Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moet de Overheid strategische sectoren controlleren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263492)

De schoofzak 21 februari 2022 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 9899806)
Niks strategische reserve. Loenhout is de enige ondergrondse LNG opslagcapaciteit, goed voor 5% van het jaarverbruik, of nog geen 2 winterweken. Opslagcapaciteit wordt deels commercieel aangeboden aan grote spelers op de LNG markt, o.a. een grote deal de voorbije jaren met.... jawel, het Russische Gazprom. Die zijn helemaal nog niet zo gek, die russen. En aan onze kant, bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen

Dat dacht ik toch anders gelezen te hebben, zo ongeveer 14 dagen geleden, in een Vlaamse krant.
Maar verder ken ik er geen kloten van.

DIBO 21 februari 2022 19:25

Veel zal het niet schillen, wat wel een zekerheid is dat alle gasvoorraden in Europa al van voor de winter zeer laag staan, dankzij de relatief zachte winter tot nu toe zijn er nog geen ongelukken gebeurd. https://multimedia.tijd.be/gasvoorraden/
Reden te meer om op Europees niveau strategische gasvoorraden op te bouwen.

fcal 21 februari 2022 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 9901154)
Veel zal het niet schillen, wat wel een zekerheid is dat alle gasvoorraden in Europa al van voor de winter zeer laag staan, dankzij de relatief zachte winter tot nu toe zijn er nog geen ongelukken gebeurd. https://multimedia.tijd.be/gasvoorraden/
Reden te meer om op Europees niveau strategische gasvoorraden op te bouwen.

Dat is organisatorisch veel te laag. Een wereldprobleem dient op wereldniveau georganiseerd te worden. De strategische gasvoorraden dienen onmiddellijk door de VN georganiseerd en gestuurd te worden. Op dit gebied schiet de EU veel te kort. De heersende Europese kerktoren- of nu ook minarettenmentaliteit mist de visie, die noodzakelijk is in dit domein.

maddox 21 februari 2022 21:50

Goed zot. De EUcraten en de VN uitgerangeerde heteluchtmakers hebben al problemen met het organiseren van een deftige orgie in een bordeel.

Laat staan dat ze het idee goed te doen voor iedereen in de buurt van iets positief kunnen laten uitdraaien.

fcal 21 februari 2022 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9901295)
Goed zot. De EUcraten en de VN uitgerangeerde heteluchtmakers hebben al problemen met het organiseren van een deftige orgie in een bordeel.

Laat staan dat ze het idee goed te doen voor iedereen in de buurt van iets positief kunnen laten uitdraaien.

Sorry, ik vergat een emoticon (:-D) te posten.

Boduo 21 februari 2022 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9899192)
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.

100 % akkoord !
Ik kan het niet beter zeggen.

Herr Flick 21 februari 2022 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9899195)
Hola, we zijn het eens. :thumbsup:

Maar als autonoom stadsbedrijf zonder al te veel politieke pipo's in de raad van bestuur.

Mensen uit de prive die hun nut bewezen hebben en slagen voor examens mogen dan in het kader gaan zitten.

En alle jaren de cijfertjes publiceren aan het rekenhof, dat heel de zaak publiek maakt.

Herr Flick 21 februari 2022 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9899863)
Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.

Als iets logisch en nuttig is dan moet dat kunnen. dat is mijn maatstaf, is het logisch, nuttig/slim om iets te doen en wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn.

Wat er nu gaande is met kerncentrales etc stond al meer dan 10 jaar geleden in de sterren geschreven. Ga maar terug in de tijd toen Verafstoot alles ging verkopen aan de fransen. Je zal zien wat we daar toe al over schreven.

Dadeemelee 22 februari 2022 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9901350)
Als iets logisch en nuttig is dan moet dat kunnen. dat is mijn maatstaf, is het logisch, nuttig/slim om iets te doen en wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn.

Wat er nu gaande is met kerncentrales etc stond al meer dan 10 jaar geleden in de sterren geschreven. Ga maar terug in de tijd toen Verafstoot alles ging verkopen aan de fransen. Je zal zien wat we daar toe al over schreven.

Het kwaad was al geschied in 1988 met de verkoop van de GM. Maar uiteraard was de verkoop van minderheidsaandelen ook niet bevorderend.

Libro 23 februari 2022 13:57

Volgens Jinnih Beels moet de cokehandel ook in handen van de overheid :rofl:

maddox 23 februari 2022 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9902488)

Dan zijn we zeker dat het verkloot wordt.

Sneaky 23 februari 2022 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9902488)

Ik stel voor dat we dan ook strategische voorraden coke aanleggen, ge weet nooit dat Colombia ons afsnijdt he...

Xenophon 23 februari 2022 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 9902568)
Ik stel voor dat we dan ook strategische voorraden coke aanleggen, ge weet nooit dat Colombia ons afsnijdt he...

Maar man, firma's zoals Bayer en Monsanto etc. produceren coke aan 50€ per ton als het moet.

TheFourHorsemen 23 februari 2022 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9899863)
Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.

Zoveel libertairen zijn er hier niet hoor.

Het is niet omdat men in een Belgische context voor een economisch rechtse partij stemt, dat men per se elke vorm van overheidsinmenging wil uitsluiten. ;-)

Nietzsche 23 februari 2022 19:31

LMAO...

Nee, natuurlijk moet dat niet. Een absolute vrije markt is niet wenselijk, maar laat een overheid asjeblieft enkel de rol van regulering spelen. Als die debielen de complete controle krijgen dan is het hek van de dam.

Nietzsche 23 februari 2022 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9902596)
Zoveel libertairen zijn er hier niet hoor.

Het is niet omdat men in een Belgische context voor een economisch rechtse partij stemt, dat men per se elke vorm van overheidsinmenging wil uitsluiten. ;-)

Zelfs veel libertairen willen dat niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be