![]() |
De kamer kan zichzelf ten alle tijde ontbinden met een meerderheid van 76 zetels.
Er kunnen ook grondwetsartikelen ter wijziging worden goedgekeurd. Kamer wordt automatisch ontbonden. De koning kan ook verkiezingen uitschrijven, maar die gaat dat nooit durven zonder rugdekking van de regering. Motie van wantrouwen is niet voldoende voor verkiezingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Calvo is nogal Belgicistisch en ook Ecolo heb ik al zien twitteren dat ze tegen de splitsing van de zorg zijn enzo. |
Een links economisch beleid is momenteel broodnodig. Er moet nu massaal geïnvesteerd worden.
Niemand ligt nu wakker van bijvoorbeeld een streng arbeidsmarktbeleid waarbij werkzoekenden worden geactiveerd. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verlos ons van die klungelaar Beke en zijn CD&V gebroed. |
Eindelijk eens een partij die opkomt voor Belgie.
Het heeft lang geduurd. |
Citaat:
Dan kan er technisch een nieuwe regering gevormd worden die maar 1 doel heeft, nieuwe verkiezingen organiseren. In de praktijk zal de koning en een regering in lopende zaken nooit tegen de wil van de kamer in gaan. Politieke zelfmoord. |
Citaat:
Technisch een nieuwe regering ? De sossen of de groenen samen met het VB ? De NVA samen met de Belgicisten van de PTB/PVDA ? |
Dus met het linkse sociaal-economisch beleid hebben de liberalen heen probleem. Dat is al veel.
|
Citaat:
Ik geef enkel de wettelijke mogelijkheid die de Kamer heeft om een regering die verkiezingen weigert naar huis te sturen, via een constructieve motie van wantrouwen. Vlaams Belang hoeft niet toe te treden tot die technische meerderheid, enkel gedoogsteun geven. In de praktijk zie ik PS en VB nooit samenwerken. Het gaat ook niet moeten gebeuren. Als de kamer stemt voor verkiezingen en de regering weigert dit, dan zal de politieke druk op die regering gigantisch zijn. Zeker een mini rest regering met maar 1/3 van de zetels, waarbij CD&V absoluut niet gelukkig zou zijn met de gang van zaken en regering mogelijk zou verlaten. Het zou een gigantische politieke crisis opleveren waarbij de liberale partijen bij onvermijdelijke nieuwe verkiezingen compleet worden weggeveegd. |
Laat ze maar doen. Tot 2024
Dan komt er een nieuw federaal parlement dat ook weer geen regering kan vormen. Evenmin in 2029 enz.... De eeuwigdurende Belgische regeringsformatie zal in 2044 uiteindelijk aan het immateriële UNESCO werelderfgoed toegevoegd worden. |
Citaat:
|
Arme Filiep....
Ik heb compassie met hem. "Maar ik wil gewoon eens een echte regering !" |
Citaat:
|
Citaat:
Ahja, dat was daar ook zo'n recept voor grote electorale successen... :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Groter, veel groter. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be