Valentinus |
24 augustus 2020 18:10 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
(Bericht 9428716)
Vluchten?
Of neem Syrië. Mensen vluchten naar Turkije, Iran, Jordanië....maar niet naar Israël. Om maar te zeggen dat uw maatstaf niet erg goed geijkt is.
Rusland ving meer dan een miljoen Oekraïners op. Meer dan andere landen. En waar zijn de vluchtelingen van de volgens westerse propaganda dictaturen zoals China of Rusland.
Weet je. Dat zelfbedriegelijk wentelen in superioriteitsgevoelens verzwakt ons.
|
Vooral in die laatste zin kan ik mij vinden. Sedert de isolatiemaatregelen "zoom" ik als Esperantist met mensen van Australië, over Iran, Israël, Duitsland, VS tot Brazilië. Wat mij opvalt hoe gewone mensen normaal kunnen gedachten uitwisselen zonder onmiddellijk in een proces van intenties of verdachtmakingen te vallen. Wanneer men dan weer het gestook hoort om de mensen op te hitsen (Chloor in Syrië, Oekraïne nu Wit-Rusland), dan wordt men moe.
Spijtig genoeg ziet men dat al dat gestook tot beslissingen leidt waarbij de gewone man geen voordelen heeft. Daar weten de Limburgse perenboeren
van mee te spreken.
Zijn buitenlandse mogendheden (belangen) echt afwezig? Nooit volgt achteraf een proces: wie heeft Ceascescu vermoordt, wie Kadaffi, die arme oogarts in Syrië werd afgeschilderd als een beul (nu moet hij niet meer weg). Was het echt nodig Sadam te laten ophangen? Leopold II mag verguisd worden maar Boudewijn en de moord op Lumumba blijft best onbesproken.
Degenen die de informatie hebben beslissen in welke richting men marcheert. Het is spijtig genoeg niet altijd de meest ethische weg van het goede leven (Aristoteles).
|