Citaat:
"Als voorzitter van de sp.a zeg ik duidelijk: vóór de verkiezingen teken ik geen enkel engagement rond de staatshervorming. Ik wil eerst ieders gewicht kennen voor ik ga praten." Dit zegt sp.a-voorzitter Johan Vande Lanotte. "De staatshervorming zal in mijn programma staan. Na de verkiezingen wil ik perfect samenzitten met de Vlamingen om te kijken waar we naartoe willen."
Overigens weigert Johan Vande Lanotte nu al te speculeren over de samenstelling van de volgende federale regering. "Er zijn heel veel vragen. Zal CD&V in een regering stappen zonder formeel akkoord over de staatshervorming? En wat als Yves Leterme meedoet aan de verkiezingen en géén eerste minister wordt? Dan heeft hij een groot probleem."
|
Dit is een zeer korte tekst waar een enorme hoeveelheid info uit kan gehaald worden.
Eerstens HOEFT Vande Lanotte niet te speculeren over de samenstelling van de volgende, federale regering. De sixpartites van de toekomst zijn immers onvermijdelijk ....als ze op poten geraken tenminste. En d�*�*r zit de échte zorg van Vande Lanotte.
Zet nu deze twee zinnen eens achter elkaar:
-Vóór de verkiezingen teken ik geen enkel engagement rond de staatshervorming.
-N�* de verkiezingen wil ik perfect samenzitten [SIZE=4]met de Vlamingen[/SIZE] om te kijken waar we naartoe willen.
'Wie vindt dat 'willen samenzitten met de Vlamingen' niet vreemd klinken uit de mond van een' Vlaamse' minister?
Uit BHV heeft Vande Lanotte geleerd (en hij niet alleen!) dat, als er VOOR de regeringsvorming tot communautaire overeenstemming moet worden gekomen met de Franstaligen,
er géén regeringsvorming meer komt.
Dus gaat hij zelfs geen 'engagement' meer aan in die zin! NA de regeringsvorming (
bereikt door communautaire onderhandelingen te vermijden), wil VDL aan tafel zitten met de ....Vlamingen....
'Om te kijken waar de Vlamingen alsnog naartoe zullen KUNNEN'!
Terwille van het behoud van Belgique zal dat dan, uiteraard, zijn waar de Franstaligen naartoe WILLEN...
De EERSTE vraag die VDL echter stelt is de belangrijkste: Zal de CD&V in een regering stappen
zonder formeel akkoord over de staatshervorming?
Dit bevestigt wat ik hierboven schreef!
Zonder de CD&V KAN er geen regering gevormd worden! Blijft die partij bij haar communautiare eisen,
dan valt Belgique uit elkaar op dezelfde manier dat Tsjecho-Slovakije uit elkaar viel.
BHV heeft ons geleerd dat ook VDL heel goed wéét dat formele akkoorden inzake stappen in de staatshervorming onmogelijk zijn gezien de schandalige eisen van de Waalse en Brusselse Franstaligen.
Bovendien is het geld op (in het verkiezingsjaar wordt er een overheidstekort verwacht van 1,5%!). Zij kunnen dus niet langer met een hoop geld, maar enkel met een nog grotere massa Vlaamse toegevingen, over de brug worden getrokken.
Is de CD&V daartoe bereid?
Heeft die partij voldoende 'Vlaams gewicht' om te 'laten kennen' voor de regeringsvorming?
Waarom zou Leterme trouwens een groot probleem hebben als hij de verkiezingen wint maar
in de gegeven omstandigheden toch geen premier wil worden?
Ik denk dat VDL héél wat problemen ziet maar die vloeien eerder voort de weigering van Leterme om een onmogelijke taak op zich te nemen.
Di Rupo kan immers een veel betere premier worden?
Eentje die voor alle Belgen zal opkomen en niet in de eerste plaats voor de Vlamingen zoals Leterme. Niet dan? Eentje van dezelfde politieke strekking als die 'Vlaamse' minister die pas met
de Vlamingen aan de communautaire onderhandelingstafel wil gaan zitten
nadat de partij van VDL weer veilig voor zes jaar in het zadel zit.
Nietwaar, Monsieur vande Lanotte?