Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Belgische bevolking. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=68943)

DeoSolis 22 november 2006 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm (Bericht 2184907)
Wat ga je daar precies doen, in China?

Klinkt wel tof, eens aan de andere kant van de wereldbol gaan wonen ;-)

Goedkope prostitutie?8O

djimi 22 november 2006 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 2184914)

Enkel holle frazen en inhoudsloze slogans.

Meer dan dat en een vlag om achter aan te marcheren hebben wij toch niet nodig.

Bazilfunk 22 november 2006 19:26

Men zou beter eens een onderzoek doen naar de volledige stamboom van de vlamingen. Met al die bastaarden die zich vlaming noemen krijgen we dan eindelijk eens een duidelijk plaatje van hoe het zit met mensen van "vreemde afkomst" die beweren aanspraak te maken op onze grond.

alberto 22 november 2006 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2185636)
Men zou beter eens een onderzoek doen naar de volledige stamboom van de vlamingen. Met al die bastaarden die zich vlaming noemen krijgen we dan eindelijk eens een duidelijk plaatje van hoe het zit met mensen van "vreemde afkomst" die beweren aanspraak te maken op onze grond.

Ik ben er mee bezig, mijn verste voorouder die ik tot nu gevonden heb is geboren in 1660, al zijn nakomelingen in rechte lijn zijn steeds van hier en gehuwd met iemand van hier, reeds 10 generaties, ik ben een echte vlaming en ik ben daar fier op.

Jantje 22 november 2006 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis (Bericht 2184744)
8O

Wie was die bekwame dan?

Zijn die er dan, zal dan wel van voor onze tijdrekening zijn geweest.

araneus 22 november 2006 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm (Bericht 2184907)
Wat ga je daar precies doen, in China?

Klinkt wel tof, eens aan de andere kant van de wereldbol gaan wonen ;-)

Wel, wat elke goede burger zou doen, werken en voor zijn gezin zorgen, een bedrijfke starten en goede zaken doen (hopelijk:-)). Het is mogelijk er een aangenaam en comfortabel leven te leiden. De meeste expats daar vinden het leven er aangenaam en voelen zich vrijer dan in het 'vrije westen'. Verder boeit de cultuur mij enorm en ben ik blijkbaar erg compatibel met de chinese manier van leven. Thuis wordt er dikwijls gegrapt dat ik chineser ben dan mijn vrouw.
Lukt het niet, dan kan ik nog altijd terugkomen. Ik zou het mezelf echter nooit vergeven om het niet te proberen. Verder vind ik het maar normaal dat wanneer mijn vrouw nu de moeite doet om hier in België te leven, dat zij op een bepaald moment hetzelfde mag vragen van mij.
Nog 1 �* 2 jaar om mijn chinees op peil te krijgen, het vlot al aardig.

cor 23 november 2006 08:04

Met alle chinesen ...:-D

ancapa 23 november 2006 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis (Bericht 2184744)
8O

Wie was die bekwame dan?

meestal van rode kleur... blunderboek van het Rekenhof eens lezen :-D

de begroting ?

jusitiebeleid ?

Rekenhof kraakt de begroting !

Bhairav 23 november 2006 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 2183732)
op zo'n cijfers moet je niet fier zijn...

Laten we treuren en als reactie NOG grijzer en grauwer worden. Die geborgenheid die hier uit voorkomt... ZALIG, niwaar zwartzakske?

ancapa 23 november 2006 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2187421)
Laten we treuren en als reactie NOG grijzer en grauwer worden. Die geborgenheid die hier uit voorkomt... ZALIG, niwaar zwartzakske?

hoe gaat het met uw "hondjes" ... al :oops:

ancapa 23 november 2006 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 2184914)
Och ja, die "linkse media". De gekende extreem-rechtse mantra wordt weer herhaald. Men hoopt dat als men deze onzin maar genoeg herhaalt, dat de mensen het zullen geloven, niettegenstaande de feiten in de andere richting wijzen. De media zijn hier centrum-rechts, net als bijna overal trouwens. In geen enkel van de grote media wordt het kapitalisme in vraag geseld, alle media gaan uit van het status quo, alle privé-media zijn in handen van liberale ondernamers of rechtse ondernamers. Als Van Thillo en André Leysen (vroeger lid van de Hitlerjugend) links zijn, dan ben ik de kleinzoon van de paus.
Alle ex-journalisten die politiek actief worden, kezen voor rechtse of centrum-rechtse partijen: Ivo Belet, Mark Demesmaecker, Jurgen Verstrepen, Dirk Sterckx, Emiel Goelen, Reddy De Mey, ...
De enige zogezegd "progressieve" krant in Vlaanderen , de Morgen, is sinds het aantreden van Yves Desmedt een "progressieve centrumkrant", geen linkse krant meer (en heeft dan ook haar ondertitel gewijzijgd in "onafhankelijk" dagblad, en de kleur rood vervangen door geel). Wie de Standaard links noemt, heeft nog nooit een artikel van Bart Brinckman of Mia Doornaert gelezen. VTM wordt gecontroleerd door liberalen en Roularta, Westvlaamse kapitalisten en even links als de rechter-kleine teen van Ronald Reagan. De VRT heeft een raad van bestuur die wordt samengesteld volgens de zetelverdeling van het Vlaams Parlement, dus met vooral VB'ers en CD&V-NVA'ers. Links heeft één vierde van de zetels.
De linkse Vlamingen worden niet door de media vertegenwoordigd. Het centrum-rechtse verhaal overheerst. Natuurlijk kan extreem-rechts zich ook genegeerd voelen, maar zij zijn een kleinere groep van de bevolking.

Hoedanook, ik heb nog nooit een deftig argument gelezen op dit forum dat het spookbeeld van de "linkse media" zou moeten staven. Enkel holle frazen en inhoudsloze slogans.

wat een rare kronkels zeg... ho linkse denkt links :roll:

de Morgen een progressieve centrumkrant ??? :lol: :lol: :lol:

straks is indymedia en blokwatch gematigd centrum-links :lol: :lol: :lol:

VLAAMS BELANG IS RECHTS. PUNT UIT.

Extreem-rechts bestaat bijna niet tenzij mensen als deze van BBET of skinheads... dat is inderdaad een extreem heel kleine minderheid.

Als je Yvo Belet of Sterckx en Demesmaecker ook al rechts noemt... 8O

Vlaams Belang is groter dan de SPa en Spirit samen !

CD&V en VLD zijn gematigd centrum-rechts.

Conscience 23 november 2006 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 2187461)

Extreem-rechts bestaat bijna niet tenzij mensen als deze van BBET of skinheads... dat is inderdaad een extreem heel kleine minderheid.

Wat betreft die journalisten geef ik de schrijver gelijk. Hij maakt alleen de verkeerde conclusie: als journalisten ergens weggaan om in de politiek aan de rechterkant te proberen komt dat misschien omdat ze niet meer aan bod komen in de media waarvoor ze werken. Het is een indirecte aanduiding dat bv op de VRT niet elke mening aan bod komt.
Wat betreft de zetelverdeling in de raad van bestuur, dat bewijst op zichzelf niks. Ik heb zaken gedaan met Frère en die had altijd de minderheid, alleen hij controlleerde wel degelijk alles. Vermits de VRT financieel afhangt van de politieke meerderheid die het voor het zeggen heeft, en ja in Belgie is de 'bezetting van de staat' heel groot, zal je het fenomeen van cordon sanitaire ook aantreffen in het beleid van de VRT. Of denkt iemand dat een journalist met zijn broodwinning durft spelen door kritisch uit de hoek te komen?

Typisch vind ik de uitzending op Ter Zake waar een journalist in aanwezigheid van Frank Van Den Broucke nog eens het verhaal doet van hoe verkeerd de Vlaamse jongeren vandaag wel denken over de vreemdelingen, 'geillustreerd met beelden' (een live uitzening met jongeren op straat is het enige dat mij interesseert omdat je dan niet kan knippen, maar soit). De VRT neemt zelf het initiatief om te 'bewijzen' wat in een studie van KUL naar voren is gebracht. Je kan dat wel een beetje vreemd vinden. En waarom FDB er snel aan toevoegt dat het 'een studie van KUL' is zie ik als een verkapte erkenning dat de VUB minder geloofwaardig is. Wat hij er wel niet bijzegt is dat het de pol-en-soccers van KUL zijn en niet 'KUL'.
Enfin, journalisten nemen zelf het initiatief om dingen te laten zien die een minister gunstig stemmen, zou kwam de uitzending bij mij over. Steeds meer doet dat fenomeen zich voor: in een periode van budgettaire krapte wordt het beleid blijkbaar bottom-up gevoerd teneinde de eigen positie beter in te kleuren vanuit financiele hoek. Als je de salarissen wil laten dalen zeg je dan beter 'dat je allochtonen en vrouwen gaat aanwerven' en zelfs als dat niet nodig is is het toch beter daarmee naar voren te komen, het stelt de beleidsmakers gerust. Alhoewel het eerder wijst op een gebrek aan beleid.

Tantist 23 november 2006 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2184228)
Alleen het aantal politici stijgt nog sneller.:-D

Dringend de Nederlanden unitair maken om dat tegen te gaan! :twisted:

vlijmscherp 23 november 2006 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 2185691)
Ik ben er mee bezig, mijn verste voorouder die ik tot nu gevonden heb is geboren in 1660, al zijn nakomelingen in rechte lijn zijn steeds van hier en gehuwd met iemand van hier, reeds 10 generaties, ik ben een echte vlaming en ik ben daar fier op.

en wat als mocht blijken dat de vader van je verste voorouder in feite uit Charleroi komt?

Tantist 23 november 2006 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2187709)
en wat als mocht blijken dat de vader van je verste voorouder in feite uit Charleroi komt?

Dan hebben we het ultieme argument gevonden om de Belgische staat in stand te houden! :twisted:

MisterXYZ 23 november 2006 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 2180853)
België neemt kaap van 10,5 miljoen inwoners

Grafiek

Nooit telde ons land meer inwoners. We zijn nu met 10,5 miljoen.

Het rijksregister telde begin dit jaar 10.511.382 inwoners. Dat waren er 65.530 meer dan het jaar voordien. In vergelijking met het millenniumjaar 2000 steeg het aantal inwoners met 2,7 procent. De vrouwen zijn met 223.740 meer en houden het overwicht op de mannen. Toch stijgt het aantal mannen iets sneller dan het aantal vrouwen, een verschil van 0,18 procent.

De vergrijzing laat zich nog niet echt zwaar voelen: het aantal jongeren (tot en met achttien jaar) blijft zowat constant hangen op 2,4 miljoen en overtreft daarmee nog steeds de 1,8 miljoen 65-plussers. Maar die groep senioren stijgt met 5,5 procent wel dubbel zo snel als de globale bevolking sinds 2005.

Het aantal vreemdelingen in ons land zat dit jaar met 870.862 onder de piek van net geen 900.000 niet-Belgen in het referentiejaar 2000.

Die daling heeft vooral te maken met de snel-Belgwet van dat jaar. Sinds 2002 steeg het aantal niet-Belgen overigens weer met 2,8 procent.

De grootste groep vreemdelingen telt het Hoofdstedelijk Gewest: in Brussel is ruim een kwart (26 procent) niet-Belg en de snel-Belgwet bracht daarin nauwelijks verandering. In Vlaanderen is 4,9 procent van de bevolking vreemdeling.

In de top-25 van de steden en gemeenten verandert er helemaal niets, op Mechelen na, dat van de veertiende naar de dertiende plaatst springt, over Elsene heen.

De top-vijf blijft bijgevolg bestaan uit Antwerpen, Gent, Charleroi, Luik en (de relatief kleine gemeente) Brussel.

uit de Standaard 211106

Misschien eens interessant als opfrissing of bevestiging... Men goochelt hier nogal graag met cijfers: dit zou dus "officieel" moeten zijn...
Met betrekking tot het "aantal vreemdelingen" in het land kunnen we ons nu beter een "klein idee" vormen: 900.000 plus diegenen die "Belg geworden zijn" plus illegalen waarvan het aantal niet gekend is.
Het blijft dus toch een beetje gokken, maar dat het niet om een "verwaarloosbare" groep gaat, dat is zeker...

Wat de "Standaard hier schrijft in verband met het aantal vreemdelingen die in ons land zouden verblijven is een flagrante leugen, want in een studie uitgevoerd door socioloog De Hertogen van de univ van Leuven en weergegeven op de website Non-Profit Data staat het hiernavolgende te lezen:

"Als we rekening houden met het geboortesaldo van de nieuwe Belgen (geboorten min overlijdens - methodologie, punt 4 zijn er 177.513 Belgen bijgekomen langs geboortes bij de nieuwe Belgen tussen 1980 en 2005, zodat in totaal het aantal inwoners van 'vreemde afkomst' in België ( vreemdelingen + nieuwe Belgen + geboortesaldo bij de nieuwe Belgen) kan berekend worden op 1.660.655, of 15,9% van de Belgische bevolking op 1/1/2005."

En aangezien we alweer ongeveer 2 jaar verder zijn zal dit aantal wel om en bij de 1.700.000 vreemdelingen liggen, hierin zijn de illegale vreemdelingen nog niet eens meegeteld, die er vooral in Wallonien rondlopen, dan zou dit aantal wel eens kunnen oplopen naar misschien meer dan 1.800.000 vreemdelingen

Dr. Strangelove 23 november 2006 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 2187461)

Je argumentatie is gebouwd op drijfzand. Ik schreef dat links groter is dan extreem-rechts. Eerst ontken je dat het VB extreem-rechts is, enkel de neo-nazi-skinheads zijn dit volgens jou. Vervolgens val je mijn zelfde stelling aan door te stellen dat het VB groter is dan Sp.a-spirit. Dus: het VB is toch extreem-rechts? :-D
Een elementaire basis in ratio is wel handig als je op dit forum wil discussieren.

Hoedanook, het VB is enkel groter dan Sp.a-spirit in het Vlaams Parlement, niet op federaal of provinciaal vlak. En daarbij, als je de linksen in de maatschappij wil berekenen, dan moet je natuurlijk ook de 7% groenen en de klein-links partijen bij die score optellen. En dan heb je ook nog de ACW'ers in CD&V die ook eerder centrum-links zijn, een een kleine minderheid van links-liberalen binnende VLD, zoals Vankrunkelsven. Links Vlaanderen is dus minstens 35 % tot 40 % van de samenleving. Maximum 25 % is rechts tot extreem-rechts. De overige 35% tot 40% is centrum-rechts, en controleert de media en het staatsapparaat al sinds mensenheugenis.

De morgen is een progressieve centrumkrant, geen linkse krant, Yves Desmedt zegt het zelf en het blijkt uit alle artikels. Ik heb mijn abbonnement opgezegd en lees nu de Standaard. Dan enerveer ik me minder, want ik verwacht niets anders van de Standaard dan dat ze pro-Vlaams en centrum-rechts is. Ik kan mij hieraan ergeren, maar ik ben niet ontgoocheld.

Yvo Belet is zeker niet links, misschien is hij wel een echte "centrum-mens". Ik ben niet erg onder de indruk van zijn politieke standpunten, die mij nogaal diffuus en populistisch lijken. Maar goed, hij is natuurlijk geen extreem-rechtse ex-journalist zoals Verstrepen, De Mey, Goelen (ik was trouwens Guido Tastenhoye vergeten, VB-parlementslid en vroeger hoofdredacteur van de GvA).
Dirk Sterckxs is misschien "ethisch progressief", zoals veel liberalen, maar op economisch gebied is hij een rasechte rechts-liberaal. Dit bleek uit zijn stemgedrag in het Europees Parlement tijdens de Bolkestein-toestanden. Sterckxs is heilig overtuigd van het feit dat privatisering en onbeperkte marktwerking ideaal zijn, een duidelijk rechts standpunt. Als je dit niet inziet, snap je geen jota van poliiek.
Mark Demesmaecker is lid van de NVA, een duidelijk rechtse partij, met rechtse standpunten op het vlak van economie, solidariteit,... Demesmaecker is ook een echte rechts-populist, zoals bleek uit zijn wansmakelijke beledigende stunt met de valse bankbiljetten.
Als je Demesmaecker "links" noemt, dan ambieer je best geen carrière als boordnavigator ;-) .

Je hebt natuurlijk wel gelijk als je zegt dat CD&V en VLD gematigd centrum-rechts zijn.
Ik beweer ook niet dat Indymedia gematigd centrum-links is, Han Soete is duidelijk extreem-links. In andere landen is Indymedia niet altijd zo gelieerd met één bepaalde partij, maar veel opener en onafhankelijker. Hoedanook, het feit dat de behoefte bij de linkerzijde bestaat om hun eigen medianetwerken op te zetten, is een duidelijke indicatie van het feit dat de mainstream-media gedomineerd worden door centrum-rechts, en dat links nood heeft aan eigen mediakanalen. Indien de VB-mantra over de linkse media waar zou zijn, dan hielden er zich geen mensen vrijwillig bezig met het opzetten van alternatieve linkse media, die oog hebben voor dingen die binnen de traditionele media niet aan bod komen.

alberto 23 november 2006 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2187709)

Ja dat kan, dat weet ik dus niet, het is niet meer zo simpel om verder te geraken, dus blijf ik erbij bij wat ik weet en dat is,
bijna 400 jaar, zijn we allemaal uit de Vlaamse klei geboren, laat ons eerlijk zijn, dan ben je een Vlaming en heb ik Vlaamse wortels, niemand kan daar iets aan veranderen.
Als we uw vergelijking doortrekken en we gaan ver genoeg terug dan stammen we af van eencellige organismen en dat is ong.ongeveer 3,8 miljard jaar geleden.
Allemaal eencelligen, het leven moet toen simpel geweest zijn. ;-)

cor 23 november 2006 17:38

@Dr. Strangelove
Degelijk stuk. Gebeurt niet veel op deze site.

Dr. Strangelove 23 november 2006 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 2188898)
@Dr. Strangelove
Degelijk stuk. Gebeurt niet veel op deze site.

Bedankt.
Ik doe mijn best om de politicologie dichter bij de mensen te brengen door mijn politiek-wetenschappelijke analyses in een zo helder mogelijke taal uiteen te zetten. Natuurlijk ben ik niet "objectief", ik ben geen robot, maar ik streef naar wetenschappelijkheid en rationele argumentatie en bewijsvoering.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be