Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Verbod op allochtone spreektalen op straat in NL? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=45189)

driewerf 22 januari 2006 10:22

Het wordt pas helemaal leuk als men die wet gaat toepassen op ambassadepersoneel. :D

Of op een congres Esperantisten.

circe 22 januari 2006 10:46

Ik vind het een goed sein, maar inderdaad spijtig genoeg een onuitvoerbaar voorstel.

Men zou alvast kunnen beginnen (tiens, waar heb ik dat nog gehoord) om anderstalige opschriften op winkels en markten te verbieden.

Verplicht Nederlands op de werkvloer zou ook een hele stap vooruit zijn. Wel heb je dan weer het probleem van multi-nationals waar gewoonlijk Engels als gemeenschappelijke taal wordt gehanteerd, maar daar kan men een mouw aanpassen. (landstaal verplicht voor Nederlandse nationaliteit, engels in geval van verschillende nationaliteiten).

Op scholen zou het al lang moeten verplicht zijn om ook buiten de lessen enkel in het Nederlands met mekaar te converseren.

Het is in elk geval rotvervelend om je in je eigen straat, buurt, gemeente te voelen alsof je in Zandbakistan woont.

Pietje 22 januari 2006 10:52

Ik ruik hier vooral "1984" van Orwell. 8)

Levertraan 22 januari 2006 11:21

In Frankrijk wordt geopperd politieagenten in scholen en op metrotoestellen te zetten. In Nederland moet men om een tweedeling in de maatschappij te voorkomen de vrijheid van de mensen ontnemen om te spreken wat ze willen..

Stilaan wordt duidelijk dat een multikulturele staat vooral een multiautoritaire staat moet zijn, wil zij niet ten onder gaan aan sociale onrust en interne conflicten.

Triest.. :?

Vlaanderen Boven 22 januari 2006 11:39

Ik vind het maar een vreemd voorstel...iedereen praat toch wat hij of zij wilt op straat?

Er zijn vast wel betere manieren om het gebruik van het Nederlands aan te moedigen.

jehann 22 januari 2006 12:07

Dat nog niet eens de helft van dit forum het voorstel afkeurt vind ik wel een beetje verontrustend.

Waar zijn nu onze voorvechters van de vrije menigsuiting ?

Dimitri 22 januari 2006 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Torenvalk (Bericht 1516640)
Minister Verdonck van Nederland stelt voor dat onderdanen in Nederland in de toekomst enkel nog Nederlands met elkaar mogen praten op straat.
Dat vind ik een prachtig voorstel, temeer omdat ik vorige week nog ruzie had met een allochtone collega op het werk die mij begon uit te schelden in het Marrokaans. Dat vind ik niet kunnen omdat er ook andere mensen bij waren die ook die taal kennen en je natuurlijk niet weet wat je op zo n momenten allemaal in de schoenen wordt geschoven. Overigens kunnen die kereltjes gewoon terroristische plannen onder onze neus bespreken zonder dat wij weten waar ze het over hebben. Ik was toen zo kwaad dat ik op het idee kwam om een brief te schrijven naar het Europees parlement om voor te stellen dat men zou gaan verbieden dat er op werkplekken andere talen worden gesproken.

Maar die Verdonck is mij voor nu en wil het zelfs nog bonter maken want als het van haar afhangt zou men binnenkort in Nederland ook geen exotische keelklanken meer mogen horen, op straffe van...?

...niks. 't Is toch wel triest dat niemand de moeite neemt om na te kijken of dit bericht wel klopt. Het gaat namelijk helemaal niet om een wetsvoorstel met verboden, maar om een gedragscode, een lijst met omgangsregels. Die zijn uiteraard niet bindend, er kan alleen naar verwezen worden. Verdonk (zonder c) wil deze punten overnemen uit de gedragscode van de gemeente Rotterdam. Ook daar is deze code niet bindend en staat niet in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening, de 'gemeentewetten' zeg maar). Een rechter zou immers altijd de vrijheid van meningsuiting zwaarder laten wegen als het tot een rechtzaak komt. Dat geldt nu al voor de vloekverboden die in enkele christelijke gemeenten wel in de APV staan.

Afgezien daarvan lijkt het me geen vreemde regel om te vragen dat iedereen die hier permanent woont (het gaat dus niet om toeristen of buitenlanders die hier tijdelijk wonen!) in het openbaar Nederlands spreekt. Vergelijk het met de beleefdheidsregel in het openbaar vervoer om op te staan voor mindervalide mensen: niet verplicht, maar wel wenselijk. Het wordt inderdaad door veel mensen als vervelend ervaren als iedereen om hen heen (in hun woonomgeving) een vreemde taal spreekt. Bovendien vragen inburgerende allochtonen om richtlijnen, omdat ze vaak niet weten naar welke maatstaven ze zich moeten richten. Een gedragscode kan dan helpen.

tony46 22 januari 2006 12:28

In veel gevallen getuigt het niet van veel respect van de allochtoon om hun 3 de generatie kinderen in het openbaar Arabisch te laten spreken

driewerf 22 januari 2006 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1516900)
Ik vind het een goed sein, maar inderdaad spijtig genoeg een onuitvoerbaar voorstel.

Men zou alvast kunnen beginnen (tiens, waar heb ik dat nog gehoord) om anderstalige opschriften op winkels en markten te verbieden.

Verplicht Nederlands op de werkvloer zou ook een hele stap vooruit zijn. Wel heb je dan weer het probleem van multi-nationals waar gewoonlijk Engels als gemeenschappelijke taal wordt gehanteerd, maar daar kan men een mouw aanpassen. (landstaal verplicht voor Nederlandse nationaliteit, engels in geval van verschillende nationaliteiten).
.

jaja. Daar komt de ware aard weer boven: de kleine kruidenier om de hoek die gaan we es lekker aanpakken. maar het grote geld laten we ongemoeid.

Dimitri 22 januari 2006 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tony46 (Bericht 1516974)
In veel gevallen getuigt het niet van veel respect van de allochtoon om hun 3 de generatie kinderen in het openbaar Arabisch te laten spreken

Marokkanen van de derde generatie spreken over het algemeen wel Nederlands onder elkaar. Althans in Nederland, want toen ik laatst in Antwerpen was viel me op dat veel Marokkaanse kinderen daar wel Berbers of Arabisch spreken onderling. Turken en Antillianen houden over het algemeen langer vast aan hun eigen taal, terwijl Surinamers doorgaans het meeste Nederlands lijken te spreken. Maar goed, dat zijn maar algemene indrukken.

Ke Nan 22 januari 2006 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Torenvalk (Bericht 1516640)
Verbod op allochtone spreektalen op straat in NL?

Belachelijk. Het voorstel is zelfs geen debat waardig. Compleet onzinnig.

lombas 22 januari 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tony46 (Bericht 1516974)

Ik was hierop aan het wachten.

Ik wist dat het er uiteindelijk ging op uitdraaien dat er repressief moet opgetreden worden tegen de Arabische taal.

Die 30 000 Amerikanen in ons land die geen woord Nederlands spreken, tja, die zijn welgekomen natuurlijk.

Smurfje 22 januari 2006 13:23

Lekker liberaal weer van de VVD..

Maar het ging dus hierover.

Nederlanders
2. Gebruiken Nederlands als gemeenschappelijke taal

Leek mij logisch, je gaat immers niet Grieks (of een andere taal) praten tijdens een bezoek aan het gemeentehuis.

Maar op straat moet iedereen toch kunnen praten wat hij wil?
Waarschijnlijk wordt dit plan dus nooit gerealiseerd.

lombas 22 januari 2006 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje (Bericht 1517015)
Leek mij logisch, je gaat immers niet Grieks (of een andere taal) praten tijdens een bezoek aan het gemeentehuis.

"Ik moet uw democratie niet, geef mij maar anarchie, dit draait toch maar uit op een deontologische apocalyps die het demagogisch anathema op apodictische wijze laat filosoferen.

Er zit gewoon een hiaat in de administratie hier."

tony46 22 januari 2006 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1517014)
Ik was hierop aan het wachten.

Ik wist dat het er uiteindelijk ging op uitdraaien dat er repressief moet opgetreden worden tegen de Arabische taal.

Die 30 000 Amerikanen in ons land die geen woord Nederlands spreken, tja, die zijn welgekomen natuurlijk.

Nog erger zonder Engels kan je zelf bijna niet meer op dit forum terecht(moet ik U soms citeren)

Smurfje 22 januari 2006 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1517026)
"Ik moet uw democratie niet, geef mij maar anarchie, dit draait toch maar uit op een deontologische apocalyps die het demagogisch anathema op apodictische wijze laat filosoferen.

I get the point.

(Heel off-topic maar ik heb 2 jaar klassiek-Grieks gehad)

tony46 22 januari 2006 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Smurfje (Bericht 1517030)
I get the point.

Zie je lumbas

lombas 22 januari 2006 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tony46 (Bericht 1517037)
Zie je lumbas

Had ik jou niet eens vriendelijk gevraagt mijn naam correct te schrijven?

lombas 22 januari 2006 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tony46 (Bericht 1517029)
Nog erger zonder Engels kan je zelf bijna niet meer op dit forum terecht(moet ik U soms citeren)

---

Zonder invloed van vreemde talen kom je er gewoon niet.

kelt 22 januari 2006 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 1517000)
Belachelijk. Het voorstel is zelfs geen debat waardig. Compleet onzinnig.

Als ik nu ook al niet een stuk Hollander zou mogen uitschelden in onvervalst West-Vlaams van op de Franse grens.....waar gaan we naartoe,waar gaan we naartoe.... 8)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be