar?

Ge hebt ook van die klontjes zonder scheidingslijn en die je niet kan delen :lol:

Jij kan toch echt mijn hartje pijn doen se.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be