respublica |
18 januari 2012 01:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit
(Bericht 5939064)
Ik vind dat je je behoorlijk veel pretendeert door te willen beweren 'wat mooie kunst moet zijn'. Dat is zeer subjectief en persoonlijk, iedereen zal daar zijn eigen gewaardeerde mening over hebben. Luister, ik vind vele van die toneelstukken �* la Jan Fabre waarbij de acteurs zich insmeren met bloed ook draken van voorstellingen en ik vind de collectie van het SMAK in Gent vaak pure onzin en te lelijk voor het oog, maar ik ben wel van oordeel dat zulke kunstuitingen het recht hebben te bestaan. U en ik kunnen immers ook zelf de keuze maken aan deze kunstuitingen deel te nemen of ernaar gaan te kijken. Niemand verplicht u dat. Maar als een deel van de mensen (ook al is dit bijvoorbeeld maar 1/1000 inwoners) deze kunst kan pruimen en daar betekenis aan kan geven, dient die kunst gesubsidieerd te worden door de overheid.
Indien we enkel populariserende cultuuruitingen blijven ondersteunen dan krijgen we inderdaad een 'verschraling' tot het Echt Antwaarps Theater, muziek �* la Radio 2 en enkel subsidies voor een speeltuin als Bokrijk. Die zaken hebben zeker hun recht op bestaan en ondersteuning want veel mensen hebben er iets aan, maar de overheid dient het ook op te nemen voor minder 'toegankelijke' kunst- en cultuurvormen.
Ik herhaal hierbij dat ik tegen elke vorm van geloofscensuur ben. Dat clubje van Pius X heeft inderdaad het recht te protesteren tegen dat toneelstuk, maar ik vind het uitermate dom daar het zijn energie in nuttiger zaken kan steken die de maatschappij nog een dienst bewijzen ook.
|
Het is niet zozeer dat iemand kan zeggen wat mooie kunst is en wat niet. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat goede kunst moet streven naar het schone, naar het esthetische. Veel moderne 'kunst' is echter opzettelijk lelijk, provocatief en zogezegd 'grensverleggend.' Die kunst hoeft van mij niet gesubsidieerd te worden, en het is maar de vraag of het toneelstuk in kwestie niet onder die categorie valt.
Echt populaire 'kunst' heeft geen subsidies nodig, dus dat moeten we niet ondersteunen. Kunst die geen kunst is, of die controversieel is en slechts aan een extreem klein publiek bevalt (bijvoorbeeld 1/1000) hoeft ook geen subsidie. Het maatschappelijk nut moet immers toch enigszins bewezen zijn. Absolute artistieke VRIJHEID moet maar geen staatssteun verlangen.
Dat Pius X hun tijd beter kan besteden is waarschijnlijk juist. Evengoed kan ons belastinggeld beter besteed worden, zou ik zeggen.
|