Weyland |
1 januari 2021 23:21 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo
(Bericht 9562508)
Ik heb eens rare verhalen gelezen over Staphorst. Dat men daar geen bezoekers wenst, speciaal op vrijdag en dat er geen wegwijzers zijn die je naar daar leiden. Kun je dit bevestigen of ontkennen?
|
Ik heb Staphorst nog nooit bezocht, maar het lijkt me sterk. Wel was het vroeger zo dat er borden waren waar ontraden werd Urk te bezoeken op zondag. Nu nog kan je er beter wegblijven op zondag. Straten zouden leeg zijn en de lokale bevolking je raar aankijken.
Trouwens, ik heb eens langs Krabbendijke (de helft stemt er SGP) op zondag gereden. Nu ja, ik ging er tanken langs de snelweg (dwaas natuurlijk, tanken in Nederland nabij de grens). Maar goed, ook al werkten de uitbaters er op zondag werd ik afgescand door de mensen daarbinnen die niets zeiden en ik klungelde met mijn pinpas die ik bijna omgekeerd in de lezer duwde (zoals Prins Filip met zijn kiesbrief ooit).
Ik zei toen: "Ai, voor stereotiep gedrag kan dit tellen". En die eigenaar: "Ach, dat mag wel eens op een rustdag."
Hij relativeerde mijn culturele faux-pas in een streng-reformatorische omgeving omdat ik zelf niet tot hun levensbeschouwing hoor.
Die mensen er binnen waren gewoon aan het praten met elkaar, misschien omdat werken op zondag tegen de Bijbel ingaat. Waarschijnlijk een manier om die ene werkdag op zondag voor die uitbaters niet als werkdag te laten voelen en een soort cope-gedrag om de onmogelijkheid van sluiting door de firma van bovenaf te omzeilen. Geen idee. Heel stijve, burgerlijke mensen met een strak gezicht waren het wel.
En die uitbaters (een koppel van twee boomers) waren van die nuchtere Zeeuwen met een gevoel voor humor. Want dat kunnen die streng-gelovigen wel goed, dingen wegrelativeren wat nodig is gezien volgens hun eigen levensbeschouwing weinigen de hemel in zullen gaan en de meesten nooit 'bekeerd' zullen worden.
EDIT: Ik denk eerder dat die uitbaters bij het dorp horen of zich aanpasten aan de cultuur en sfeer, maar bij die niet-gelovige of licht-gelovige minderheid hoorden? Geen idee. De man vermeldde de rustdag wel, wat Vlamingen zelden tot nooit doen. ;) En mijn geklungel brak het ijs en maakte de sfeer opeens vrolijker daarbinnen. Hij zei het echt op een toon van: "Ach, vandaag hoeft het niet als een werkdag te voelen."
|