Het Oosten |
31 mei 2013 16:42 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron
(Bericht 6659843)
Tuurlijk...
Nieuwsblad - Robert Voorhamme over de loge die afkalft in stadsbestuur - ,,Geen geheime sekte die alles politiek regelt"
3 november 2006
ANTWERPEN - Nu schepen Tuur Van Wallendael het Antwerpse stadsbestuur verlaat, blijft met Robert Voorhamme nog één openlijke vrijmetselaar achter. Daarbij lijkt de macht van de mysterieuze loge, vroeger de hofleverancier van kandidaten bij SP.A en VLD, verder aan het tanen.
Bij de Antwerpse SP.A en VLD speelde logebroeder of -zuster zijn decennialang op zijn minst gezegd geen nadeel om politieke carrière te maken. Maar de laatste vijftien, twintig jaar is het tij duidelijk aan het keren. ,,Het probleem bij vorige twee coalities was dat er te weinig logemensen waren", reageert Tuur Van Wallendael. ,,Niet voor mij of in het belang van de stad. Maar sommige broeders klaagden daar toch over."
Van Wallendael en Voorhamme spelen open kaart over hun arbeid in de loge. Over bijvoorbeeld Ann Coolsaet, Dirk Grootjans en Erwin Pairon circuleerden geruchten, maar dat werd alvast door die twee laatste steevast ontkend.
In het nieuwe stadsbestuur lijkt de loge nog slechter vertegenwoordigd, nu Van Wallendael met pensioen gaat. VLD stuurt met Luc Bungeneers en Ludo Van Campenhout geen vrijmetselaars, de CD&V ook niet. Bij SP.A staan alvast Patrick Janssens en Monica De Coninck niet als logemensen bekend. En ook de nieuwkomers Leen Verbist en Guy Lauwers ontkennen steevast.
,,Als ik dat ontken, weet je het natuurlijk nog niet", lacht Lauwers. ,,Maar neen, in alle eerlijkheid: ik ben geen logelid." ,,De loge? Dat is echt mijn wereld niet", reageert Verbist.
Of er toch iemand naar de tempel gaat? ,,Ik mag daar niet op antwoorden", antwoordt Voorhamme. ,,Maar het is nooit zo geweest dat de loge mensen naar de politiek stuurde. Dat speelde misschien vijftig jaar geleden, met de strijd tussen katholieken en vrijzinnigen. Het is nu een mythe, dat we een geheime sekte zijn die van alles politiek regelt."
...
Keer het tij... :-P
|
Waar men denkt dat de Loge is, is ze er vaak niet. En waar men denkt dat de Loge niet is, is ze er vaak wel.
|