![]() |
Citaat:
Maar dan nog, zoals je zelf al aangeeft, hoeveel werk zou die rangeerder daar bij de NMBS in Brugge hebben? |
Het scenario dat Vinck zo vreesde, lijkt mij eigenlijk nog zo slecht niet. De NMBS die enkel nog verantwoordelijk is voor de infrastructuur (sporen, stations,...) en de veiligheid (seinen, wissels,...) en daarop dan privé-maatschapijen laten rijden.
Veiligheid Daar de NMBS hiervoor nog steeds instaat, is dat geen verandering ten opzichte van nu. Met de nodige onderlinge afspraken en communicatie tussen de NMBS en de maatschappijen moet een vlotte dienstregeling mogelijk zijn. Duurdere tickets Die komen er waarschijnlijk wel, maar door de concurrentie zal die prijsstijging goed meevallen, bovendien zullen de maatschappijen een goede dienstverlening moeten garanderen, anders kan men naar een ander bedrijf overstappen. Ik wil gerust iets meer betalen voor een betere dienstverlening. Het personeel Enkele voordelen zullen dan wel wegvallen, maar als het spoor geprivatiseerd wordt, krijgen zij andere voordelen in de plaats die het verlies aan voordelen (maaltijdcheques bijvoorbeeld) compenseren, zo kunnen ze eindelijk hun vakantiedagen oppakken... [b]Schuld[:b] Door het verkopen van hun rollend materieel kan de NMBS haar schuld zuiveren en door de de maatschappijen te laten betalen voor het gebruik van de infrastructuur kan men investeringen doen. De overheid kan bijspringen zodat de 'huurprijzen' voor de infrastructuur relatief laag blijven, en dus ook de prijzen voor tickets... |
Citaat:
Is het dan verwonderlijk dat de NMBS op het rand van het failliet staat? Ongetwijfeld zijn er nog honderden van die gevallen waar men mensen een volledig loon uitkeert, maar waarvan de functie eigenlijk heel minimaal is. |
Citaat:
En leg mij nu eens uit waarom een goedkeuring in Gent en dan in Brussel méér dan 3 weken moet vergen. Als ik bij Ryan of Virgin Air een vlucht boek weet ik binnen de minuut of ik een plaatsje heb of niet. Wereldwijd. Het wordt tijd dat men dat stelletje blasé contrario's aan de deur zet. Of gewoon privatiseert. Dit kan niet meer. |
Niet privatiseren, wél democratiseren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom hebben ze zoveel schulden?
1)Maastrichtnorm 2)Prestigeprojecten. Hoeveel spoormaatschappijen ken je die geen staatssteun krijgen? |
Citaat:
4) Ouderwetse systemen 5) Gebrek aan enige logistieke studies tov het personenvervoer 6) Gebrek aan buitenlandse samenwerking 7) Teveel overheidssteun naar 'minder bedeelde' passagiers. 8) Teveel stations, redundant met ander openbaar vervoer. 9) Te weinig focus op vrachtvervoer 10) Te gediversifieerd Uiteindelijk is de vakbond een probleem bij de NMBS, maar slechts deel van de rotte plek die moet aangepakt worden. Ik denk dat privatisatie alleen geen oplossing zal bieden. De NMBS is in zijn huidige vorm trouwens niet zoveel waard, zodat de overheid er uiteindelijk toch voor zal opdraaien. Zelf ben ik van opinie dat een WBO (Workers buyout, in tegenstelling tot MBO) de oplossing kan bieden voor de NMBS. Privatiseer over een termijn van 10 jaar waar de werknemers een aanzienlijk deel van hun loon in NMBS aandelen krijgen. Je creeert hiermee een winst-motivatie die doordringt bij alle werknemers, tevens een inkomen dat zwaar afhankelijk zal zijn van het success van het bedrijf. Komt er dan uiteindelijk een privatisatie, dan hebben de werknemers de aandelen en kunnen ze zelf hun lot bepalen, los van de verzuilde vakbond. Democratischer kan het niet. Zelfs de communisten onder ons zouden met die oplossing moeten tevreden zijn, want uiteindelijk zijn het de proletariers die zelf beslissen. De grote vraag blijft natuurlijk of de vakbond in dat geval de rechten bij de werknemer durft te leggen. My best guess: Als je dit voorstelt krijg je het ware gelaat van de vakbond, een ondemocratische instelling die uiteindelijk geen reet om de werknemers geeft, te zien en wordt het voorstel afgeschoten. Eens proberen? |
Ben je gek geworden of zo? De werknemers die een bedrijf die onmogelijk winst kan maken opkopen. 8O Je wil de werknemers gewoon met handen en voeten vastbinden aan het bedrijf.
|
Citaat:
Is dat de nieuwe mode? "Winst maken moet toch niet?" Is dit typerend? We willen geen risico nemen, maar we willen wel de vruchten ervan plukken? |
Citaat:
|
Als we nu eens de NMBS coöperativeren?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
We zouden er kunnen van uitgaan dat de NMBS strikt genomen (volgens de theorie) géén winst hoeft te maken.
Trekt men hiermee dynamische mensen aan ? Neen : die zien het beter zitten bij Melexis, Ubizen, .... Is dat een ideale situatie ? Neen, maar ze is er. En de NMBS moet er rekening mee houden. Zij moet dus zeker NIET mikken op een winstloze toekomst. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be