Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Nederlandse verkiezingen (inclusief forumpeiling) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=258081)

atmosphere 15 maart 2021 20:34

Als Rutte weer wordt verkozen als premier is dat trouwens wel een erg opmerkelijke zaak . Er moet iets zijn dat hij goed doet .

Weyland 15 maart 2021 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere (Bericht 9629614)
Als Rutte weer wordt verkozen als premier is dat trouwens wel een erg opmerkelijke zaak . Er moet iets zijn dat hij goed doet .

Het alternatief spreekt veel Nederlanders gewoon minder aan.

Frankenstein 15 maart 2021 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere (Bericht 9629614)

Rutte denkt als volgt: 70 procent van Nederland heeft een huis. 20 procent mag doodbloeden door Corona maatregelen. Dan blijft er 50 procent over. Huiseigenaren zijn als de dood om in een schuldenval terecht te komen. Als deze angst er voor kan zorgen dat de helft van die 50 procent op Rutte stemt dan staat hij stipt op 1.

Jan Janssen 15 maart 2021 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 9628692)
Jij dacht, "tijd om een Trump te scoren"? De verkiezingen zijn bij voorbaat oneerlijk verlopen als de verkeerde partij wint?

Hoewel, excuses, het is natuurlijk pas een echte Trump als de partij in kwestie de partij is die de verkiezingen organiseert. Dit is hooguit een soort half-Trump. Eigenlijk meer een kwart-Trump, want bij een echte echte Trump is het de leider van de organiserende partij die het zelf zegt. Maar ik dwaal af.

Want al die andere partijen hebben regelmatig verkiezingen verloren gedurende hun bestaan (jij wijst bij voorbaat bijvoorbeeld D66 aan als schuldige, een partij die in 2006 nog op 3 (!) zetels uitkwam, dat was een verkiezing nadat ze meegeregeerd hadden), al die partijen hebben geaccepteerd dat de LPF 26 zetels haalde en in de regering kwam, ze hebben geaccepteerd dat de PVV 24 zetels haalde en ging gedogen (ik noem deze voorbeelden omdat ik niet denk dat je veel boodschap gaat hebben aan grote overwinningen van bijvoorbeeld de SP), maar alleen al het idee dat Thierry Baudet voor een tweede keer een handvol zetels zou kunnen gaan halen, dat heeft ze over de streep gehaald om nu met zijn allen hard te gaan frauderen!

Tenzij de uitslag meevalt natuurlijk, dan heeft het volk gesproken.

P.S. Voor de duidelijkheid: deze post is niet bedoeld als kritiek op welke Nederlandse politicus of partij dan ook. Tenzij die dit idee ook gaan verspreiden natuurlijk, maar tot nu toe is dat voor zover ik weet niet het geval.

Het is niet onderstaande zin die me het meeste zorgen baart.

Uit de eerste telling van poststemmen in de Brabantse gemeente Bernheze blijkt dat zo'n 8,5 procent van de ingediende poststemmen ongeldig is,

Maar de zin hieronder baart me wel zorgen. Wanneer gaan ze de spelregels veranderen. Als iemand daar baat bij heeft?

Het stembureau houdt de enveloppen apart in de hoop dat ze later alsnog meegeteld mogen worden.

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkie...l_talk_wrapper

Boduo 16 maart 2021 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9629366)
VVD.

Ik denk dat zij eigenlijk qua programma nog het dichtst in de buurt komen van N-VA. Op het communautaire na dan natuurlijk, maar dat is sowieso niet relevant wanneer ik in NL zou stemmen.

FvD was in het begin ook zeker een optie. Baudet is jammer genoeg wat aan het radicaliseren.

Hoe zit dat nu met die toeslagen-affaire ?

Bovenbuur 16 maart 2021 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9629834)

Uit de eerste telling van poststemmen in de Brabantse gemeente Bernheze blijkt dat zo'n 8,5 procent van de ingediende poststemmen ongeldig is,

Maar de zin hieronder baart me wel zorgen. Wanneer gaan ze de spelregels veranderen. Als iemand daar baat bij heeft?

Het stembureau houdt de enveloppen apart in de hoop dat ze later alsnog meegeteld mogen worden.

Dit was vandaag ook op het journaal ja. Een veelgemaakte fout is dat de kiespas in de envelop wordt gestopt met het stembiljet. Dan mag de stem niet bekeken worden vanwege het wettelijke stemgeheim, iemand mag niet kunnen zien wie jij bent én wat je gestemd hebt.

Het ging ook al fout bij een eerste kleinschalige test trouwens, ik geloof dat toen meer dan de helft van de proefpersonen de mist in ging.

Dus goed georganiseerd zou ik het zeker niet noemen, en dit kan absoluut een zetel gaan schelen voor bijvoorbeeld het CDA of 50+ (die normaal goed scoren in de oudere leeftijdsgroepen). Maar het lijkt "gelukkig" toch vooral incompetentie te zijn in plaats van kwade wil/voter suppression. Want competente politici dat zou ook teveel gevraagd zijn. (Competente bejaarde stemmers trouwens ook, maar dat ligt misschien ook wel een beetje aan dat ze niet gewend zijn aan deze manier van stemmen.)

Bovenbuur 16 maart 2021 01:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9629554)
Even los van wat ik zou stemmen: Lijst30 staat er niet bij.

Ik heb een flink aantal kleine/nieuwe partijen inderdaad niet erop gezet, dat werd een beetje veel. Mijn excuses aan Viruswaanzin stemmers.

Skobelev 16 maart 2021 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen (Bericht 9629834)

Een Bidenke doen in Holland?

TheFourHorsemen 16 maart 2021 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9629903)
Hoe zit dat nu met die toeslagen-affaire ?

Men neemt het hem niet echt heel kwalijk hé.

LiberaalNL 16 maart 2021 08:31

Welke debielen hebben op de racistische en antisemitische FvD gestemd?

Boduo 16 maart 2021 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9629993)
Men neemt het hem niet echt heel kwalijk hé.

Hij is "verantwoordelijk voor niets"...

Skobelev 16 maart 2021 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9630008)

Diegenen die Nederland voor de Nederlanders willen houden. Of dat debielen zijn durf ik te betwijfelen.

TheFourHorsemen 16 maart 2021 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9630008)

'het antismetische FvD'

Baudet zijn vrouw is joods, niet?

parcifal 16 maart 2021 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9630026)
'het antismetische FvD'

Ik denk het niet, dat zou moeilijk liggen voor een onversneden antisemiet als Baudet, of het moet om een puur sadistische relatie gaan. Dat zie ik hem nog wel doen, net als PVV'er Dion Graus overigens.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...te-tegen-pvver

Citaat:

PVV-Kamerlid Dion Graus wordt door zijn ex-vrouw Joyce beschuldigd van een zedendelict en het dreigen met fysiek geweld, meldt De Telegraaf. De vrouw heeft aangifte gedaan bij de politie.

Volgens zijn ex dwong Graus haar tot seks met andere mannen, waaronder zijn privébeveiligers. Ook zou de PVV'er haar meermaals hebben bedreigd met fysiek geweld, en zou hij haar eenmaal een vuistslag hebben uitgedeeld.

Bovenbuur 16 maart 2021 09:27

Update over de ongeldige stemmen: als de telmedewerkers voorzichtig zijn en beloven niet te spieken mogen stembiljetten die bij de kiespas in de envelop zitten toch worden meegeteld. Zowel de kiespas als het stembiljet op zich moeten verder (natuurlijk) wel gewoon in orde zijn.

Toch nog een zetelkans voor Lijst Henk Krol.

LiberaalNL 16 maart 2021 09:31

Citaat:

'het antismetische FvD'

https://www.geenstijl.nl/5156539/het...getuigenissen/

stab 16 maart 2021 09:58

Ik wist zelfs niet dat mail-in voting bestond in NL.
Geen voorstander van.

TheFourHorsemen 16 maart 2021 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 9630058)
Ik denk het niet, dat zou moeilijk liggen voor een onversneden antisemiet als Baudet, of het moet om een puur sadistische relatie gaan. Dat zie ik hem nog wel doen, net als PVV'er Dion Graus overigens.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...te-tegen-pvver

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 9630061)

Ik las het hier:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210312_93580036

Een turbulente uitzending van Jinek, het praatprogramma van journaliste Eva Jinek op de Nederlandse commerciële zender RTL, sloot donderdagavond af met grappen van Koning over Baudet. De cabaretier was niet mals voor de uiterst rechtse politicus. Hij verwees onder meer naar de Joodse achtergrond van Baudets verloofde Davide Heijmans en naar de Indonesische roots van de FvD-lijsttrekker zelf.

Bovenbuur 16 maart 2021 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9630238)
Ik las het hier:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210312_93580036

Een turbulente uitzending van Jinek, het praatprogramma van journaliste Eva Jinek op de Nederlandse commerciële zender RTL, sloot donderdagavond af met grappen van Koning over Baudet. De cabaretier was niet mals voor de uiterst rechtse politicus. Hij verwees onder meer naar de Joodse achtergrond van Baudets verloofde Davide Heijmans en naar de Indonesische roots van de FvD-lijsttrekker zelf.

Maar de reden dat deze cabaretier daarnaar verwijst (even het hele morele debat van of hij daarmee te ver ging en hoeveel te ver daargelaten) is dat Baudet zelf gezegd heeft: "Bijna iedereen die ik ken is antisemiet", in een relativerende context. Dat was op het inmiddels beruchte teambuildings avondje dat leidde tot de afsplitsing van JA21 (na een interne verkiezing over of Baudet lijsttrekker mocht blijven) en de val in de peilingen. (Omdat tot dan toe de FvD zich heel erg had gepresenteerd als een partij van nette intellectuelen met op logica gestoeld beleid, erg rechts en tegen immigratie, maar geen complotdenkers of openlijke antisemieten, de partij maakte vrij plotseling een enorme imagodraai.)

Dit als context voor wat er zich recent dus bij Jinek afspeelde. Het is niet dat die cabaretier zegt "jij bent een buitenlander, jij mag het land niet besturen", hij zegt eerder "jij vindt dat buitenlanders hier niet horen, dus wat doe je hier dan zelf nog?"

Geert Wilders krijgt ook nog weleens opmerkingen over zijn Oost-Europese vrouw en Indonesische roots in combinatie met zijn denkbeelden, maar Wilders doet zelf heel erg zijn best om haar en de rest van zijn privéleven gescheiden te houden van de politiek (en geef hem eens ongelijk, in zijn bedreigde positie). Baudet gaat daar in het algemeen losser mee om, en zal zijn privéleven eerder ook zelf inzetten als dat hem uitkomt.

Weyland 16 maart 2021 12:54

Citaat:

'het antismetische FvD'

Ik denk eerder dat het filosemitisme vrij hoog is bij een bepaald soort Nederland. Zelf herinner ik me nog dat Carice van Houten en Halina Reijn weigerden op te dagen op De Afspraak op Vrijdag omdat de burgemeester van Aalst er ook aanwezig was. Die voorstelling van Joden is iets wat in Vlaanderen wel kan, maar in Nederland notdone.

https://twitter.com/PharaVrt/status/...91202_04747567

Word je antisemitisch genoemd, maakt dat je niet per se zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be