Robinus V |
13 april 2012 22:15 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 6078491)
De begrippen zijn niet vaag; de omschrijving zijn echter dermate beperkend dat er daardoor wel altijd een of ander lid van de beschreven gemeenschap buiten de boot valt. M.a.w., zoals ik eerder al opmerkte, identiteit is een sociologisch gegeven dat door een gemeenschappelijk gevoelen gedragen wordt. Bij het rationaliseren ervan gaat veel verloren. Vandaar is het beschrijven van een identiteit steeds een vrij nutteloze onderneming.
|
Ik deel dat gemeenschappelijk voelen niet, dus ik hoor er niet bij.
En dat je het niet kan 'omkaderen' is er nu net een gevolg van dat je geen grenzen kan trekken in identiteit. Het zijn individuele identiteiten die in elkaar overvloeien, in een kluwen van duizenden aspecten.
Citaat:
(Bericht 6078491)
Zoals ik eerder als zei: iedereen zal het er met mij over eens zijn dat er Fransen bestaan, dat de Franse identiteit bestaat..., maar probeer die maar eens te beschrijven! Veel kans dat je daardoor mensen uitsluit die zich wel Fransman voelen (denken we maar aan de bewoners van de Elzas die nu eenmaal een sterk verschillende cultuur hebben van de rest van Frankrijk, maar zich tot als Frans affirmeren).
|
Een Fransman is een Fransman omdat die de Franse identiteit heeft, zoals bij wet vastgelegd. Jij bent een Belg omdat jij de Belgische nationaliteit hebt, zoals bij wet vastgelegd.
Citaat:
(Bericht 6078493)
Ontkent u nu dat er zoiets als een culturele identiteit bestaat?
|
Tuurlijk niet. Ik en jij verschillen ook qua cultuur en denken fundamenteel anders. Iemand met mijn ingesteldheid, van eender waar in de wereld, heeft meer met mij gemeen dan jij als Vlaming en Belg.
Ik ontken niet het bestaan van verschillende identiteiten. Ik trek in twijfel dat je daar staatsgrenzen op moet baseren, nadat je eerst, om mensen kunstmatig te laten samen horen op basis van een kenmerk of drie dat ze min of meer allemaal delen, met de groffe borstel erdoor gaat en de belangrijkste individuele kenmerken als 'minder relevant' beschouwt. Sterker nog, de overige kenmerken worden in een pot gemengd om gemiddelden te bekomen die, de wetten van de logica overschrijdend, op de leden van de natie geprojecteerd worden.
|