Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koning Filip krijgt dit jaar 48.000 euro budget minder voor privéreizen dan in 2014. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=213699)

Garry 30 januari 2015 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7521476)
Ben ik alleen als ik dat goedkoop vind voor een staatshoofd ?

Of denk jij dat pakweg een van zijn collegas goedkoper reizen ? We kunnen hem in economy laten vliegen, zonder bodyguards, en in een B&B laten slapen. Maar dan niet mekkeren als hij opeens verdwijnt en we videos online zien....

Neen, een staatshoofd moet voldoende veilig reizen, en vooral, met voldoende waardigheid. Ik zeg dat niet voor zijn plezier, maar ook voor het onze.

De politie staat nu ook gecampeerd voor De Wever zijn huis, hoeveel moet dat niet kosten ? Zelfs verhaal....

Ik denk dat deze toch iets goedkoper reizen.
http://www.reisgraag.nl/reisorganisa...ij-koning-aap/

Garry 30 januari 2015 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7521868)
De koning krijgt geen toestemming van de regering om zijn privé reizen met een lijn of chartervliegtuig te doen.
Mocht dat wel het geval zijn, zou ik het niet meer dan normaal vinden dat hij zijn vervoer zelf ten laste neemt.

Zonder vliegtuig dan maar. Kan ook hoor.

Jay-P. 30 januari 2015 04:36

Citaat:

Of denk jij dat pakweg een van zijn collegas goedkoper reizen ? We kunnen hem in economy laten vliegen, zonder bodyguards, en in een B&B laten slapen. Maar dan niet mekkeren als hij opeens verdwijnt en we videos online zien....

Hmm... daar zeg je zoiets.
YESSS! Ik zal niet mekkeren, beloofd.

Scherven A. Mok 30 januari 2015 06:17

Gelieve de titel te veranderen in koning Filiberke krijgt 192.000 euro om te reizen.

Pandareus 30 januari 2015 06:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7522336)
Nu geloof ik mijn eigen oren niet, laat staan mijn laptopscherm:
ik hoor hier linkse broeders die geen probleem hebben met 192.000 euro aan vakantiebudget, enkel en alleen aan vliegtuigkosten, en te betalen met geld uit de grote solidariteitskas (staatskas genaamd doorgaans).

Wat zou er mis zijn met één vliegtuigvakantie van twee of drie weken, en de rest met de auto. Allez kom, ik doe er nog een of twee citytrips bij.
Kunnen we dat afronden op 10.000 euro? Uit zijn dotatie natuurlijk !

.

Minister van binnenlandse zaken Jambon (bevoegd voor veiligheid) en minister steven vandeput van defensie (op wiens budget de vluchten gebeuren) kunnen hiervoor een initiatief nemen in de regering. Als vice premier komt het Jambon toe dit op tafel te leggen.
Waarom heeft hij dat nog niet gedaan ?
Waarom beperkt hij zich tot wat geneuzel in de marge ?
Waarom zit Schoof zich te vermaken met een flutbesparing daar waar Jambon zou kunnen voorstellen om van 218.000 euro te besparen tot de door jou gesuggereerde 10.000 euro ?
Minister Jan en minister steven zijn toch ook voor verandering, hoop ik ? 8-)

Pandareus 30 januari 2015 06:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 7522531)
Zonder vliegtuig dan maar. Kan ook hoor.

Puik idee !
Naar 't schijnt heeft Schoof goede connecties bij de n-va, hij kan dat misschien suggereren aan ministers Jan en Steven ?

reservespeler 30 januari 2015 07:51

Citaat:

Neen, een staatshoofd moet voldoende veilig reizen, en vooral, met voldoende waardigheid. Ik zeg dat niet voor zijn plezier, maar ook voor het onze.

De politie staat nu ook gecampeerd voor De Wever zijn huis, hoeveel moet dat niet kosten ? Zelfs verhaal....

Appelen - peren.

Het gaat enkel om privéreizen. De officiële betaald ie niet zelf.
Als ik naar om het even waar moet vliegen, betaal ik dat helemaal zelf.

reservespeler 30 januari 2015 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7521821)
ik zweer hierbij plechtig niet te zullen mekkeren wanneer hij opeens verdwijnt.
kan ik hiervoor een tax-reductie krijgen ?

:lol:

reservespeler 30 januari 2015 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7521833)
Die redenering kan je ook doortrekken naar de grote gouwleider.

Waar is Bart privé naartoe gegaan op kosten van de overheid?
Graag een bron en een link.

reservespeler 30 januari 2015 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7521837)
Zijn bewaking in prive tijd natuurlijk wel.

Ik vind dat om 5h die flikken dan ook hun schup mogen afkuisen.

Wat u vindt is in deze zaak niet relevant.
We leven onder terreurdreiging 3 op een schaal van 4.
Misschien zegt dat u niets, er zijn instanties die dan extra maatregelen nemen.

reservespeler 30 januari 2015 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7521844)
Of je nu voor een koning kiest, een president....het staatshoofd moet beveiligd worden. Dit impliceert gewoonweg vaak vliegen met een regeringstoestel. Voor mij mag het uit zijn dotatie komen overigens.

Privé??????

reservespeler 30 januari 2015 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7521863)
Binnenkort gaan ze ook moeten rekening houden met het ACV en hun collega's.
Goed hé ?

Waarom zouden ze?

reservespeler 30 januari 2015 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7521868)
De koning krijgt geen toestemming van de regering om zijn privé reizen met een lijn of chartervliegtuig te doen.
Mocht dat wel het geval zijn, zou ik het niet meer dan normaal vinden dat hij zijn vervoer zelf ten laste neemt.

Moet ie om de haverklap op reis gaan?
Zijn vader was meer in het buitenland dan in België.
Je kan je dan misschien de vraag stellen of we wel een fulltime koning nodig hebben.

Pandareus 30 januari 2015 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7522625)
Moet ie om de haverklap op reis gaan?
Zijn vader was meer in het buitenland dan in België.
Je kan je dan misschien de vraag stellen of we wel een fulltime koning nodig hebben.

Je mag die twee suggesties bijvoegen aan het lijstje dat ik al suggereerde voor de ministers Jan & Steven.

Vice-premier Jambon zal nogal scoren bij zijn collega's ! :lol::lol::lol:

Antoon 30 januari 2015 09:20

De Belgische monarchie kost ons dit jaar 36 miljoen bron.

Ter vergelijking : de Nederlandse monarchie kost 40 miljoen per jaar (bron)

En een President met dezelfde 'honoraire' functie? Laten we Duitsland nemen. De Duitse 'Bundespräsident' kost ongeveer 23 miljoen per jaar, inclusief 18 miljoen voor ambtenaren die voor hem werken. (bron).
Dit zijn bovendien cijfers van 2009/2010 en er werd toen door de Bundestag bekeken hoe men hierop kon gaan besparen. Het zal vandaag dus nog minder zijn.

Dan toch de monarchie vervangen voor een Republiek met een honoraire President? Het is in ieder geval veel goedkoper.

Tavek 30 januari 2015 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7522621)
Wat u vindt is in deze zaak niet relevant.
We leven onder terreurdreiging 3 op een schaal van 4.
Misschien zegt dat u niets, er zijn instanties die dan extra maatregelen nemen.

Een staatshoofd is een risicotarget, en de overheid heeft als plicht om er voor te zorgen dat het staatshoofd veilig is. Niet zozeer om de man/vrouw, maar wel om de functie.

Wat als het een NVA president van Vlaanderen zou zijn ? Laat je die ook met lijnvlucht reizen. Als hij dan gekidnapt wordt door IS medestanders....dikke pech zeggen jullie dan ?

De schoofzak 30 januari 2015 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7522575)
Minister van binnenlandse zaken Jambon (bevoegd voor veiligheid) en minister steven vandeput van defensie (op wiens budget de vluchten gebeuren) kunnen hiervoor een initiatief nemen in de regering. Als vice premier komt het Jambon toe dit op tafel te leggen.
Waarom heeft hij dat nog niet gedaan ?
Waarom beperkt hij zich tot wat geneuzel in de marge ?
Waarom zit Schoof zich te vermaken met een flutbesparing daar waar Jambon zou kunnen voorstellen om van 218.000 euro te besparen tot de door jou gesuggereerde 10.000 euro ?
Minister Jan en minister steven zijn toch ook voor verandering, hoop ik ? 8-)

Ik heb op je vraag al geanticipeerd in de openingspost.
Te moeilijk voor jou ?
Hier volgt in simplistische taal het eerste gesprek van het formatie-overleg
- MR: en nva, ge gaat ook niet teveel de koning pesten, zijn we daarover akkoord ?
- NVA: ok, we leggen ons daarbij neer, maar toch hier en daar een besparinkske moet kunnen
- MR: daar zijn we mee akkoord. Nu, we zetten over dit item niets in het regeerakkoord, vanzelfsprekend; zelfs niet in de atoma-schriftjes. Parole ?
- NVA: voor ons is een woord een woord.

Sukkelaar 30 januari 2015 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 7522672)
De Belgische monarchie kost ons dit jaar 36 miljoen bron.

Ter vergelijking : de Nederlandse monarchie kost 40 miljoen per jaar (bron)

En een President met dezelfde 'honoraire' functie? Laten we Duitsland nemen. De Duitse 'Bundespräsident' kost ongeveer 23 miljoen per jaar, inclusief 18 miljoen voor ambtenaren die voor hem werken. (bron).
Dit zijn bovendien cijfers van 2009/2010 en er werd toen door de Bundestag bekeken hoe men hierop kon gaan besparen. Het zal vandaag dus nog minder zijn.

Dan toch de monarchie vervangen voor een Republiek met een honoraire President? Het is in ieder geval veel goedkoper.

Maar waarom niet één persoon die terzelfdertijd en president en eerste minister is cfr de VS

Antoon 30 januari 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7522774)
Maar waarom niet één persoon die terzelfdertijd en president en eerste minister is cfr de VS

In de landen waar de President als hoofd van het land ook de executieve macht uitoefent is de discussie dan weer omgekeerd, zoals ook bijvoorbeeld in Frankrijk. Want in die landen moet één persoon zowel het land leiden als alle ceremoniële activiteiten gaan uitoefenen.

De Parlementaire democratieën die geen Koning hebben, die gebruiken hun ceremoniële President voor dat soort taken. Dit is het geval in Duitsland, Italië, Ierland, Israel en tot voor kort Turkije, maar in dat land verschuift de macht stilaan naar de President met zelfs dictatoriale trekjes sinds Erdogan President is geworden.

Anna List 30 januari 2015 13:47

hoe zit t trouwens met zijn fietsvergoeding ? hoeveel is dat ook nog eens op een jaar ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be