Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Rijden met diesel fors duurder in 2012 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=165573)

hurricane 1 januari 2012 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5900862)
en naast de common rail zal het met de pompverstuivers niet veel beter gaan, vrees ik ...
euro-verstuivers lijkt mij een betere formulering ...

Schitterende vaststelling :-)

Pietje 1 januari 2012 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5900851)
Alle dagen leren we wat bij :-)
Heb ondertussen wat info gevonden :
http://www.toyota.co.nz/ToyotaTechnology/D-4D

Toen ik mijn eerste Ford Focus TDcI (die "c" staat voor common rail) had gekocht, drukte de garagist mij ook op het hart om nooit te tanken van "witte producten", wegens te "vuil" en dus gevaarlijk voor verstopping van die ultra fijne buisjes.

hurricane 1 januari 2012 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 5900888)
Toen ik mijn eerste Ford Focus TDcI (die "c" staat voor common rail) had gekocht, drukte de garagist mij ook op het hart om nooit te tanken van "witte producten", wegens te "vuil" en dus gevaarlijk voor verstopping van die ultra fijne buisjes.

Vandaar dat die garagist mij dus ook waarschuwde en iets vertelde over de injectors. Dat zullen ook wel erg dunne doorlaten zijn om de brandstof te vernevelen.
De additieven die ze bij stookolie gebruiken 'bakken' dan misschien die doorlaten dicht. En injectors zijn naar verluid niet echt goedkoop, dacht ik.

Pietje 1 januari 2012 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5900919)
Vandaar dat die garagist mij dus ook waarschuwde en iets vertelde over de injectors. Dat zullen ook wel erg dunne doorlaten zijn om de brandstof te vernevelen.
De additieven die ze bij stookolie gebruiken 'bakken' dan misschien die doorlaten dicht. En injectors zijn naar verluid niet echt goedkoop, dacht ik.

Idd, de moeite niet waard om rommel te tanken.
Btw, de "Dats-tankstations" van Colruyt, zouden dan wel "veilig" zijn ; een kennis van me (werkzaam bij Colruyt) beweert dat "Dats" eigenlijk Q8-brandstof is. Maar ik heb nog niet gedurfd er te tanken.

hurricane 1 januari 2012 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 5900929)
Idd, de moeite niet waard om rommel te tanken.
Btw, de "Dats-tankstations" van Colruyt, zouden dan wel "veilig" zijn ; een kennis van me (werkzaam bij Colruyt) beweert dat "Dats" eigenlijk Q8-brandstof is. Maar ik heb nog niet gedurfd er te tanken.

Tot hiertoe altijd al Esso express, omdat ik graag toch kwaliteit wil. En de prijzen liggen daar altijd wat lager dan bij de concurrentie.
Maar het zou best kunnen dat die tankstations van Colruyt inderdaad Q8 leveren. Alleen ... je weet het dus nooit eh. Toen in nog benzine reed, werd mij steevast afgeraden om goedkope stations te kiezen, wegens vuil in het product en een lager octaangehalte. Maar ik twijfel of dat waar is.

Pietje 1 januari 2012 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5900937)
Tot hiertoe altijd al Esso express, omdat ik graag toch kwaliteit wil. En de prijzen liggen daar altijd wat lager dan bij de concurrentie.
Maar het zou best kunnen dat die tankstations van Colruyt inderdaad Q8 leveren. Alleen ... je weet het dus nooit eh. Toen in nog benzine reed, werd mij steevast afgeraden om goedkope stations te kiezen, wegens vuil in het product en een lager octaangehalte. Maar ik twijfel of dat waar is.

Zou best kunnen kloppen. Mijn vader heeft ooit enkele malen bij Makro benzine getankt. Resultaat : hij verbruikte bijna 2liter meer per 100km.
Het prijsverschil moet ergens aan liggen.

Boduo 1 januari 2012 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 5900720)
:?

Omdat de transportsector bijna uitsluitend op diesel rijdt.

Voor mij mogen de prijzen aan de pomp gerust nog stijgen, maar dat ze dan de verkeersbelasting afschaffen.

Nu betaal ik voor een auto die toch meestal stilstaat.
Gelukkig dat die mongolen van de verzekeringen ondertussen het kilometer-systeem hebben ingevoerd.

Ok maar de transportsektor in gans de EU rijdt op diesel.

Boduo 1 januari 2012 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5900725)
Waarom zou een raffinaderij 2 soorten mazout maken?
Het enige verschil is dat in mazout een rode kleurstof EN een merker is toegevoegd. (zelfs gewassen/ontkleurde stookolie kan men onderscheiden, want de merker krijg je er niet uit, zonder het goedje door een raffinaderij te pompen)

Waarom raden garagisten af om stookolie te gebruiken in een dieselmotor ?
:|

Raven 1 januari 2012 14:58

In een groeiende schaarste naar fossiele brandstoffen, lijkt me een peperdure brandstof gerechtvaardigd. Hoewel het nu nog voornamelijk taksen zijn, is het de beste voorbereiding als de hoge prijs wordt bepaalt door de afwezigheid van diesel in onze pompen.

Op een dag worden de alternatieven een noodzaak, maar als ons transportwezen nu niet verplicht wordt om ze te ontwikkelen (en geld is de enige motivator), zullen we ze nooit hebben tegen de tijd dat het echt moet.

Albrecht 1 januari 2012 14:58

:cheer: Weg met auto's! :cheer:

eno2 1 januari 2012 15:01

Citaat:

Rijden met diesel fors duurder in 2012
Het moet onbetaalbaar worden:twisted:

Albrecht 1 januari 2012 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5901008)
Het moet onbetaalbaar worden:twisted:

Enkel ziekenwagens, politiewagens en belangrijke leveringen zouden betaalbaar mogen rijden. Al de rest: fiets en trein, verdorie!

Descartes Jr 1 januari 2012 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5901005)
:cheer: Weg met auto's! :cheer:

Voor bureaucraten en IT'ers die thuis kunnen werken en gepensioneerden zou dat eigenlijk verplicht moeten zijn.

Voor bouwvakkers, process engineers, installateurs, landmeters, transporteurs, ... is dat echter ondoenlijk.

Voorstel : verhoog de verplaatsingskosten van de eerste groep en verlaag die van de tweede groep op dergelijke wijze dat de totale kost dezelfde blijft. Impliciet een drastische verlaging van CO2, NOX en fijn stof.

Albrecht 1 januari 2012 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5901024)
Voor bureaucraten en IT'ers die thuis kunnen werken en gepensioneerden zou dat eigenlijk verplicht moeten zijn.

Voor bouwvakkers, process engineers, installateurs, landmeters, transporteurs, ... is dat echter ondoenlijk.

Voorstel : verhoog de verplaatsingskosten van de eerste groep en verlaag die van de tweede groep op dergelijke wijze dat de totale kost dezelfde blijft. Impliciet een drastische verlaging van CO2, NOX en fijn stof.

Autorijden voorbehouden tot bedrijven/ambachten die het écht nodig hebben.

pajoske 1 januari 2012 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5900787)
Olieprijs zal blijven stijgen, voor de simpele reden dat de vraag stijgt. In China en Indië rijden elke dag méér auto's rond. We verbruiken nu al meer olie dan er geproduceerd word.
Dus...Bereid u er op voor binnen afzienbare tijd gewoon te voet te gaan. Of met een mobyletje, of beter nog een Solex ! Met die Solex-kes kon je 100 km rijden met 1 liter naft ! Ook d�*�*rom dat er geen meer gemaakt worden.
De wereld draait om : heel Azië reed met bromfietskes, en koopt nu auto's. Bij ons gaat het de andere kant op, want iedereen dopt hier of het scheelt iet veel, onze economie ligt halflam en binnenkort volledig lam, en we zijn allemaal blut en in de schulden...
Andere oplossing: paard en kar, ezels, muildieren, hondenkar...
Of : rollerskate, rolschaatsen en dergelijke. Ecologisch verantwoorde vervoersmiddelen.

Idd.
Oplossing: een gewone fiets zonder hulpmotor en decentralisatie van arbeidsplaatsen, zodat je een kleine afstand krijgt tussen werk en wonen.

den dinges 1 januari 2012 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5900795)
Onze garagist beweert dat het slecht voor m'n motor zou zijn. Hij mompelde iets over 'injecteurs'.

Ja, die stookolie is misschien iets minder zuiver, en dan worden die injecteurs rapper smerig. Ze verkopen in de groothandel producten om injecteurs te reinigen, niet duur, en dat marcheert goed.

eno2 1 januari 2012 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5901023)
Enkel ziekenwagens, politiewagens en belangrijke leveringen zouden betaalbaar mogen rijden. Al de rest: fiets en trein, verdorie!

:cheer:

den dinges 1 januari 2012 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 5900841)
Vroeger, toen een dieselwagen niet veel meer was dan een soort veredelde "mazoutstoof", kon het geen kwaad. In een moderne turbodiesel (met of zonder common rail) zou ik het ook nooit overwegen.

Volgens mijn garagist zijn die moderne dieselwagens veel fragieler dan de goede ouwe bakken.

eno2 1 januari 2012 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 5900980)
Waarom raden garagisten af om stookolie te gebruiken in een dieselmotor ?
:|

UIt parapsychologische schrik van klopgeesten

eno2 1 januari 2012 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door den dinges (Bericht 5901053)
Volgens mijn garagist zijn die moderne dieselwagens veel fragieler dan de goede ouwe bakken.

Tuurlijk. Dubbel toerental

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be