Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Goed zo, Minister Diependaele............. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=260270)

Zipper 28 juli 2021 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9738147)
Bruno De Wever erkent dat de zwarte versie van de vlag werd gebruikt door collaborateurs, maar dat het te kort door de bocht is om de vlag daarom een collaboratievlag te noemen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/08...vlaamse-leeuw/

hij vindt het zelfs misplaatst om de zwart-gele Leeuwenvlag een collaboratievlag te noemen.

De schoofzak 28 juli 2021 18:45

Met al die steken naar de strijdvlag, begint deze flamingant het spijtig te vinden dat in zijn vorige generatie er geen collaborateurs waren.
We hebben het dan wel het soort collaborateurs die geen andere Vlamingen gingen klikken of meewerkten aan echt-criminele daden; we hebben het wel over beperkte economische en politieke (oorlogsburgemeesters ...) collaborateurs.

Henri1 28 juli 2021 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9737320)
..........om de enige en echte Vlaamse Leeuw te etaleren, daar in Wortel :-P;-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...-wortel-kolon/

:-P

Schandalig is het. Afvoeren die gast!

Henri1 28 juli 2021 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9737422)
Gij die toch altijd dweept met historicus Bruno De Wever :

Historicus Bruno De Wever geeft aan dat de term “collaboratievlag” misplaatst is. “De zwart-gele vlag werd inderdaad gebruikt door radicale Vlaams-nationalisten in de collaboratie, maar ze is vooral het symbool van een beweging die al veel langer bestaat." De vlag wordt vandaag algemeen gebruikt bij de N-VA en bij Vlaams Belang. Zij noemen het "de Vlaamse strijdvlag" of de vlag van de Vlaamse emancipatie.

De Belgische vlag werd door REX trouwens even erg "besmeurd", als de Leeuwenvlag door het VNV.

Die vlag was het decor tijdens de deportatie van duizenden. En jij hebt daar geen problemen mee?

Zipper 28 juli 2021 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9738310)
Die vlag was het decor tijdens de deportatie van duizenden. En jij hebt daar geen problemen mee?

Waarom zou ik ?? Gij hebt blijkbaar ook geen probleem met de Belgische vlag, evenzeer besmeurd door REX, en die hebben ook meegewerkt aan deportaties.

Zipper 28 juli 2021 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9738291)
Met al die steken naar de strijdvlag, begint deze flamingant het spijtig te vinden dat in zijn vorige generatie er geen collaborateurs waren.
We hebben het dan wel het soort collaborateurs die geen andere Vlamingen gingen klikken of meewerkten aan echt-criminele daden; we hebben het wel over beperkte economische en politieke (oorlogsburgemeesters ...) collaborateurs.

In mijn familie zaten ook geen collaborateurs (bij mijn grottouders langs moeders kant hebben op het einde vd oorlog trouwens vier Amerikanen gelogeerd), maar als ik de situatie vd Vlamingen overschouw tijdens de eerste honderd jaar van dit kloteland, heb ik alle begrip voor zij die wel "fout" waren.

Svennies 28 juli 2021 23:31

Citaat:

Gossie man, je kan je blijven wentelen in haat....

Mijn eigen grootmoeder is een slachtoffer van de bombardementen in 1940 ,desondanks haat ik de Duitsers van nu niet voor een feit van destijds ,noch zoals mijn grootvader dat deed, en dat was in 1914-1918 een frontsoldaat die blijkbaar een van de weinige was die daar aan de Ijzer 4 jaar lang de oorlog én zijn wreedheden heeft overleeft...

U doet mij denken aan mijn Nederlandse grootoom van moederszijde wiens zoon is omgekomen in Februari 1942 op de Lichte kruiser de Java tijdens de slag om de Javazee....

Die mens zou destijds een steen door de voorruit van mijn auto gegooid hebben ,en dit alleen omdat ik met een Japanse auto reed ,zo diep zat die zijn haat, gelukkig heeft hij nooit geweten dat ik later nog voor een Japans autobedrijf heb gewerkt....

Hij was hopeloos ,verwrongen van haat ,bespeur ik nu hetzelfde bij u...

nabat54 29 juli 2021 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9737339)
Zeer hypocriet van Diependaele, en zijn woordvoerder.
Als Vlaams minister op een officiële missie de eigen vlag niet mee hebben is al een eerste teken van zwaar amateurisme. Maar om dan leugenachtige prietpraat te verkopen waarom men dan maar de collaboratievlag in beeld bracht...

Kom kom niet huilie huilie doen , altijd hetzelfde liedje hier.
Knoop het nu eens voorgoed in uw oren, anders gaan we ergens een apart topic moeten laten openen op dit forum voor "vlagdiscussies" naar analogie met uw voorstel indertijd.

Citaat:

Historicus Bruno De Wever geeft dan ook aan dat de term “collaboratievlag” misplaatst is. “De zwart-gele vlag werd inderdaad gebruikt door radicale Vlaams-nationalisten in de collaboratie, maar ze is vooral het symbool van een beweging die al veel langer bestaat." De vlag wordt vandaag algemeen gebruikt bij de N-VA en bij Vlaams Belang. Zij noemen het "de Vlaamse strijdvlag" of de vlag van de Vlaamse emancipatie. Meer info over de vlag vind je in volgend artikel.

TheFourHorsemen 29 juli 2021 11:03

Citaat:

De Franse vlag ook.

So what? Tijdelijk misbruik van een vlag, maakt ze niet onbruikbaar.

Xenophon 29 juli 2021 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9738702)
De Franse vlag ook.

So what? Tijdelijk misbruik van een vlag, maakt ze niet onbruikbaar.

Regeltjes voor ons, andere regeltjes voor hen.

Arme Henri.

Jantje 29 juli 2021 11:54

Citaat:

https://www.militarycollectibles4u.n...d/#description

Zoals je dus kan vaststellen, gebruikte de Waalse SS panzergrenadier de Belgische driekleur en de Vlaamse SS panzergrenadiers de geel-zwart-rood leeuw als embleem.

De Nederlandse SS panzergrenadiers gebruikte de 'princevlag' in het oranje-blanje-bleu.

De Vlaamse SS legioenvlag was een gestilleerde geel-zwarte leeuwenvlag waarbij de leeuw gele klauwen heeft.

Jantje 29 juli 2021 12:05

Citaat:

Die vlag heeft nooit gehangen bij de deportaties.

Zipper 29 juli 2021 12:41

Hopelijk hebben de vlaggen-hysterici het nu eindelijk begrepen, zoniet lijkt voor hen een psychiatrisch onderzoek aangewezen.

TheFourHorsemen 29 juli 2021 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9738755)

Zoals je dus kan vaststellen, gebruikte de Waalse SS panzergrenadier de Belgische driekleur en de Vlaamse SS panzergrenadiers de geel-zwart-rood leeuw als embleem.

De Nederlandse SS panzergrenadiers gebruikte de 'princevlag' in het oranje-blanje-bleu.

De Vlaamse SS legioenvlag was een gestilleerde geel-zwarte leeuwenvlag waarbij de leeuw gele klauwen heeft.

Zou Henri al ontdekt hebben welke vlag het Vichy-regime gebruikte?

IJsboer 29 juli 2021 13:37

Citaat:

Als Vlaams minister op een officiële missie de eigen vlag niet mee hebben is al een eerste teken van zwaar amateurisme. Maar om dan leugenachtige prietpraat te verkopen waarom men dan maar de collaboratievlag in beeld bracht...

Voor links is een Vlaming d'office geboren nazi-uitschot, dus wat maakt die vlag nog uit?

Zipper 29 juli 2021 13:38

1 Bijlage(n)
Oei, wat gaan de hysterische Belgicistische fetisjisten van de Leeuwenvlag "met gelakte nagels" nu zeggen ???:-o

De Vlaamse SS panzergrenadiers de geel-zwart-rood leeuw als embleem.

Jantje 29 juli 2021 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 9738824)
Voor links is een Vlaming d'office geboren nazi-uitschot, dus wat maakt die vlag nog uit?

En dan te weten dat het Vlaamse legioen uit slechts 1100 man bestond, het Waalse legioen uit 1300 man en het Nederlandse legioen uit 6000 man.

Ook de collaboratie was in Vlaanderen niet groter dan in Wallonië en Nederland.
De meeste thuisgebleven collaborateurs waren gewoon opportunisten.

De meeste hadden gegronde reden om te collaborateren.

De uitstraling van het zegevierende Duitse leger. In de zomer van 1940 leken de Duitsers onoverwinnelijk en hun leger gebruikte de modernste materialen en tactieken. Het avontuur sprak vele jongeren aan.

Het financiële aspect. Een aspect dat zeker niet onderschat mag worden: Vlaanderen had een zware crisis beleefd met hoge werkloosheid. Indiensttreding betekende financiële zekerheid en ook voor de familieleden werd gezorgd.

Het Vlaams-nationalisme. Dit was een van de belangrijkste drijfveren: men zag België als een land dat niet aan de Vlaamse noden tegemoet kon komen en men wenste het lot in eigen handen te nemen.

De geloofsovertuigingen van de vrijwilligers. Een typerend voorbeeld hiervan is het verzet tegen het atheïstisch communisme als belangrijke beweegreden om zich aan te sluiten bij het Vlaams Legioen.

Vergeet hierbij niet dat de Belgische regering zelf na 22 juni 1940, dus na de capitulatie van Frankrijk pogingen deed om met Hitler te onderhandelen over een Vichy België.

Dat het Camille Huysmans was die de Belgische regering-Pierlot IV naar Londen deed vluchten, omdat hij daar bezig was een regering in ballingschap op te richten die de steun van Londen dreigde te krijgen.
Pierlot en Spaak hadden immers bepaald dat het Belgische lot gekoppeld was aan het Franse lot.
Een uitspraak die ze eens in Londen zo snel mogelijk deden vergeten om bij de geallieerden in het gevlei te komen.
Na de oorlog liet de regering Pierlot V de verzetstrijders trouwens links liggen, want ze hadden tijdens de bezetting niet gehandeld in opdracht van zijn regering, maar in opdracht van Londen.
Ook de Belgen die met de geallieerden meevochten stonden niet onder bevel van de regering Pierlot IV, maar direct onder die van Londen.

quercus 29 juli 2021 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9737320)
..........om de enige en echte Vlaamse Leeuw te etaleren, daar in Wortel :-P;-)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...-wortel-kolon/

:-P

Het toppunt is dat, volgens het bericht op VRT-nieuws, dit trollerig en zeikerig belgicistisch commentaar in gang werd gezet door een zekere “Kaoutar Oulichki”. Ik weet niet uit welk Maghrebijns of Midden-Oostelijk nest de betrokkene afkomstig is, maar in elk geval, die kerel (of is het soms een “Madam”?) lijkt mij nu toch niet de aangewezen persoon om daaroverte beginnen pontificeren. In ieder geval, de tricolore vendeliers mogen daaromtrent zoveel schuimbekken al ze maar willen, die tweekleurige, middeleeuwse vlag is voor mij even eerbiedwaardig als de tricolore versie. Hun Brabançonne- en madolle-commentaar kunnen ze stoppen waar de zon niet schijnt. De Belgische vlag is evenzeer door de collaboratie misbruikt. Maar ja dat waren de francofone collabo’s nietwaar, en dan is dat niet erg…
Het belgicisme is een walgelijk schijnheilig verschijnsel.

quercus 29 juli 2021 14:53

Citaat:

Loop naar de maan kerel en probeer uw gezeik bij uw blauwe fellowtravellers kwijt te raken.

quercus 29 juli 2021 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9737450)
De VRT leest dit forum en noemt het ook de colabvlag terwijl ze achter de andere tricolore colabvlag aanhollen en terwijl onze buurlanden colabvlaggen als officiële vlag hebben.

Inderdaad zowel door de Franse als door de Waalse collabo’s werd er met de nationale vlaggen gevendelierd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be