Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Alle subsidiëring van alle geloven stopzetten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=183791)

cookie monster 2 maart 2013 20:08

bv , Sport subsidiëren mag voor mij part , geen probleem ,
MAAR geloof & kerk & instituut ???? nominoes von biskoem !!!!

Xenophon 2 maart 2013 20:09

Subsidies stopzetten, gelovigen opsluiten in de psychiatrie.

cookie monster 2 maart 2013 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6554882)

De extremisten (en) geloofsbazen/leiders !!!!
De andere terug uit hun hypnose halen !!

Rollercoaster 2 maart 2013 20:12

Tja, wat is geloven nu precies?
Iets voor waar aannemen zonder je het zelf gezien hebt?
In die zin heb ik bijzonder veel respect voor mensen die wél geloven.
Ik wou dat ik het ook kon...
Dat mijn belastingsgeld gespendeerd wordt om zieltjes te kopen, vind ik walgelijk. Dat is nu net een brug te ver voor mij.

eno2 2 maart 2013 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6554877)
Uiteraard alle subsidie afnemen. Om velerlei redenen.
1) Wie in iets wil geloven, heeft daar volgens mij geen infrastructuur voor nodig. Geloof zit in het hoofd, niet in een hoop stenen. Ook personeel is daar niet voor nodig. Wanneer een geloof moet "aangeleerd" worden door 'zielenherders' spreken we niet meer over "geloof", maar over "indoctrinatie". En doctrines deugen niet. Dingen die niet deugen subsidieer je niet.
2) Als ik morgen beslis om te gaan geloven in een kalende roze poedel met paarse stipjes, die vanuit de kern van de aarde al ons reilen en zeilen bepaalt, dan is dat mijn goed recht. Desalniettemin zal ik geen subsidies ontvangen in de huidige toestand, terwijl mijn medemensen die in minstens even belachelijke dingen geloven wél gesubsidieerd worden. Onrechtstreeks door mij dan nog wel. Kan niet, he . Is discriminatie, he. Heel erg foei.

Enfin, afschaffen dus. Ook subsidies voor topsport en cultuur mogen danig gesnoeid worden, wat mij betreft. Wie professioneel met sport of cultuur wil bezig zijn, moet maar zien dat hij/zij daar goed genoeg in is om zelfbedruipend te zijn. Wie dat niet kan moet zijn sportieve of kunstzinnige neigingen maar uiten op het recreatieve niveau.

M.a.w. jouw motivering is ultra-libertarisch

Xenophon 2 maart 2013 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6554884)
Tja, wat is geloven nu precies?
Iets voor waar aannemen zonder je het zelf gezien hebt?

Dat mijn belastingsgeld gespendeerd wordt om zieltjes te kopen, vind ik walgelijk. Dat is nu net een brug te ver voor mij.

Ik meen niet dat dit een goed omschrijving is van het begrip "geloven in God."

Neem zaken zoals de constante van Hubble, ik "geloof" dat de sterrenstelsels zich van ons weg bewegen, ik "geloof" dat het heelal uitdijt zonder dat ik dat heb gezien.

Als we spreken over geloof in God, dan is daar een zekere orde van fanatisme bij betrokken die in wezen uit gecompenseerde twijfel bestaat. Dat is dus van alle rationaliteit gespeend.

Kaal 2 maart 2013 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6554795)
Gelovige organisaties moeten uit eigen middelen leven

Mee eens.

eno2 2 maart 2013 20:54

Citaat:

Kaal:
Mee eens.

Zucht 2 maart 2013 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot (Bericht 6554847)
Alle subsidie afnemen lijkt me redelijk onrealistisch.
Ten eerste zouden de meeste kerkgebouwen en kathedralen (inclusief relikwieen, schilderijen, glasschilderingen, ...) mijns inziens zoiezo al gefinancierd moeten worden. Dat valt onder het beschermen van cultureel erfgoed.
Voorts zijn kerken al geen commerciele instellingen. Overheidssteun is hun enige bron van inkomsten.. ik denk niet dat de katholieke kerk zou kunnen overleven enkel en alleen op basis van giften..

Over vermindering van subsidies kan misschien wel eens nagedacht worden. Of de subsidies laten afhangen van het aantal geregistreerde gelovigen..

Het cultureel erfgoed moet wat mij betreft gesubsidieerd worden door de maatschappij, maar dat staat los van het "geloof". Die twee moeten gescheiden worden. Het loon van de pastoor moet betaald worden door wie daarmee instemt.
De kerk is natuurlijk wel een commerciële instelling. Zie bijv. hoe de paters van de abdij van Westvlleteren hun financiëel probleem opgelost hebben.
Mijn vrouw heeft een tante-nonneke. Die zitten altijd wel zgn. in geldnood, maar weten zich toch te redden met inkomsten van retraites, cursussen, verkoop van zelfgemaakte iconen enz...

Helias 2 maart 2013 21:22

De subsidiëring van het christendom is het gevolg van het concordaat van 1801. Na de Franse Revolutie werden, ook in België, het grootste deel van de kerkelijke goederen in beslag genomen (lees: gestolen), in het bijzonder heel wat winstgevende economische bedrijvigheden (in bv. abdijen). Napoleon maakte dit later goed door een concordaat met de Paus, waarbij afgesproken werd dat die goederen niet moesten teruggegeven worden, maar dat de staat in ruil de godsdienst zou financieren. België en Frankrijk kunnen er dus nog steeds voor kiezen om het christendom niet meer te financieren maar dan moeten ze de goederen teruggeven zodat de kerk zelf in haar behoeften kan voorzien.

Waarom de Islam gesubsidieerd wordt is mij een raadsel.

eno2 2 maart 2013 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Helias (Bericht 6554941)

Waarom de Islam gesubsidieerd wordt is mij een raadsel.

Vrijheid van Godsdienst

De Kerk behoudt wel haar bezittingen bij ons.

peter1962 2 maart 2013 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6554882)

Arme fonne... :lol:

peter1962 2 maart 2013 21:59

uiteraard stopzetten, puur intuitief zou ik zeggen : per direkt. Maar laat het desnoods uitdoven over pakweg vijf jaar. Mijn stem is de 20e voor stopzetting zie ik in de poll.

stevensterk 2 maart 2013 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster (Bericht 6554884)

lombas 2 maart 2013 22:24

Het is dan natuurlijk wel bizar om eerst alle middelen af te nemen.

Er zal dan best wat teruggeschuifeld moeten worden naar de Kerk, bijvoorbeeld.

Voor de rest: geen enkel probleem.

Bob 2 maart 2013 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6554795)
Alle subsidiëring van alle geloven stopzetten?
Ja
Nee
Onthouding

Gelovige organisaties moeten uit eigen middelen leven

De kerk dient nu eenmaal om het volk dom te houden, te brainwashen. Moet men ook de subsidiering van de vrt... stopzetten.

eno2 2 maart 2013 22:34

Citaat:

Lombas:
Het is dan natuurlijk wel bizar om eerst alle middelen af te nemen.

Er zal dan best wat teruggeschuifeld moeten worden naar de Kerk, bijvoorbeeld.

Voor de rest: geen enkel probleem.

eno2 2 maart 2013 22:37

Citaat:

Bob:
De kerk dient nu eenmaal om het volk dom te houden, te brainwashen. Moet men ook de subsidiering van de vrt... stopzetten.
Het gaat om geloven

lombas 2 maart 2013 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 6554988)

Het openbaar onderwijs ook meteen?

abramis brama 2 maart 2013 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6554889)
M.a.w. jouw motivering is ultra-libertarisch

Vrijheid, blijheid. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be