Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Verenigde Nederlanden: Welk soort republiek? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52130)

Derk de Tweede 24 juni 2006 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1773968)
Daar heeft men in een ware democratische staat geen nood aan. Weg dus met dergelijke zaken!

Iedere verwijzing naar het Derde Rijk of een Diets rijk maakt in mij iets los van: Laat dan die Verenigde Nederlanden maar zitten.
Ik kies in iedergeval voor een democratie, republiek of koninkrijk.

Tantist 24 juni 2006 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1774197)
Weg met de president dan? :-o

Mnja... Ik ben nog steeds voorstander van het Zwitsers model:

Een regering met een beperkt aantal leden, elk van die leden een bevoegdheid/bevoegdheden, verkozen voor een legislatuur.

Elk jaar wordt er een president gekozen uit die leden, inclusief vice-president. In feite komt dat neer op een beurtrol. Die zit tegelijk de vergaderingen voor en is dus feitelijk ook regeringsleider. Het presidentschap houdt dan ook nog polleke schudden in als er een big shot van het buitenland komt. Maar veel houdt het niet in.

Het systeem is goedkoper dan gelijk welke monarchie en een republikeins systeem met een sterke president zoals in Frankrijk en Amerika. Het is ook goedkoper dan het Duits systeem, want men spaart een aparte functie uit en in feite zelfs twee...

http://en.wikipedia.org/wiki/Preside..._Confederation

Heftruck 24 juni 2006 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 1774226)
Mnja... Ik ben nog steeds voorstander van het Zwitsers model:

Een regering met een beperkt aantal leden, elk van die leden een bevoegdheid/bevoegdheden, verkozen voor een legislatuur.

Elk jaar wordt er een president gekozen uit die leden, inclusief vice-president. In feite komt dat neer op een beurtrol. Die zit tegelijk de vergaderingen voor en is dus feitelijk ook regeringsleider. Het presidentschap houdt dan ook nog polleke schudden in als er een big shot van het buitenland komt. Maar veel houdt het niet in.

Het systeem is goedkoper dan gelijk welke monarchie en een republikeins systeem met een sterke president zoals in Frankrijk en Amerika. Het is ook goedkoper dan het Duits systeem, want men spaart een aparte functie uit en in feite zelfs twee...

http://en.wikipedia.org/wiki/Preside..._Confederation

Ik kende het Zwitsers model niet, dus bij deze bedankt voor de uitleg. 't is inderdaad nog niet zo'n gek systeem.

Jan van den Berghe 24 juni 2006 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1774134)
't Is aan de andere kant wel handig om persoon te hebben die 't land bij internationale kwesties vertegenwoordigt. Maar ik veronderstel dat die taak uitgevoerd kan worden door de minister van buitenlandse zaken.

Er is een verschil tussen de ceremoniële rol eigen aan het staatshoofd (met veel gedruis en tromgeroffel een buitenlands staatshoofd ontvangen, lintjes doorknippen, medailles uitreiken...) en de bevoegdheden eigen aan Buitenlandse Zaken. De eerste taken kan door ieder regeringslid worden waargenomen volgens een beurtrol; de andere worden best gedurende de ambtstermijn van een regering door een en dezelfde persoon waargenomen.

Max van Dietschland 24 juni 2006 18:27

Ik vind dat een staatshoofd (wat dan ook) moet kunnen regeren en zeker niet enkel lintjes doorknippen. Al hoort dat er soms ook wel bij.

Jan van den Berghe 24 juni 2006 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 1774287)
Ik vind dat een staatshoofd (wat dan ook) moet kunnen regeren en zeker niet enkel lintjes doorknippen. Al hoort dat er soms ook wel bij.

Een waarachtige democratie heeft geen nood aan een of andere Leider. De macht moet resideren bij het geheel van de verkozenen. Niet bij één figuur.

restons courtois 24 juni 2006 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1774329)
Een waarachtige democratie heeft geen nood aan een of andere Leider. De macht moet resideren bij het geheel van de verkozenen. Niet bij één figuur.

Inderdaad. Ik zal ook niet allen zegen 'verkozenen' maar 'volk', in deze zin van de 'Belgen', nieuwe of oude. (in de 'duite' bedoeling van het woord).
Bravo.
Er is toch hoop...

Heftruck 24 juni 2006 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1774329)

Dat is dan ook niet wat max4westland wil. Hij ziet liever de Dietse Christelijke Dictatuur of zoiets. :roll:

Jan van den Berghe 24 juni 2006 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 1774657)
Dat is dan ook niet wat max4westland wil. Hij ziet liever de Dietse Christelijke Dictatuur of zoiets. :roll:

Laat ik het maar even ongezouten zeggen: hij kraamt regelrechte onzin uit. Op z'n instrument schijnen er blijkbaar maar twee snaren te zitten die hij voortdurend betokkelt: nationaal-solidarisme en de Duitse keizer. Het is een is voltooid verleden tijd en het andere is een ware zinsbegoocheling.

Heftruck 24 juni 2006 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1774673)
Laat ik het maar even ongezouten zeggen: hij kraamt regelrechte onzin uit. Op z'n instrument schijnen er blijkbaar maar twee snaren te zitten die hij voortdurend betokkelt: nationaal-solidarisme en de Duitse keizer. Het is een is voltooid verleden tijd en het andere is een ware zinsbegoocheling.

Nog ongezouter? Een historisch museumstuk.

Breda 25 juni 2006 15:24

ik vind opzich alles best ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be