edwin2 |
28 juli 2019 12:49 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
(Bericht 9077799)
Het probleem van Ierland is een oud zeer. De Britten hebben vele eeuwen lang de Ieren brutaal onderdrukt. De huidige Noord-Ierse knoop (met de beruchte "Back-Stop") is eigenlijk het eindresultaat van een besissing uit 1609 die koning James I (zelf een Schot die aldaar aanvankelijk James VI was) om in Ulster een hoofdzakelijk Schotse volksinplanting te organiseren. Dat staat in de geschiedenis dan ook te boek onder de benaming The Plantation of Ulster. Duizenden Schotten (Calvinisten) evenals een beperkt aantal Engelsen werden aangemoedigd om zich daar te vestigen en kregen flinke lappen grond die de Engelse kroon had geconfisceerd van de oorspronkelijke eigenaars (gevluchte Ierse adel). Tot op vandaag heeft dat zijn diepe sporen
nagelaten.
|
Heb als Nederlander minder goede ervaring in het Ulster gebied, hou echter voor mij wat daar is gebeurd. Ook uit zelfbescherming Je wordt als Nederlander al snel gezien als een protestant.
Toen ik als Nederlander ter communie ging in de katholieke kerk daar zeiden ze tegen mij: you are a good man... Ze beseffen niet dat niet iedere Nederlander protestant is. Daarna gedroegen ze zich anders tegenover mij.
Ik zal zeker daar, in Ulster, nooit meer terugkeren. Misschien wel zuidelijker in Connaught. Daar heb ik het naar mijn zin gehad, aardige mensen daar.
|