Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Waalse Aldi winkels staken ,Vlaamse Aldi winkels werken verder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=261534)

TheFourHorsemen 2 november 2021 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9804684)
Dat komt misschien omdat de Vlaamse arbeiders zich te veel laten doen door het grootkapitaal en zich te lang met hun voeten laten spelen.

U bent duidelijk ergens eind 19de eeuw blijven steken.

TheFourHorsemen 2 november 2021 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9804686)
Meer solidariteit bij de Waalse syndicalisten? Is de Vlaming een "bazenpoeper"? (die natuurlijk wel meeprofiteert van de verworvenheden bij stakingen, net als degenen die zich bij staking beroepen op een zogenaamd 'recht om te werken' en daarbij de acties van hun collega's ondermijnen). Ik zeg maar wat.

Ontkent u het recht om te werken?

Vindt u echt dat u anderen mag verhinderen te gaan werken?

Het Oosten 2 november 2021 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9805122)
U bent duidelijk ergens eind 19de eeuw blijven steken.

Het feit dat de Vlaamse arbeiders van de Aldi in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen in 2020 spontaan het werk neerlegden wegens de te hoge werkdruk in de Vlaamse Aldi-winkels, bewijst dat het niet alleen de Waalse arbeiders zijn die niet tevreden zijn met de arbeidsomstandigheden in deze Aldi-winkels. Ik leef dus allesbehalve in de 19de eeuw maar u... ja, u kijkt de andere kant op. Dat is het gemakkelijkste natuurlijk. Daar ging het eigenlijk over.

Men suggereert weer eens dat de Walen lui zijn en om de haverklap staken, terwijl de Vlaamse arbeiders dit al een jaar eerder hadden gedaan. En het is algemeen een feit dat de Vlaamse arbeiders minder vlug staken en zich dus langer laten ringeloren door de patroons. Behalve dan hier voor wat de Aldi-werknemers betreft.

quercus 2 november 2021 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9804684)
Dat komt misschien omdat de Vlaamse arbeiders zich te veel laten doen door het grootkapitaal en zich te lang met hun voeten laten spelen.

“Het grootkapitaal”… :roll::roll::roll:
Nu zit je helemaal in de commie-vakbond-taalmodus.
Vooruit kameraad! Leve de “verworpenen der aarde”…!!!

Het Oosten 2 november 2021 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9805144)

Wees maar zeker Monsieur Quercus, dat het Aldi-concern en de familie Albert die de Aldi bezit, synoniem is van 'het grootkapitaal'. En wees ook maar zo goed als zeker dat ze een geruim deel van hun megawinsten versluizen naar belastingparadijzen en de Duitse staat belazeren tot en met.

Zipper 2 november 2021 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer (Bericht 9804686)
Meer solidariteit bij de Waalse syndicalisten? Is de Vlaming een "bazenpoeper"? (die natuurlijk wel meeprofiteert van de verworvenheden bij stakingen, net als degenen die zich bij staking beroepen op een zogenaamd 'recht om te werken' en daarbij de acties van hun collega's ondermijnen). Ik zeg maar wat.

Zullen we Vlaanderen en Wallonië socio-economisch eens naast elkaar leggen, en vergelijken ???

Jakko 2 november 2021 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9805144)

Is dat dan niet zo?

lidl groeit met 10 % dankzij en ondanks corona

Het Oosten 2 november 2021 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jakko (Bericht 9805162)

De benaming 'gemotiveerde arbeiders bij de Aldi' uit uw geciteerd artikel zullen we maar met een dikke, zeer dikke korrel zout nemen. Zoveel is zeker.

'Zeer ontevreden arbeiders bij de Aldi' lijkt me een betere omschrijving.

Xenophon 2 november 2021 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 9805110)
Bedoelde je cornichons?

Ja, je weet wel, augurken. Maar dat begreep ze ook niet.

quercus 2 november 2021 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9805154)
Wees maar zeker Monsieur Quercus, dat het Aldi-concern en de familie Albert die de Aldi bezit, synoniem is van 'het grootkapitaal'. En wees ook maar zo goed als zeker dat ze een geruim deel van hun megawinsten versluizen naar belastingparadijzen en de Duitse staat belazeren tot en met.

Aan “grootkapitaal” is niets fout. En, als kleine aandeelhouder die zijn huiswerk maakt, ben ik meer gerustgesteld wanneer ik vaststel dat, in ondernemingen die mij interesseren en waarin ik bereid ben te beleggen, ook “grootkapitaal” een belangrijke participatie neemt.

quercus 2 november 2021 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jakko (Bericht 9805162)

Mag een onderneming soms niet groeien?
Een onderneming die groeit en bloeit is de beste verzekering voor de job van de werknemers.
Als ik uit uw reactie moet opmaken dat u indirect verwijst naar het recente arbeidsconflict bij Lidl dan ben ik het wel met u eens dat de onderneming moet zorgen voor een behoorlijk loon en voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Het Oosten 2 november 2021 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9805196)
Aan “grootkapitaal” is niets fout. En, als kleine aandeelhouder die zijn huiswerk maakt, ben ik meer gerustgesteld wanneer ik vaststel dat, in ondernemingen die mij interesseren en waarin ik bereid ben te beleggen, ook “grootkapitaal” een belangrijke participatie neemt.

In de praktijk is er heel wat fout aan het grootkapitaal. Mensen voor een habbekrats tewerkstellen, megawinsten boeken, om die dan voor een groot stuk weg te sluizen naar belastingparadijzen. Zo de tactiek van uw vriend Fernand Huts. Niet te verwonderen dat de man kan pronken met een schilderij van Rubens. Om van de Boerentoren nog maar te zwijgen.

Xenophon 2 november 2021 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9805208)
In de praktijk is er heel wat fout aan het grootkapitaal. Mensen voor een habbekrats tewerkstellen, megawinsten boeken, om die dan voor een groot stuk weg te sluizen naar belastingparadijzen. Zo de tactiek van uw vriend Fernand Huts. Niet te verwonderen dat de man kan pronken met een schilderij van Rubens. Om van de Boerentoren nog maar te zwijgen.

Toon me de misdaden van Huts.

Echte misdaden hé, geen communistische propaganda.

TheFourHorsemen 2 november 2021 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9805238)
Toon me de misdaden van Huts.

Echte misdaden hé, geen communistische propaganda.

Winsten laten belasten in lager belaste landen wordt dan vaak als moreel verwerpelijk beschouwd.

Ik vraag me dan vaak af waar men de lijn trekt.

Als ik ervoor kies om mijn activiteit niet langer als eenmanszaak uit te oefenen maar ervoor kies dit te doen onder de vorm van een vennootschap om minder belastingen te moeten betalen, ben ik dan ook moreel verwerpelijk bezig?

Xenophon 2 november 2021 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9805256)
Winsten laten belasten in lager belaste landen wordt dan vaak als moreel verwerpelijk beschouwd.

Ik vraag me dan vaak af waar men de lijn trekt.

Als ik ervoor kies om mijn activiteit niet langer als eenmanszaak uit te oefenen maar ervoor kies dit te doen onder de vorm van een vennootschap om minder belastingen te moeten betalen, ben ik dan ook moreel verwerpelijk bezig?

Nee hoor, dan ben je verstandig bezig.

TheFourHorsemen 2 november 2021 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9805258)
Nee hoor, dan ben je verstandig bezig.

De meeste mensen maken daar ook niet echt problemen van. Dat vinden ze 'aanvaardbare' belastingontwijking.

Vandaar mijn vraag naar de lat. Want zelfs wanneer men gebruik maakt van legale internationale structuren om belastingen te ontwijken, krijgt men vaak veel kritiek.

Waar zit het verschil vraag ik me dan af.

Zipper 2 november 2021 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9805272)
De meeste mensen maken daar ook niet echt problemen van. Dat vinden ze 'aanvaardbare' belastingontwijking.

Vandaar mijn vraag naar de lat. Want zelfs wanneer men gebruik maakt van legale internationale structuren om belastingen te ontwijken, krijgt men vaak veel kritiek.

Iedereen ontwijkt volgens de mogelijkheden die hij/zij heeft, niks mis mee.

TheFourHorsemen 2 november 2021 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9805278)
Iedereen ontwijkt volgens de mogelijkheden die hij/zij heeft, niks mis mee.

Volgens veel mensen - zoals Het Oosten - wel hé.

Nochtans zou Het Oosten er ook voor kunnen kiezen om bepaalde manieren om belastingen te besparen NIET te gebruiken.

Niemand verplicht Belgen bijvoorbeeld om hun hypothecaire lening af te trekken etc. Of gebruik te maken van de belastingvrijstelling van roerende inkomsten onder de €800.

Het zijn wettelijke mogelijkheden, waar men van gebruik kan maken indien men ervoor opteert.

Xenophon 2 november 2021 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9805272)

Minder belasting betalen op wettelijke wijze, wie kan daar iets tegen hebben.

Herr Flick 2 november 2021 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 9805208)

Huts zorgt er tenminste voor dat die kunst in Vlaanderen blijft,

Hij maakt winst, ja, (gelukkig maar hij betaald zijn werknemers met echt geld, niet van die gesubsidieerde jobkes)

Als dien boerentoren te koop komt en Huts koopt hem, blijft hij weer in handen van Vlaams kapitaal en niet een of andere internationale groep die overal kantoorgebouwen opkopen.

Die mens doet iets terug met zijn geld, houd kunstpatrimonium hier en stelt het ook tentoon. Daarbij gebruikt hij zijn eigen centen, en gaat hij niet subsidiepoedel gewijs uit de staatsruif graaien.

Graag meer Fernand Hutsen dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be