Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Koffie maken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=199326)

Xenophon 9 maart 2014 01:48

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7049370)
Beste mensen

Hoe maken jullie koffie?
Welke machine gebruiken jullie daarvoor?
Zo een duur ding waar ge ongemalen bonen moet insteken?
Nespresso toestanden?

Ik zie door de bomen het bos niet meer voor een goede koffiezet.

Demper 9 maart 2014 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7049599)
-

Zijn dat die stoofkruiden?

Xenophon 9 maart 2014 02:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7049616)
Zijn dat die stoofkruiden?

Je weet niet wat het is he, stoofkruiden?

manta 9 maart 2014 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7049502)
Koffiezet apparaten warmen maar op tot ong. 60°.
Voor echt warme en lekkere koffie moet je opgieten met kokend water.
In een thermos van het olifantje die je eerst ook eens met kokend water voorverwarmd.
En zo heb je gans de dag warme koffie.

Na 't eerste gieten de koffie effe wachten en de koffie laten zwellen.
't blijft nog steeds de beste manier van koffie maken, kokend water en een beurske...

Universalia 9 maart 2014 12:14

Libro 9 maart 2014 13:18

Eén van mijn favoriete koffie's: een tas warme melk, suiker en twee stevige scheppen Douwe Egberts dessert oploskoffie. Voor de rest hebben we een Senseo in huis maar Nespresso heeft toch meer body.

Ratatosk 9 maart 2014 13:21

Bodum

BigF 9 maart 2014 13:31

Voor de rappe koffie: senseo
Voor de gewone dagelijkse koffie: philips koffiezet met isoleerkan.
Voor het lekkertje achteraf: francisfrancis espresso-machien.
Voor als de koffiebak op't werk het laat afweten: oploskoffie.

Die philips-koffiezet werkt best goed. Ik spoel wel altijd de kan met warm water en dan blijft de koffie er toch een dikke halve dag warm in.
Senseo gebruik ik steeds minder wegens te duur en de smaak is ook niet meer wat-ie geweest is. Volgens mij zit er beduidend minder koffie in die pads als in het begin van de Senseo.

Senseo-tip: laat het water lopen tot er een centimetertje koffie in je kop zit, zet dan de senseo af, terug op en laat dan verder lopen. De koffie in de pad heeft dan tijd om op te zwellen en je krijgt stevigere koffie. Voor echt straffe djoef doe je dat 3 keer.

Johan Daelemans 9 maart 2014 14:23

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7049502)
Koffiezet apparaten warmen maar op tot ong. 60°.

In een koffiezet wordt het water echt aan de kook gebracht. Het zijn de 'kookbubbels' die het water tot boven je filterzakje brengen.
Mogelijk gaan er enkele graden verloren doordat het water wat trager loopt, maar 60° lijkt me toch wat weinig.

Verder kan ik je de koffiezet van Bosch 'privat collection' warm aanbevelen.
Dit toestel houdt het gemiddeld amper enkele maanden uit. Je hebt dus, dank zij de 2 jaar garantieverplichting steeds een nieuw toestel.
Ik zit aan mijn 8ste of 9de toestel. Factuurtje proper bijhouden, dikwijls hoef je het toestel zelf maar één keer af te wassen....als je het binnen gaat brengen voor vervanging. Onderaan het toestel staat er, made in P.R.C. - ze durven er blijkbaar geen land van herkomst meer opzetten.

Ik kan je wel meegeven dat dit type toestel veel succes heeft bij familie en kennissen.

Johan Daelemans 9 maart 2014 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7049967)
Senseo-tip: laat het water lopen tot er een centimetertje koffie in je kop zit, zet dan de senseo af, terug op en laat dan verder lopen. De koffie in de pad heeft dan tijd om op te zwellen en je krijgt stevigere koffie. Voor echt straffe djoef doe je dat 3 keer.

Hier staat een Senseo al jaren op non-actief wegens te slappe koffie.
Ik ga uw tip eens uittesten. Alvast bedankt.

Johnny Blaze 9 maart 2014 14:29

Met Kimbo of lavazza

From_Vlaanderen 9 maart 2014 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7049991)
In een koffiezet wordt het water echt aan de kook gebracht. Het zijn de 'kookbubbels' die het water tot boven je filterzakje brengen.
Mogelijk gaan er enkele graden verloren doordat het water wat trager loopt, maar 60° lijkt me toch wat weinig.

Verder kan ik je de koffiezet van Bosch 'privat collection' warm aanbevelen.
Dit toestel houdt het gemiddeld amper enkele maanden uit. Je hebt dus, dank zij de 2 jaar garantieverplichting steeds een nieuw toestel.
Ik zit aan mijn 8ste of 9de toestel. Factuurtje proper bijhouden, dikwijls hoef je het toestel zelf maar één keer af te wassen....als je het binnen gaat brengen voor vervanging. Onderaan het toestel staat er, made in P.R.C. - ze durven er blijkbaar geen land van herkomst meer opzetten.

Ik kan je wel meegeven dat dit type toestel veel succes heeft bij familie en kennissen.

En hoe vang jij dan die onderbroken supply-chain op?

maddox 9 maart 2014 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7049967)
Senseo gebruik ik steeds minder wegens te duur en de smaak is ook niet meer wat-ie geweest is. Volgens mij zit er beduidend minder koffie in die pads als in het begin van de Senseo.

Eigenlijk is dat waar geweest.

De orginele pads waren gemiddeld 7.2 gram , (7 tot 7.4 gram). Maar 5 jaar geleden beslisten de toenmalige eigenaars dat het met 7 gram en een andere maalgrofte ook moest lukken.
Dat proces is 2 jaar geleden omgezet, en de standaard pads zijn terug 7.2 gram. Er zijn nu ook reeksen met 7.5 gram per pad, en 8 gram (de Lungo's) en zelfs 12.5 gram (de mok-pads, moet je maar 1 pad leggen om je mok met de dubbele knop te laten vullen).

Nu, de maalgrofte is bepalend voor het volume in de pads. Een fijngemalen 8 gram pad kan kwa volume minder lijken dan een normale 7 gram pad van 3 jaar geleden.

In alle geval, als je dan toch senseo pads met pit wil,, neem 2 DE Black pads, steek die in het apparaat met de juiste insert, en druk een enkele kop. Dan is het nog steeds goedkoper dan een Nespresso, en is het een stevige kop koffie.

Yucagira 9 maart 2014 15:27

2 Bijlage(n)
Citaat:

Beste mensen

Hoe maken jullie koffie?
Nespresso toestanden?

Another Jack 9 maart 2014 15:34

Nespresso: gemakkelijk, snel, veel keuze en van onberispelijke kwaliteit.

Johan Daelemans 9 maart 2014 15:54

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7049998)
En hoe vang jij dan die onderbroken supply-chain op?

Het gaat over de werking van de koffiezet toch?
De kook-bubbels gaan één richting uit en dat is naar boven. Het buisje heeft een bewuste kleine diameter zodat de luchtbellen heet water meenemen tot boven uw filter.
Hoe dacht jij dat dat heet water boven uw filter raakt?

Demper 9 maart 2014 16:13

Zo een Bialetti staat mij wel aan.

Maar gewone koffie zoals Douwe Egberts Dessert mag daar niet in zeker?

En blijft dat lang warm in zo een ding?

reservespeler 9 maart 2014 16:26

Citaat:

Beste mensen

Hoe maken jullie koffie?
Nespresso toestanden?

Ik koop koffiebonen.
Ik maal de koffie in zo'n antieke koffiemolen
Ik zet de, met water gevulde, fluitketel op het gasfornuis en laat het water koken (fluitsignaal).
Ik doe de gemalen koffie in de stoffen filterzak die in de koffiekan hangt.
Ik giet de filterzak vol water en wacht 2 minuten, daarna schud ik water bij tot mijn fluitketel leeg is.
Ik laat de koffie 5 minuten trekken.
Wij drinken lekkere verse koffie.
De overgebleven koffie drinken we koud.
De koude koffie (zonder suiker of melk) is een zeer goede dorstlesser.
Vooral geen toestanden met een thermosfles of dergelijke.

reservespeler 9 maart 2014 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7049377)
Neen, ik zit nog steeds in stadium 2 inzake het maken van koffie. Stadium 1 heb ik nog gekend bij mijn ouders: de koffiezak ("kaffebuzze"), ik gebruik een papieren filterzak in een Krupps percolator. Wat ik verkrijg is echt lekkere koffie. Stadium 3 (espressomachine) komt wellicht nog wel. Ik hou niet van die geprepareerde "pads". Het is wel handig, maar ik neem liever zelf de gemalen koffie.

Op het werk maak ik wel gebruik van pads. Ik neem dan wel een grote koffietas, die wat je gratis kreeg bij D.E.

manta 9 maart 2014 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7050105)
Ik koop koffiebonen.
Ik maal de koffie in zo'n antieke koffiemolen
Ik zet de, met water gevulde, fluitketel op het gasfornuis en laat het water koken (fluitsignaal).
Ik doe de gemalen koffie in de stoffen filterzak die in de koffiekan hangt.
Ik giet de filterzak vol water en wacht 2 minuten, daarna schud ik water bij tot mijn fluitketel leeg is.
Ik laat de koffie 5 minuten trekken.
Wij drinken lekkere verse koffie.
De overgebleven koffie drinken we koud.
De koude koffie (zonder suiker of melk) is een zeer goede dorstlesser.
Vooral geen toestanden met een thermosfles of dergelijke.

Zit je in 't stadion?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be