Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De kip met het gouden ei (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267672)

quercus 16 januari 2023 11:48

Op dit ogenblik heb ik op mijn portefeuille een rendement van 31,57%. Zonder te “daytraden”.

CUFI 16 januari 2023 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10101207)
Op dit ogenblik heb ik op mijn portefeuille een rendement van 31,57%. Zonder te “daytraden”.

Maar wat als de index crashed? Met daytrading is dat risico minder omdat ge elke dag casht.

quercus 16 januari 2023 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101215)
Maar wat als de index crashed? Met daytrading is dat risico minder omdat ge elke dag casht.

Maar met uw daytrading heb je dan ook elke dag een aardig sommetje transactiekosten.
En als “de index crashed”??? Om te beginnen ik zit niet in ETF’s maar in individuele Europese en Amerikaanse aandelen. En ja, ik heb het in mijn leven een paar maal een crash meegemaakt. Het enige wat ik doe is blijven zitten en de zaak uitzweten.

CUFI 16 januari 2023 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10101218)
Maar met uw daytrading heb je dan ook elke dag een aardig sommetje transactiekosten.

Is dat niet 0,03 per jaar bij ETF’s?

Universalia 16 januari 2023 12:23

Of het hier in deze draad ook van toepassing is daar durf ik nog aan te twijfelen maar het gezegde gaat als volgt: "Het éne kieken is het andere niet" :?

CUFI 16 januari 2023 12:26

Over kiekes gesproken, ze bieden regelmatig een gratis kieke of haan aan, dat is toch een paar dagen eten uitgespaard he.

quercus 16 januari 2023 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101232)

ETF’s zijn inzake transactiekosten inderdaad goedkoop.

CUFI 16 januari 2023 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10101218)
En als “de index crashed”??? Om te beginnen ik zit niet in ETF’s maar in individuele Europese en Amerikaanse aandelen. En ja, ik heb het in mijn leven een paar maal een crash meegemaakt. Het enige wat ik doe is blijven zitten en de zaak uitzweten.

Maar stel ge koopt een aandeel bij Microsoft of Tesla, en dat gaat omlaag, dan slurpt dat toch cash weg van uw effectenrekening?

quercus 16 januari 2023 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101269)
Maar stel ge koopt een aandeel bij Microsoft of Tesla, en dat gaat omlaag, dan slurpt dat toch cash weg van uw effectenrekening?

Ik begrijp niet wat u bedoelt. Als ik Amerikaanse of Europese aandelen koop is het enige waar ik aandacht moet aan schenken of ik voldoende geld op mijn effectenrekening aanhoud. Maar eenmaal de aankoop vastligt en de bank/makelaar mijn rekening heeft gedebiteerd voor de prijs + de kosten heeft de verdere evolutie van de koers geen invloed meer op mijn liquiditeiten.

Knuts 16 januari 2023 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101232)

Neen, de transactiekosten zijn bij ETF's dezelfde als voor gewone aandelen.

Als je kosten eft googlet verschijnt inderdaad die 0,03: "Een aandelen-ETF moet zo nu en dan aandelen aankopen of verkopen om de index die de ETF nabootst goed te blijven volgen. Typisch liggen deze kosten rond de 0.03% per jaar."

De volledige pagina geeft meer uitleg. Dit heeft echter niets met de transactiekosten te maken.

CUFI 16 januari 2023 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10101277)
Ik begrijp niet wat u bedoelt. Als ik Amerikaanse of Europese aandelen koop is het enige waar ik aandacht moet aan schenken of ik voldoende geld op mijn effectenrekening aanhoud. Maar eenmaal de aankoop vastligt en de bank/makelaar mijn rekening heeft gedebiteerd voor de prijs + de kosten heeft de verdere evolutie van de koers geen invloed meer op mijn liquiditeiten.

Stel er staat 10000 op uw effectenrekening, de index crashed en uw aandeel zakt in waarde; neemt dat dan geen cash weg van uw effectenrekening?

CUFI 16 januari 2023 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuts (Bericht 10101279)
Neen, de transactiekosten zijn bij ETF's dezelfde als voor gewone aandelen.

Als je kosten eft googlet verschijnt inderdaad die 0,03: "Een aandelen-ETF moet zo nu en dan aandelen aankopen of verkopen om de index die de ETF nabootst goed te blijven volgen. Typisch liggen deze kosten rond de 0.03% per jaar."

De volledige pagina geeft meer uitleg. Dit heeft echter niets met de transactiekosten te maken.

Andere broker zoeken dan... De transactiekosten verschillen daar nogal. Dacht ik?

quercus 16 januari 2023 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101290)
Stel er staat 10000 op uw effectenrekening, de index crashed en uw aandeel zakt in waarde; neemt dat dan geen cash weg van uw effectenrekening?

Dat zou pas het geval kunnen zijn indien ik de aandelen niet met mijn eigen geld had gekocht maar met een door de bank toegekend krediet. Dan legt de bank mijn een na te leven marge op en moet ik bij dalende koersen bijpassen.

Knuts 16 januari 2023 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 10101292)
Andere broker zoeken dan... De transactiekosten verschillen daar nogal. Dacht ik?

Ja, uiteraard. Bij de Nederlande bank DeGiro kan je zelfs bepaalde ETF's aan 0% transactiekosten kopen (je betaalt dan enkel de beurstaks).
Maar hoe dan ook, ETF's zijn wellicht niet het ideaal instrument om aan daytraden te doen, tenzij je iets ziet in "leveraged" of "Inverse" ETF's.

CUFI 16 januari 2023 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10101299)
Dat zou pas het geval kunnen zijn indien ik de aandelen niet met mijn eigen geld had gekocht maar met een door de bank toegekend krediet. Dan legt de bank mijn een na te leven marge op en moet ik bij dalende koersen bijpassen.

Ik zal toch nog even verder shaggelen om “maar” honderdtal extra per maand te hebben.
Ik heb een investering van 5 euro omgetoverd naar 400 euro. Maar dat is pas bereikt tegen de lente.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be