pajoske |
28 december 2016 10:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
(Bericht 8330792)
Hoger in de draad heeft iemand gezegd dat de lening als een gift aanzien wordt, als je binnen de tien jaar afstudeert.
Dat doet mij besluiten dat jij er geen kloten van af weet.
Dat is dan evenveel als ik.
Maar tenminste in de openingspost, heb ik linken gegeven waar ik mijn bewering vandaan haalde.
(idem dito voor die Hollandse bijdrage aan het pensioenfonds: is die dan niet fiscaal aftrekbaar; dus niet af te trekken van je netto inkomen ?
En verbleekt dat dan niet tegenover het fiks hogere bedrag van je pensioen ?)
.
|
Gij weet het beter?
Gij wilt beweren dat mijn buurmeisje dat aan de Maastrichtse universiteit studeerde liegt?
Gij wilt beweren dat mijn andere buur wiens zoon ir. studeerde in Delft liegt?
Gij beweert dat onderstaande zever is?
Citaat:
De manier van studiefinanciering die wij helemaal niet kennen, zijn de Nederlandse studieleningen. Elke student kan hierdoor tot 258 euro per maand lenen van de staat. Terugbetalen moet pas nadat je je diploma behaalde of zelfs enkele jaren daarna. De interestvoeten zijn ook bijzonder laag: momenteel betaal je amper drie procent.
Toch worden de studieleningen niet onverdeeld positief geëvalueerd door Ton van Weel: "Een probleem is dat je enorm veel geld kan lenen -- tot 50.000 euro -- en dat je na je studies onmiddellijk moet beginnen afbetalen. Volgens van Weel legt dat een hypotheek op je toekomst. Sommige mensen zouden bijvoorbeeld misschien nog een tijd vrijwilligerswerk willen doen na hun studies, maar zien zich nu verplicht om onmiddellijk te gaan werken".
|
bron: http://www.veto.student.kuleuven.ac....atlenennl.html
Mijn kennis ter zake is idd. beperkt. Maar beweren dat ik er geen kloten van af weet lijkt mij heel erg overdreven.
PS het pensioensparen in België is ook fiscaal aftrekbaar. Daarom dat ik schrijf dat je dat moet samentellen zoals in Nederland om een betere vergelijking te maken.
BTW ik heb eens opgezocht wat TAVEK bedoelde.
In Nederland betaal je in principe 1,2 % belastingen per jaar op je vermogen. Wie dus 500.000 euro meer heeft dan vrijgestelde basis (huis + spaargeld) betaalt jaarlijks 6.000 euro belastingen op zijn (fictieve) winst (4%) die hij met dat vermogen maakte.
|