Gwylan |
30 oktober 2017 20:52 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht
(Bericht 8560214)
Vergeleken met de tijd dat we moesten choken, dat je John Massis moest zijn om je stuur te draaien, je niet mocht vergeten je lichten uit te zetten, je in de winter zorgvuldig je diesel moest mengen, de tsjoepkes in het portier en de sleutel voor elk portier en koffer apart, de autoradio die minstens twee keer per jaar gestolen werd....
vind ik het nu beter, eigenlijk.
|
Ik heb weer iets bijgeleerd (nou ja, bijna). Ik had/heb het woord tsjoepkes (of tsjoepjes) nog nooit gehoord, en ik vind het ook niet in mijn woordenboeken. Ik heb het derhalve opgezocht via google en ja, het blijkt iets Vlaams te zijn (« tsjoepjes op banden» ; « tsjoepjes waarmee Ikea-meubels in elkaar worden gestoken» ; « tsjoepjes voor oorringen» ; « palmbomen die als tsjoepjes overal uitsteken », etc...etc….)
Kortom, het woord wordt kennelijk voor zeer diverse dingen gebruikt, maar de precieze betekenis ervan ontgaat mij toch grotendeels. Een soort knopjes, misschien ?
Dank bij voorbaat aan de vriendelijke forumdeelnemer die deze anderstalige een duidelijke definitie wil geven…..
En in welke onmogelijke bochten moet men zijn smoeltje wringen om zoiets uit te spreken ?
|