Vlaanderen Boven |
5 februari 2013 10:57 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito
(Bericht 6523855)
Ik snap dat toch niet. Als er één moment is de laatste 50 jaar waarop de marxistische ideologie wortel zou kunnen schieten, is het nu wel. En hoewel ik nooit voor zo'n partij zou stemmen, vind ik ze wel nodig, al was het maar als zweeppartij voor de SP.a.
|
Er is toch niemand die zit te roepen om de zoveelste kleinlinkse partij, er zijn er nu al belachelijk veel voor een piepklein potentieel kiespubliek.
Ergens is dat ook wel logisch. We lachen wel met al die extreemlinkse partijen, maar de verschillende marxistische stromingen zijn traditioneel heel sterk gefocust op het theoretische en op hun eigen specifieke model van de perfecte, klassenloze samenleving*. Een meningsverschil leidt dan al snel tot een nieuwe partij. Probleem is natuurlijk dat geen kat nog gelooft in die utopische nonsens en ze dus nauwelijks stemmen halen.
De PVDA lijkt nu in opgang, maar dat is omdat ze hun orthodoxie overboord hebben gegooid en de links-populistische toer zijn opgegaan. Lees hun verkiezingspropaganda er maar eens op na. Het is de paradox van elke communistische partij - om electoraal succes te behalen moeten ze zich ietwat gematigd opstellen (naar de standaarden van de liberale democratie), maar dan is het natuurlijk per definitie geen communistische partij meer. Daarom heb ik ergens medelijden met de mensen die daar echt in geloven, want dat dilemma is onmogelijk te vermijden, om de eenvoudige reden dat het communisme als ideologie volledig heeft afgedaan.
* Merk op dat de verschillende belgicistische partijen, waarvan de 'ideologie' zich letterlijk beperkt tot 'België unitair!', dat excuus niet hebben. Wat hun versplintering nog lachwekkender maakt.
|