Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Beke: "Nva verblokt". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=163925)

Meuh 28 november 2011 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 5831179)
De N-VA zal opzij gezet worden, zolang als ze zelf haar enige potentiële betrouwbare bondgenoot (het VB) blijft opzijzetten. Zolang de N-VA in de praktijk blijft vasthouden aan het cordon, hoeven de andere partijen er geen rekening mee te houden, zelfs al haalt de N-VA 30% en de traditionele partijen samen slechts zo'n 40%.

Samenwerking met het VB, in welke vorm dan ooit, is de enige optie met mogelijk succes voor de N-VA.

Als die mogelijkheid zich stelt kan je pas oordelen wat NVA zou doen. Al denk ik inderdaad dat ze niet met het VB samen een meerderheid zullen willen vormen, dan hebben ze in elk geval een drukkingsmiddel voor de traditio's. Als zij hen dan opzij schuiven moeten ze dan ook concluderen dat het met hen niet kan en het dan met het VB moet!

stuyckp 28 november 2011 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5831184)
Ik denk juist als samenwerken met het VB veel kiezers zal afschrikken..

2

Herr Oberst 28 november 2011 20:17

Citaat:

Ja, daarom blijven we maar samenwerken met de traditionele partijen, ook al hebben die ons en Vlaanderen al ontelbaar keer in de zak gezet...

Dat afschrikeffect kan nog wel eens serieus meevallen, denk ik. Zeker als de N-VA kiezer de keuze heeft tussen ofwel nog eens een legislatuur Belgisch geknoei ofwel oplossingen voor Vlaanderen, in samenwerking met het VB. De VVD is in Nederland ook niet leegelopen na de samenwerking met Wilders hé, wel integendeel...

Salvadorii 28 november 2011 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5831190)
Als het VB eens iets of wat beschaafd zou worden... :arrow: Dewinter opzij zetten zou al veel helpen.. ;-)

Dikke twee - misschien de helft van het verlies van het VB is dankzij NVA/BDW - de rest is gewoon FDW die blijkbaar iedereen in kleine bosjes probeert uit de partij te drijven, who knows why, en die tergelijkertijd weigert ras, cultuur en migratie op een eerlijke (en eervolle) manier aan te pakken.

Herr Oberst 28 november 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5831193)
Stop eens als V-partijen met elkaar in de haren te zitten! Die traditio's lachen zich een breuk als ze zoiets lezen! Dat plezier wil je hen toch niet doen zeker! Er is voorals nog maar één vijand: het Belgisch establishment met al zijn negatieve facetten! Daarna is er nog tijd genoeg om tegen elkaar spierballen te rollen! Nu is er maar één doel! :evil:

Inderdaad, groot gelijk! Hoog tijd om het cordon naar de prullenmand te verwijzen, dus.

Meuh 28 november 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 5831200)
2

Het zal hen afschrikken en zal daarom ook niet de eerste keus van NVA zijn. Maar als ze aan hun kiezers kunnen duidelijk maken dat het MOET omdat het met de andere partijen niet kan, dan zullen ze het wel doen denk ik.

Xenophon 28 november 2011 20:18

Citaat:

En met de CD&V - de anti-Vlamingen, in kartel gaan was ok?

Ben ik nu de enige normale nog op dit forum?

Herr Oberst 28 november 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831205)
(...) en die tergelijkertijd weigert ras, cultuur en migratie op een eerlijke (en eervolle) manier aan te pakken.

Leg dat eens uit?

Bokkenreyder 28 november 2011 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831205)
Dikke twee - misschien de helft van het verlies van het VB is dankzij NVA/BDW - de rest is gewoon FDW die blijkbaar iedereen in kleine bosjes probeert uit de partij te drijven, who knows why, en die tergelijkertijd weigert ras, cultuur en migratie op een eerlijke (en eervolle) manier aan te pakken.

Dat vraagt een 'opoffering' van FDW en zijn aanhangers en die zullen dat pertinent weigeren: die willen niet afgaan en de traditio's hun 'scalp' gunnen (wat ik enigszins kan begrijpen!) Wie gunt er die achterbakse traditio's nu iets! beke heeft er weer een staaltje van gegeven! :evil:

Bokkenreyder 28 november 2011 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Meuh (Bericht 5831208)
Het zal hen afschrikken en zal daarom ook niet de eerste keus van NVA zijn. Maar als ze aan hun kiezers kunnen duidelijk maken dat het MOET omdat het met de andere partijen niet kan, dan zullen ze het wel doen denk ik.

daar zit logica in , Meuh! :evil:

Vito 28 november 2011 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5831129)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...olksunie.dhtml

Het potje zand in de ogen van het volk gooien is bij deze uit de startblokken. De tradio's zullen de komende weken/maanden nva zo hard zwart maken in de hoop dat het volk bij de volgende verkiezingen terug op hen zal stemmen. Nva moet er beslist aan!! Waarom geen papier tekenen om het "cordon sanitaire" officieel te maken?

Quote van de week:

En als we dat niet geloven dan maakt hij ons wel iets anders wijs..:roll:

Ik begin meer en meer van deze partij te walgen. Deze afschuwelijke reactie van Beke bewijst dat CD&V nog helemaal de oude cvp is uit de jaren 60-70. Enkel maar een andere naam.. Misschien dat men hun naam beter kan veranderen in CD&B??

één ding sta vast: De CVP moet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen volledig in de grond geboord worden.

Toch grappig dat N-VA wel bij de "goei" hoorde toen CD&V hen nodig had om paars te breken. ;-)

Salvadorii 28 november 2011 20:25

Citaat:

Ze mogen zeker niet in kartel gaan - maar een minderheidsregering (Vlaamse regering) van NVA, met VB die een meerderheid kan leveren - zonder voorafgaande afspraken zou perfect kunnen. Dan heeft de NVA telkens de optie om zonder de traditios of groen een VB-aanvaardbaar voorstel in te dienen... We hebben een voorsmaakje gehad (welliswaar met NVA+CDV) ivm met de aanpassing van de kieswet... Dit is het SNP-model uit de vorige Schotse parlement.

Het Oosten 28 november 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5831129)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...olksunie.dhtml

Het potje zand in de ogen van het volk gooien is bij deze uit de startblokken. De tradio's zullen de komende weken/maanden nva zo hard zwart maken in de hoop dat het volk bij de volgende verkiezingen terug op hen zal stemmen. Nva moet er beslist aan!! Waarom geen papier tekenen om het "cordon sanitaire" officieel te maken?

Quote van de week:

En als we dat niet geloven dan maakt hij ons wel iets anders wijs..:roll:

Ik begin meer en meer van deze partij te walgen. Deze afschuwelijke reactie van Beke bewijst dat CD&V nog helemaal de oude cvp is uit de jaren 60-70. Enkel maar een andere naam.. Misschien dat men hun naam beter kan veranderen in CD&B??

één ding sta vast: De CVP moet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen volledig in de grond geboord worden.

Dat het VB 'verblokt' is niets nieuws. Ik zeg dit al een eeuwigheid.

Salvadorii 28 november 2011 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5831213)
Dat vraagt een 'opoffering' van FDW en zijn aanhangers en die zullen dat pertinent weigeren: die willen niet afgaan en de traditio's hun 'scalp' gunnen (wat ik enigszins kan begrijpen!) Wie gunt er die achterbakse traditio's nu iets! beke heeft er weer een staaltje van gegeven! :evil:

Het heeft weinig met de traditios een kloot afdraaien hoor - VB is aan t worden wat de sp.a nu is (en de PS altijd geweest is); een vehikel voor de carrieres, fetisjjes en ambities van een elite-clique. Zo 'n partij verdient gewoon geen kiezers, wat hun voorstellen ook zijn.

fcal 28 november 2011 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5831193)
Stop eens als V-partijen met elkaar in de haren te zitten! Die traditio's lachen zich een breuk als ze zoiets lezen! Dat plezier wil je hen toch niet doen zeker! Er is voorals nog maar één vijand: het Belgisch establishment met al zijn negatieve facetten! Daarna is er nog tijd genoeg om tegen elkaar spierballen te rollen! Nu is er maar één doel! :evil:

Groot gelijk. Het brengt geen zoden aan de 'Vlaamse' dijk als men continu met elkaar zit te vitten over wie wel de 'beste', de meest 'democratische' of de meest 'Vlaamse' is. Rangen sluiten is belangrijker.
N-VA en VB zouden zich best t.o.v. elkaar neutraal dienen op te stellen en zich zeker niet op een conflictpad begeven. Dat ze de tegenstander belagen, ieder op zijn wijze. Het is nu wel duidelijk dat de N-VA van de Belgicistische traditionele partijen niets te verwachten heeft dan een informeel cordon. Dit is zonneklaar voor de franstalige partijen iets minder voor de nederlandstalige.
Niettemin zou het N-VA zijn munitie best tegen de echte tegenstanders benutten i.p.v. te muggeziften met veelal achterhaalde detailkritiek t.a.v. een potentiële bondgenoot. Uiteraard dient ook het VB iets gelijkaardig te doen en de onnodige en politiek schadelijke aanvallen op de N-VA te laten.

Gezonde democratische kritiek op de uitvoerende macht is echter geen probleem voor wie dan ook.

Salvadorii 28 november 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5831224)

We zouden beter iedereen die ooit voor t blok gestemd heeft, of die denkt dat zij ook hun democratische rechten hebben, hun stem afpakken. Of nog beter opsluiten in grote kampen. Maar dan zitten we met al die nutteloze verachtelijke mensen in die kampen. En dat kost geld. We zouden beter met een echte oplossing komen, een permanente oplossing.

Note; sarcasm alert!

fox 28 november 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5831224)

U weet het misschien niet door uw politieke ongeletterdheid, maar het VB is de opvolger van het Vlaams Blok, dus van verblokking is geen sprake, die partijen zijn namelijk gewoon 1 en dezelfde.

fcal 28 november 2011 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831246)
We zouden beter iedereen die ooit voor t blok gestemd heeft, of die denkt dat zij ook hun democratische rechten hebben, hun stem afpakken. Of nog beter opsluiten in grote kampen. Maar dan zitten we met al die nutteloze verachtelijke mensen in die kampen. En dat kost geld. We zouden beter met een echte oplossing komen, een permanente oplossing.
Note; sarcasm alert!

Bedoelt u hiermee een beschavingsopdracht en -inzet op een archipel in het maagdelijke Oostelijke Rusland?

Herr Oberst 28 november 2011 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5831234)
Het heeft weinig met de traditios een kloot afdraaien hoor - VB is aan t worden wat de sp.a nu is (en de PS altijd geweest is); een vehikel voor de carrieres, fetisjjes en ambities van een elite-clique. Zo 'n partij verdient gewoon geen kiezers, wat hun voorstellen ook zijn.

Jammer dat sommige N-VA'ers blijven vasthouden aan de door het Belgicisme gecreëerde VB-haat, ook al zouden beide partijen net meer moeten samenwerken, aangezien dat de enige manier is om iets te bereiken voor Vlaanderen. Ik hoop dat de gemiddelde N-VA'er niet denkt zoals u, want anders ziet het er slecht uit voor Vlaanderen.

Salvadorii 28 november 2011 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 5831240)
Groot gelijk. Het brengt geen zoden aan de 'Vlaamse' dijk als men continu met elkaar zit te vitten over wie wel de 'beste', de meest 'democratische' of de meest 'Vlaamse' is. Rangen sluiten is belangrijker.
N-VA en VB zouden zich best t.o.v. elkaar neutraal dienen op te stellen en zich zeker niet op een conflictpad begeven. Dat ze de tegenstander belagen, ieder op zijn wijze. Het is nu wel duidelijk dat de N-VA van de Belgicistische traditionele partijen niets te verwachten heeft dan een informeel cordon. Dit is zonneklaar voor de franstalige partijen iets minder voor de nederlandstalige.
Niettemin zou het N-VA zijn munitie best tegen de echte tegenstanders benutten i.p.v. te muggeziften met veelal achterhaalde detailkritiek t.a.v. een potentiële bondgenoot. Uiteraard dient ook het VB iets gelijkaardig te doen en de onnodige en politiek schadelijke aanvallen op de N-VA te laten.

Gezonde democratische kritiek op de uitvoerende macht is echter geen probleem voor wie dan ook.

Ik snap u grotendeels maar ik denk dat ge drie dingen over het hoofd ziet;
1)Er is geen cordon tegen de N-VA, zeker niet onder de Vlaamse partijen; de N-VA zit bvb in coalite met zowel CD&V en zelfs sp.a in de Vlaamse regering.
2)Met de beste leider van de wereld zou het moeilijk zijn voor het VB om niet op regelmatige basis uit te halen naar de NVA - die partij is dan ook met een hoop van hun kiezers gaan lopen. En naast het feit dat die kiezers teruggewonnen moeten worden laat dat ook emotionele en psychologiche littekens achter.
3)NVA is evenzeer gedwongen om van tijd het VB aan te vallen, uit electorale overwegingen maar ook om een effectieve cordon te vermijden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be