Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus
(Bericht 8935616)
Dat geen v/d twee partijen hier enige souplesse tgo de taalwetgeving wenst te hanteren toont enkel aan wat we al wisten.
De handelwijze v/d gouverneur om in de plaats v/d gemeenten te treden voor iets wat hun taak is vond ik toen al heel raar, ongebruikelijk en zelfs onlogisch.
Dat de lokale overheid besluit om toch zelf kiesbrieven op te sturen is (naar mijn opinie) dan ook heel normaal. Maar even normaal is dat Homans daarbij zou toekijken of de regels correct worden toegepast. Wemmel heeft dat gedaan. De rest weigerde. Waarom ? Elke burger die toch verkiest om een franstalig document te krijgen blijft dat recht integraal behouden zonder limiet in de tijd.
Eigenlijk komt het hier op neer : die vier kandidaat-burgemeesters wilden zich profileren door de Vlaamse regering wat uit te dagen. En die laatsten reageren dan uiteraard. Ik geloof absoluut niet dat dit enkel een persoonlijk standpunt van Homans (of haar partij) is maar dat zowel o-vld als cd&v dat collegiaal steunt.
|
Volledig mee oneens, er is in casu geen enkel bewijs vanuit de gemeenten dat zij iets anders doen dan de taalwet toepassen zoals geïnterpreteerd door de Raad van State in 2014. Je weet wel: Franstaligen moeten om de vier jaar vragen om hun documenten automatisch in het Frans te krijgen, maar eens dat gedaan is, hebben zij het recht om die documenten in het Frans te krijgen.
Dat recht geldt niet alleen voor de gemeenten, maar voor de hele Vlaamse overheid.
Dus eigenlijk is het eenvoudig: de verkiezingsroepingen moesten in het Nederlands opgestuurd worden, behalve voor de inwoners van de faciliteitengemeenten die gevraagd hadden hun documenten in het Frans te krijgen. Die moesten hun oproeping in het Frans krijgen, wat niet is gebeurd. Hun oproepingsbrieven, opgestuurd door de gouverneur, waren aldus ongeldig voor wat hen betreft.
In een zekere zin, hadden de gemeenten geen keuze dan deze fout recht te zetten zodat de burgers die gevraagd hebben hun documenten in het Frans te krijgen, een geldig oproepingsbrief zouden krijgen.
Ik zie hier geen enkel teken van halsstarrigheid, provocatie of wat dan ook vanuit de gemeenten. In tegendeel, had la Homans geen instructies gegeven aan de gouverneur, zou er geen enkel probleem geweest zijn.
Nu is het zo dat er iets achter schuilt: Vlaanderen heeft de rechtspraak van de Raad van State nooit aanvaard, en weigert te erkennen. Ze blijf dus halsstarrig en onwettelijk eisen dat een Franstalige elke keer een aanvraag tot vertaling indient. Ook inzake de oproepingsbrief is dit het geval. Ook inzake fiscale attesten. En het ergste is: Vlaanderen ontkent het zelfs niet, ze blijft herhalen dat dat de regel is, ook voor de Raad van State...
En dan staan ze verbaast dat ze kletsen krijgen...
Los daarvan, je moet het ook kunnen om te verwijzen naar een 'illegale taalregister', daar waar de Raad van State heel duidelijk gezegd heeft dat het géén taalregister was
(Ik schrijf op mijn Ipad, en kan dus moeilijk linken, desnoods doe ik het in een andere post).
Ergo: La Homans gaat weer pletsen krijgen. En het zal haar eigen schuld zijn.