![]() |
Voor onze liefhebber van broederschap: blijkbaar kunnen niet zoveel mensen van francofone origine hetzelfde opbrengen. Zelf kom ik niet verder dan Bourgeois en Leterme:D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sorry dat ik deze topic even naar boven haal maar dit heb ik onlangs gelezen en onthuld de oorsprong van de vele FDF'ers met Vlaamse roots:
Einde van de verfransingsdruk te Brussel en de reactie van de francofone middenklasse: het FDF De eerste stap naar de hervervlaamsing van Brussel is gestuit op een felle reactie van de francofone middenklassen. Talrijke Franstalige ambtenaren, kaders en bedienden zagen plots hun individuele promotiekansen beknot. Wat, globaal gezien, niets anders was dan het herstel van een collectief onrecht tegenover de Vlamingen, wordt niettemin individueel ervaren als een persoonlijk onrecht door elke Franstalige, die om taalredenen gepasserd wordt door een Vlaming. In overgrote meerderheid behoren deze Franstaligen dan nog tot de eerste of tweede generatie van verfranste Vlamingen. Zijzelf, of hun ouders, zijn overgeschakeld op het Franse cultuurpatroon, precies met het oog op sociale promotie. Zij voelen zich dus dubbel benadeeld. En zij hebben te sterk de invloed ondergaan van het klassevooroordeel ten overstaan van het "Vlaams", om geredelijk te kunnen overschakelen op een vorm van tweetaligheid, wat misschien een oplossing zou zijn voor hun individuele promotie of benoeming. Het is dan de voedingsbodem van het FDF, waar men heel wat halfverfranste Vlamingen aantreft die, in een soms weinig academisch Frans, de superioriteit van de Franse cultuur verdedigen. Het is een uittreksel van een tekst van Bernard Daelemans. |
Het erge is dat zij meestal niet eens hun eigen naam juist kunnen zeggen (de -e bij Van Cauwenberhge verdwijnt snel, Molenberg wordt Molabèr of zoiets, net zoals Schaarbeek snel Scarbeek wordt...)
Wel even een opmerking, dat argument dat Brussel daarom Vlaams is, ik zou daarmee oppassen, u toont ermee aan dat de autochtone bevolking van Brussel voor Frans heeft gekozen en dus dat Brussel Franstalig moet zijn. Dit argument is eigenlijk tegen ons vrees ik. Citaat:
|
het liefste zouden ze in Brussel die hele Rand Vandaag al willen annexeren om zo Vlaanderen en Nederland te verfransen :roll:
ik moet zeggen , ik geef daar veel Respect voor , slimme actie ....ook al ben ik tegen Verfransing , sometimes you gotta respect the other side zoals een Engelstalige zou zeggen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Blijkbaar is elk stukje grond waarop een Franse vlag heeft gehangen voorgoed Frans? |
Citaat:
Nederland is ook eens onderdeel geweest van La France ......dus wij maken ook deel uit van La France :cry: |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat er misschien wel een omwenteling hadden moeten zijn ergens na 1815 : het huidige Wallonië sprak geen Germaanse taal. Moesten ze in 1830 enkel dat deel genomen hebben en aangehecht hebben bij Frankrijk zou ik daar zelfs een vorm van respect voor hebben (zij mogen ons niet verdrukken, en wij ook hen niet, we mogen niet dezelfde fout maken). En het erge is dat dan hen misschien ook had kunnen lukken : Engeland hield vooral die platte regio met zijn zeer voor de Engelsen zeer strategische haven in Antwerpen in de gaten. Dat zou waarschijnlijk het beste voor iedereen geweest zijn.:-( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet elke Franstalige die in de rand rond Brussel woont, is een FDF'er.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=66919 (betreffende het onderwijs) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be