![]() |
bv , Sport subsidiëren mag voor mij part , geen probleem ,
MAAR geloof & kerk & instituut ???? nominoes von biskoem !!!! |
Subsidies stopzetten, gelovigen opsluiten in de psychiatrie.
|
Citaat:
De andere terug uit hun hypnose halen !! |
Tja, wat is geloven nu precies?
Iets voor waar aannemen zonder je het zelf gezien hebt? In die zin heb ik bijzonder veel respect voor mensen die wél geloven. Ik wou dat ik het ook kon... Dat mijn belastingsgeld gespendeerd wordt om zieltjes te kopen, vind ik walgelijk. Dat is nu net een brug te ver voor mij. |
Citaat:
|
Citaat:
Neem zaken zoals de constante van Hubble, ik "geloof" dat de sterrenstelsels zich van ons weg bewegen, ik "geloof" dat het heelal uitdijt zonder dat ik dat heb gezien. Als we spreken over geloof in God, dan is daar een zekere orde van fanatisme bij betrokken die in wezen uit gecompenseerde twijfel bestaat. Dat is dus van alle rationaliteit gespeend. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De kerk is natuurlijk wel een commerciële instelling. Zie bijv. hoe de paters van de abdij van Westvlleteren hun financiëel probleem opgelost hebben. Mijn vrouw heeft een tante-nonneke. Die zitten altijd wel zgn. in geldnood, maar weten zich toch te redden met inkomsten van retraites, cursussen, verkoop van zelfgemaakte iconen enz... |
De subsidiëring van het christendom is het gevolg van het concordaat van 1801. Na de Franse Revolutie werden, ook in België, het grootste deel van de kerkelijke goederen in beslag genomen (lees: gestolen), in het bijzonder heel wat winstgevende economische bedrijvigheden (in bv. abdijen). Napoleon maakte dit later goed door een concordaat met de Paus, waarbij afgesproken werd dat die goederen niet moesten teruggegeven worden, maar dat de staat in ruil de godsdienst zou financieren. België en Frankrijk kunnen er dus nog steeds voor kiezen om het christendom niet meer te financieren maar dan moeten ze de goederen teruggeven zodat de kerk zelf in haar behoeften kan voorzien.
Waarom de Islam gesubsidieerd wordt is mij een raadsel. |
Citaat:
De Kerk behoudt wel haar bezittingen bij ons. |
Citaat:
|
uiteraard stopzetten, puur intuitief zou ik zeggen : per direkt. Maar laat het desnoods uitdoven over pakweg vijf jaar. Mijn stem is de 20e voor stopzetting zie ik in de poll.
|
Citaat:
![]() |
Het is dan natuurlijk wel bizar om eerst alle middelen af te nemen.
Er zal dan best wat teruggeschuifeld moeten worden naar de Kerk, bijvoorbeeld. Voor de rest: geen enkel probleem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be