Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
(Bericht 6650747)
Ok. Maar BDW gebruikt die fiets dus als vervanging voor een auto, en de stroom komt in België voor het grootste deel uit milieuvriendelijke kerncentrales.
Blijft over de fabricatie van de batterij. Ik vraag me wel af welke basis voor die "CO2 uitstoot gelijk aan 1000km autorijden" heeft. Je kan namelijk die batterijen prima in een fabriek maken die op kernenergie draait.
Nu, ik doe op mijn Flyer zo'n 3000km per jaar...
|
Dat doet niets af aan mijn stelling, BDW kan immers ook met een normale fiets rijden, dus hij kon ook voor een normale fiets kiezen ipv een dienstwagen. (BDW ziet er redelijk fit uit nu, hij loopt zelfs de 10 miles van Antwerpen, dus om zijn fitheid te behouden best de normale fiets nemen die is echt milieuvriendelijk :-))
Nog eens:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Echt milieuvriendelijk is een normale fiets, een E-fiets is dat niet.
|
Dus dit heb je wslk niet gelezen ? kzal een kleurtje nemen ipv vet.
Citaat:
Wer Pedelecs & Co. jedoch als Bequem-Ersatz fürs Normalrad nutzt oder nur als zusätzliches Genussrad, schadet seiner Umwelt und Gesundheit eher.
|
En het aandeel fossiele stroomopwekking in BE is serieus gestegen ten koste van kernenergie:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernen...-energie.dhtml
De energie die wordt opgewekt in kerncentrales, blijft aan belang inboeten in vergelijking met de totale elektriciteitsproductie in België. Fossiele brandstofcentrales winnen aan belang. Dat blijkt uit cijfers van de federale overheidsdienst Economie.
De totale elektriciteitsproductie in België bedroeg in 2009 91.222 GWh. Dat is 7 pct meer dan in 2008. Iets meer dan de helft van die elektriciteit (47.221 GWh of 51,8 pct) werd door kernenergie opgewekt. Twintig jaar geleden was dat aandeel 60,2 pct (42.722 GWh van een totale productie van 70.923 GWh).
Zonnepanelen
De productie nam vooral toe in de fossiele brandstofcentrales. Terwijl in 1990 38,5 pct (27.297 GWh) van de elektriciteitsproductie voortkwam uit gas, steenkool en olie, was dat in 2009 al 44,9 pct (40.999 GWh). Het belang van waterkracht nam toe van 1,3 pct in 1990 tot 1,9 pct in 2009.
De cijfers bevestigen de opgang van groene energie. Op een jaar tijd werd er vier keer meer stroom opgewekt door zonnepanelen: van 42 naar 166 GWh in 2009. Windenergie nam toe met 56 pct tot 996 GWh. In aandeel waren zonne-energie en windenergie samen maar goed voor 1,3 pct van de totale elektriciteitsproductie in 2009. (belga/dea).
|
|