Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Aya Sofia terug moskee? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=254108)

Zucht 10 juli 2020 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9383472)
Tsaar Nicolaas I had daar verregaande plannen over. Maar de Britten en Fransen moesten daar een stokje voor steken en de Krim aanvallen.

Het grote Europese drama. Met veel plezier en schadenfreude de Ottomanen hun gang laten gaan als ze de Europese concurrent daardoor konden verzwakken.
De Turken zouden nooit zover geraakt zijn had Europa zich ooit echt kunnen verenigen met als gemeenschappelijke vijand "den Turk".

Dadeemelee 10 juli 2020 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 9383515)
Het grote Europese drama. Met veel plezier en schadenfreude de Ottomanen hun gang laten gaan als ze de Europese concurrent daardoor konden verzwakken.
De Turken zouden nooit zover geraakt zijn had Europa zich ooit echt kunnen verenigen met als gemeenschappelijke vijand "den Turk".

De miserie is pas begonnen met Erdogan. Je mag veel kritiek hebben op Ataturk en de ‘militaire democratie’ die hij installeerde maar begin jaren ‘90 was Turkije goed op weg om een vrij welvarend ‘Westers’ land te worden. Allemaal om zeep.

Zipper 10 juli 2020 18:57

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383531)
De miserie is pas begonnen met Erdogan. Je mag veel kritiek hebben op Ataturk en de ‘militaire democratie’ die hij installeerde maar begin jaren ‘90 was Turkije goed op weg om een vrij welvarend ‘Westers’ land te worden. Allemaal om zeep.

met Erdogan en de er bij horende islam, die hij terug ahw introduceerde en aanmoedigde. In '92 was ik in Turkije, en was deze leuke mevrouw Premier (hier samen met Clinton) :

Dadeemelee 10 juli 2020 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9383608)
met Erdogan en de er bij horende islam, die hij terug ahw introduceerde en aanmoedigde. In '92 was ik in Turkije, en was deze leuke mevrouw Premier (hier samen met Clinton) :

Het jij mij ooit horen pleiten tegen scheiding van Kerk en Staat?

Zipper 10 juli 2020 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383616)
Het jij mij ooit horen pleiten tegen scheiding van Kerk en Staat?

maar wel VOOR een multiculturele samenleving (islam inclusief)

Dadeemelee 10 juli 2020 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9383620)
maar wel VOOR een multiculturele samenleving (islam inclusief)

Ook niet. Ik zou zelfs niet weten wat dat is, een ‘multiculturele samenleving’.
Het enige wat ik zeg is dat het EVRM dient gevolgd.

Voor de rest heb ik al gezegd dat ik een agnost ben. Waarom zou ik een islamliefhebber zijn?

Elio di Supo 10 juli 2020 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383623)
Voor de rest heb ik al gezegd dat ik een agnost ben. Waarom zou ik een islamliefhebber zijn?

Omdat het zeer progressief en ruimdenkend is 8-)

Elio di Supo 10 juli 2020 20:39

Zo ver liggen de Hagia Sophia en de zgn Blauwe Moskee dus van elkaar. Het is ds niet dat de inwoners van Istanbul nu ineens een veel kortere verplaatsing moeten maken om te gaan bidden. Erdo is gewoon de kloothommel aan het uithangen.

Niets nieuws onder de zon dus. Of is het onder de maan?

Dadeemelee 10 juli 2020 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 9383671)
Omdat het zeer progressief en ruimdenkend is 8-)

Ik heb al gezegd dat ik:

Voor volstrekte scheiding van Kerk en Staat ben. En dat dat in België nog niet volledig is. Kerken horen geen subsidies te krijgen.

Voor het verbod op onverdoofd slachten ben.

Voor een verbod op besnijdenis bij kinderen ben.

Is dat progressief en ruimdenkend genoeg? ;-)

Zipper 10 juli 2020 21:07

Citaat:

Is dat een soort evangelie, misschien ??? Is het dankzij dat EVRM dat hier in België zo'n 700.000 islamieten rondlopen, waarvan 600.000 niet geïntegreerd ???

Dadeemelee 10 juli 2020 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9383693)
Is dat een soort evangelie, misschien ??? Is het dankzij dat EVRM dat hier in België zo'n 700.000 islamieten rondlopen, waarvan 600.000 niet geïntegreerd ???

Het is een verdrag dat u en ik beschermt tegen willekeur zoals godsdienstig extremisme.

Lukkas 10 juli 2020 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383686)
Ik heb al gezegd dat ik:

Voor volstrekte scheiding van Kerk en Staat ben. En dat dat in België nog niet volledig is. Kerken horen geen subsidies te krijgen.

Voor het verbod op onverdoofd slachten ben.

Voor een verbod op besnijdenis bij kinderen ben.

Is dat progressief en ruimdenkend genoeg? ;-)

U valt weer door de mand.

U viseert alleen de Kerk, dus de islam staat daar boven? Moskeeën mogen waarschijnlijk wel subsidies krijgen.

Progressief en ruimdenkend ...

Skobelev 10 juli 2020 21:15

Citaat:

Wie van uw gespleten persoonlijkheden is hier nu aanwezig? Let maar op dat Ponti dat niet als een dubbelnick beschouwt.

Dadeemelee 10 juli 2020 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas (Bericht 9383697)
U valt weer door de mand.

U viseert alleen de Kerk, dus de islam staat daar boven? Moskeeën mogen waarschijnlijk wel subsidies krijgen.

Dus toch progressief en ruimdenkend ...

Mijnen beste de Kerk = Godsdienst.

Om het even welke.

Dadeemelee 10 juli 2020 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9383698)
Wie van uw gespleten persoonlijkheden is hier nu aanwezig? Let maar op dat Ponti dat niet als een dubbelnick beschouwt.

Mijnen beste, ik heb geen dubbelnicks.

En ik RD ook niet anders had je er eentje aan je been. :lol:

Den Duisteren Duikboot 10 juli 2020 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383531)

Er zijn natuurlijk altijd slingerbewegingen, maar de globale tendens sinds onder westerse druk een meerpartijenstelsel werd ingevoerd (1946) is er toch één van toenemende druk op het seculiere karakter van de Turkse staat. Aanvankelijk, onder Menderes, ging het nog om correcties op de uitwassen van de kemalistische erfenis, maar gaandeweg nam de druk van onderuit toe om het politieke bestuur meer in eenklank te brengen met de islamitische "volksgeest". Dat het zo laat zichtbaar werd, is te danken/wijten aan de rol van het leger, dat op tijd en stond de democratie de nek omwrong (met Menderes liep het ook niet al te best af). Erdogan is gewoon het voorlopige eindpunt van die evolutie; het 'tipping point'; de man die alsnog afrekent met de laatste restanten van de seculiere dictatuur. Allemaal - o ironie - een logisch gevolg van de democratisering.

Dus nee, de misère is niet met Erdogan begonnen. Turkije heeft nooit een westerse combinatie van rechtstaat en democratie gekend. Wel een beetje democratie, maar zonder een deugdelijke scheiding van de politieke en de rechterlijke macht. Om van de rol van het leger nog maar te zwijgen.

Den Duisteren Duikboot 10 juli 2020 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9378202)
Erdogan haalt mogelijk zijn slag thuis. Van museum naar moskee. Belooft weinig goeds voor het secularisme in Turkije. Ataturk draait zich om in zijn graf.

Waarom zouden de Turken voor eeuwig een beslissing moeten respecteren die door een vroegere dictator werd genomen?

Trouwens, de meeste moskeeën kun je als toerist perfect bezoeken in Istanboel. Zij het wel op gezette tijden. En op kousevoeten. :-)

Zipper 10 juli 2020 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383694)
Het is een verdrag dat u en ik beschermt tegen willekeur zoals godsdienstig extremisme.

Van dat godsdienstig extremisme hebben we de voorbije vijf jaar anders wel een serieus lepeltje binnen gehad. Ik voel mij dus heel erg beschermd :roll:

Skobelev 10 juli 2020 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383705)

Hou u voor mij vooral niet in. Je staat hier anders wel bekend als mulikul-lover en islamietenknuffelaar. Wat uw goed recht is hoor.

Zipper 10 juli 2020 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9383705)

nee, ge zijt er ene.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be