Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bekeert Bart Somers Zich Tot Het Unitarisme? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=31003)

Distel 14 maart 2005 12:40

Em is weer daar met zijn 90%... :lol:

Xenon 14 maart 2005 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
"Hoeveel mensen van een andere cultuur kent de modale Vlaming? We leven niet met elkaar, maar naast elkaar. Voor mij is dat dé tijdbom onder de samenleving. Daar zit mijn engagement, daarom doe ik aan politiek."

Bart Somers
in: Het Laatste Nieuws, 7.03.2005

Ik leid hieruit af dat hij de staatkundige scheiding der geesten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen in België resoluut afwijst en ijvert voor het herstel van de unitaire staat met respect voor de taalwetten en taalgemeenschappen.;-)

Ik denk dat het hier eerder gaat over de integratie van andere culturen in de Vlaamse samenleving (in het kader van een debat in het Vlaams Parlement).

Wat uw zieke geest hieruit afleidt, doet hier niets ter zake. ;-)

Knuppel 14 maart 2005 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Em is weer daar met zijn 90%... :lol:

Maar desalniettemin moet de [size=4] muur tussen de gemeenschappen [font=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]dringend worden neergehaald.[/font][/size]

Yann 14 maart 2005 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Leg die dan eens uit. (en dit zonder de woorden chocolade, bier en fritten te gebruiken!) :roll: ;-)

Leg eens uit dat de Franse cultuur bestaat, zonder het woord wijn te gebruiken?

Leg eens uit dat de Nederlandse cultuur bestaat, zonder het woord kaas te gebruiken?

U speelt het spel oneerlijk.

Yann 14 maart 2005 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote
Bartje Somers komt oorspronkelijk uit de Volksunie.
Was een VlaamsNationalist.

Ik krijg steeds de lachstuipen als ik hem nu bezig zie.

De zoveelste vergissing van de VLD... zo'n figuur als 'grote man' aanstellen.

Ze zullen het geweten hebben.
Let maar op.

Somers is een wijs man. Hij heeft zijn Vlaams-nationalistisch verleden geruild voor een Belgische, liberale toekomst.

ossaert 14 maart 2005 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Leg eens uit dat de Nederlandse cultuur bestaat, zonder het woord kaas te gebruiken?

Dat lukt best... 'Kaas' is namelijk geen essentieel belangrijk deel van de Nederlandse cultuur, maar een clichébeeld, bedoeld voor toeristen en ander vluchtig gebruik. Als uw beeld van de Belgische cultuur niet verder gaat dan frieten (ofwatwashet), dan is dat bijzonder triest...

ossaert 14 maart 2005 12:57

Citaat:

Somers is een wijs man. Hij heeft zijn Vlaams-nationalistisch verleden geruild voor een Belgische, liberale toekomst.

Waaruit leid je dat af? Uit dat ene regeltje geknipt en geplakt uit één krantenartikel...

Yann 14 maart 2005 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Waaruit leid je dat af? Uit dat ene regeltje geknipt en geplakt uit één krantenartikel...

Nee, ik ken zijn visie over België, daar ik het hem al eens gevraagd heb. Na het buitengooien van Coveliers heeft hij volledig mijn sympathie gekregen.

Xenon 14 maart 2005 13:00

Citaat:

Het "Onze Voorzitter zegt ware dingen"-dogma is hier van toepassing.

Yann 14 maart 2005 13:02

Citaat:

Dat lukt best... 'Kaas' is namelijk geen essentieel belangrijk deel van de Nederlandse cultuur, maar een clichébeeld, bedoeld voor toeristen en ander vluchtig gebruik. Als uw beeld van de Belgische cultuur niet verder gaat dan frieten (ofwatwashet), dan is dat bijzonder triest...

Niet alleen, maar OOK frieten ed. meer. En dat heeft niets met een clichébeeld te maken.

Het nationaal product van Nederland, kaas, is dus slechts een clichébeeld? Zo ook wat betreft de wijn in Frankrijk, de pasta in Italië... ????

muys 14 maart 2005 13:08

Citaat:

Niet alleen, maar OOK frieten ed. meer. En dat heeft niets met een clichébeeld te maken.

Het nationaal product van Nederland, kaas, is dus slechts een clichébeeld? Zo ook wat betreft de wijn in Frankrijk, de pasta in Italië... ????

italiaanse pasta en pizza is inderdaad een clichebeeld, italianen eten bijvoorbeeld zelden een volledige pizza, het is meer een vieruurtje. en pasta is steeds een tussengerecht, zoals we hier soep drinken

Yann 14 maart 2005 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door muys
italiaanse pasta en pizza is inderdaad een clichebeeld, italianen eten bijvoorbeeld zelden een volledige pizza, het is meer een vieruurtje. en pasta is steeds een tussengerecht, zoals we hier soep drinken

Geef er maar een uitleg aan. In ieder geval moet Vlaanderen volgens uw theorie (daar het één aparte staat is met één apart volk) dan ook clichébeelden hebben, niet? Wat zijn die Vlaemsche clichébeelden?

Yann 14 maart 2005 13:10

Citaat:

En u zwijgt over de wijn uit Frankrijk, en de kaas uit Nederland...

muys 14 maart 2005 13:25

Citaat:

En u zwijgt over de wijn uit Frankrijk, en de kaas uit Nederland...

omdat ik daar geen verhaaltje bij weet, maar aangezien italie mij nogal nauw aan het hart ligt weet ik daar wel iets van.

bovendien moet je er heus geen theorieen gaan achter zoeken, ik maakte simpelweg een opmerking

Yann 14 maart 2005 13:28

Citaat:

omdat ik daar geen verhaaltje bij weet, maar aangezien italie mij nogal nauw aan het hart ligt weet ik daar wel iets van.

bovendien moet je er heus geen theorieen gaan achter zoeken, ik maakte simpelweg een opmerking

Maw: nationale producten zijn geen clichés.

muys 14 maart 2005 13:39

Citaat:

Maw: nationale producten zijn geen clichés.

pff, hoe zou ik het zeggen, in beperkte mate wel maar vaak word dat zwaar overroepen.

kunnen we bijvoorbeeld wijn nog inherent aan frankrijk verbinden? er komen almaar betere en goedkopere wijnen uit andere streken van de wereld. hier komt bijvoorbeeld geen franse wijn meer binnen omdat bijvoorbeeld chileense wijnen prijs/kwaliteit vele malen beter zijn.

tip : koop eens zo een vatje chileense rode wijn in de aldi en je zult weten wat ik wil zeggen.

Knuppel 14 maart 2005 13:59

Citaat:

Zo oerdom als de bubbelclub zeg maar, want de Belgisch-nationalistische 'toekomst' hoort bijna tot het liberale verleden.

Patriot! 14 maart 2005 15:01

Citaat:

Dat lukt best...

Doe het dan! Definieer de Nederlandse cultuur!

ossaert 14 maart 2005 15:09

Citaat:

Inderdaad... Edam staat bekend om zijn kaas, Gouda ook, en zuivel is (was) een belangrijk Hollands exportproduct, maar het maakt geen essentieel onderdeel uit van de Nederlandse cultuur. Het lijkt misschien zo vanuit België (of de rest van Europa) en het stemt waarschijnlijk overeen met het beeld dat jij van de 'Ollanders' hebt, maar op de postkaartjes en andere toeristische brol na heb ik er hier nog niet veel van gemerkt. Het is misschien wel zo dat we er beiden een verschillend beeld op nahouden van wat 'nationale' cultuur is, maar in mijn denken horen 'nationale producten' of 'national dishes' daar niet bij (dat concept an sich vind ik al onzin), die horen hooguit onder de noemer 'typisch' of, inderdaad, 'cliché'.

Patriot! 14 maart 2005 15:12

Definieer de Nederlandse cultuur!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be