Raf |
17 januari 2012 14:13 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht
(Bericht 5937667)
Ik verwacht natuurlijk ook niet dat een bekrompen persoon zoals jij enig begrip toont in dissidente concepten en andere culturen, maar aangezien jij toch een zelfverklaard taalfanaat ben, moest ik je er toch op wijzen.
|
Je persoonlijke aanvalletjes en je gezwets naast de kwestie, verraden al dat je ondertussen zelf ook begrepen hebt dat je het bij het verkeerde eind had. Nu nog mans genoeg worden om je vergissing ook toe te geven.
Wat taalkunde betreft, mijn betweterige vriend, heb je het óók (weer) bij het verkeerde eind. "Aanbidden" en "vereren" zijn immers synoniemen van elkaar:
aanbidden
in het woordenboek is voor aanbidden 1 omschrijving gevonden:
aanbidden, (bad aan, ook aanbad, aangebeden), als goddelijk wezen vereren; (fig.) hoog vereren of liefhebben.
aanbidden is 2 maal gevonden als trefwoord:
aanbidden (ww): adoreren, verafgoden, vereren, vergoden
aanbidden (ww): dienen
aanbidden is 5 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:
bewonderen (ww) : aanbidden, adoreren, dwepen met, hoogschatten, ontzag hebben, opkijken naar, opkijken tegen, opzien naar, respecteren, verafgoden, vereren, vergoddelijken, waarderen, weglopen met
waarderen (ww) : aanslaan, achten, appreciëren, bewonderen, hoogschatten, respecteren, valoriseren, aanbidden, eerbiedigen, hoogachten, op prijs stellen
adoreren (ww) : aanbidden, bewonderen, dwepen met, opkijken tegen, verafgoden, vereren, weglopen met
vereren (ww) : aanbidden, adoreren, bewieroken, verafgoden, verheerlijken
verafgoden (ww) : aanbidden, adoreren, dwepen, vereren, verheerlijken Bron: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=aanbidden
Citaat:
(Bericht 5937667)
Ik heb die journalist van de Standaard zich nooit zien voordoen als een taalfanaat. Jij soms wel?
|
Ik heb hem ook nooit beschuldigd van een taalfout. Jij wel!
Citaat:
(Bericht 5937667)
Allesomvattende progressivisme. De even bekrompen tegenhanger van allesomvattend conservatisme.
|
Ik ben helemaal niet "allesomvattend progressief". Zoals te verwachten viel, heb je het ook wat dat betreft volledig bij het verkeerde eind.
|