Tantist |
31 mei 2006 18:59 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
(Bericht 1737720)
Wat wil je dan? Alle gemeenten onafhankelijk? De flaminganten zullen er blij mee zijn.:-D
|
De wereld van een Belgisch unitarist is simpel (dat moet ook wel, want de verstandelijke vermogens om iets complex te begrijpen ontbreken) : er is iets onafhankelijks of iets unitair. Intermediaire oplossingen zijn er niet.
Nochtans vind ik lombas zijn voorstel voor federaties van gemeenten niet slecht. In uw ogen is federalisme=confederalisme=separatisme.
Ik denk dat een Vlaamse of Groot-Nederlandse federatie van kantons die op hun beurt weer een federatie zijn van gemeentes een absolute voorwaarde is voor medezeggenschap en democratie. Kleinere staten met een democratische ingesteldheid (cfr. The Size of Nations) zijn automatisch democratischer dan grotere staten met een democratische ingesteldheid, juist omdat de stem van de individuele burger meer meetelt en een grotere waarde heeft. Ik vind zelfs de gemeentes te groot in België. Met een doorsnee gemeente van 17000 inwoners is elke stem (pakt 2/3 stemgerechtigden=11000) 0,01% waard. In Zwitserland is het gemiddelde per gemeente 2500 inwoners (=1700 stemgerechtigden). Elke stem is daar 0,06% waard, of 6 keer zo veel. Zeker bij stemrecht ipv plicht en rekening houdend met het mandateringsprincipe, is de individuele invloed veel groter. En als die gemeenten dan nog meer te zeggen krijgen ook, is de democratische betrokkenheid bij het beleid nog groter.
Maar natuurlijk is dat allemaal te complex voor u en houdt u het liever bij de slogan: "België moet unitair worden, God wil het".
|