| Bad Attila |
19 september 2013 08:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
(Bericht 6808959)
akkoord, maar enkel in een confederaal model, of verregaand federaal model, maakt niet uit hoe je het noemt. Zolang maar het gros van de bevoegdheden bij de gewesten/gemeenschappen liggen.
Anders blijf je in hetzelfde blokkeringsfederalisme waarin we nu zitten.
|
Om duidelijk te zijn, imo gaat een federale kieskring en de afschaffing van de taalgroepen gepaard met andere veranderingen: verdwijning van de paritaire regering, van de bijzondere taalmeerderheden in de Kamer, de alarmbelprocedure en van die zaken. Het enige waar ik niet uit ben, is de precieze rol en samenstelling van de Senaat.
Een federaal parlement dus. En als blijkt dat de federale regering samengesteld is uit 80% Vlamingen en 20% Franstaligen, of omgekeerd, so what? Ik klaag ook niet dat de huidige regering samengesteld is uit 0% NVA'ers of Groenen, hè. En ja, ik ben er mij van bewust dat dit een totale mentaal ommekeer bij politici vergt.
Ik zie niet in waarom zo'n model niet in de huidige staatsstructuur zou kunnen werken, het is vooral een kwestie van willen en van mentaliteit.
Citaat:
OK, maar dan enkel voor de hoogste post. anders ga je enkel populaire politici verkozen krijgen. populariteit staat niet altijd gelijk aan degelijkheid.
Je kan ook zoals in Duitsland met 2 soorten lijsten werken, 1 per kieskring en 1 voor het ganse land.
|
Ik ga inderdaad eerder voor het Duits model, om beginnende politici de kans te geven door te groeien. Voorwaarde is wel dateert aantal "federale" zetels voldoende is (minstens 20%), anders is het puur cosmetisch.
Nu, door mijn functie volg ik de werkzaamheden van parlementsleden van dichtbij op, en eerlijk gezegd, het niveau is vaak slecht tot erbarmelijk... Een echte democratische schande. Dus zijn de huidige provinciale kieskringen ook geen garantie op kwaliteit, verre van zelfs...
|