Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Stop heksenjacht op werklozen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=73180)

1handclapping 26 december 2006 16:17

Er zijn inderdaad "andersbegaafde" mensen die moeilijk economisch verantwoord werk kunnen doen. De meesten zijn er wel toe in staat,
maar vinden geen werk steeds meer en meer omdat het aangeboden werk en de beschikbare werkkrachten niet overeenstemmen. Dit is in wezen een onderwijsprobleem : men zou meer werkgevers moeten verplichten om ook voor de opleiding van hun personeel in te staan (subsidies verstrekken vanuit het departement onderwijs ?).

In 2011 zouden de tekorten op de arbeidsmarkt zodanig acuut worden dat we "verse" immigratie nodig zullen hebben !

Bezit is een fictie : alles wat je "bezit" is "geleend" : bij het verlaten van deze wereld laat je alles achter. Als armoede-maatstaf aannemen dat wat de mensen in kwestie zelf vinden is geen maatstaf : er is inderdaad genoeg voor iedereens behoefte, maar niet voor iedereens hebzucht.
Als we gewoon eens zouden beginnen met de "absolute" armoede uit te schakelen, zouden we al goe bezig zijn.

Heeft er iemand in "De morgen" van het laatste week-end de voedselinkopenlijst van de wereld gezien ? Dat waren dus allemaal
mensen die niet arm zijn & toch was er een wereld van verschil tussen het afrikaanse gezin ($ 40,- per week) en het duitse ($ 525,- per week).

Inderdaad : als het moet kan je uitstekend eten met wat droge vis, groente, meel en fruit ...

duveltje382 26 december 2006 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2276663)
Er moeten verdorie meer zwartwerkers zijn! ;-)

:lol:

Das waar maar wie gaat er dan zorgen dat die arme werkloze(werkweigeraar) zijn uitkering nog krijgt.....:roll:

Heftruck 26 december 2006 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping (Bericht 2276685)
Er zijn inderdaad "andersbegaafde" mensen die moeilijk economisch verantwoord werk kunnen doen. De meesten zijn er wel toe in staat,
maar vinden geen werk steeds meer en meer omdat het aangeboden werk en de beschikbare werkkrachten niet overeenstemmen. Dit is in wezen een onderwijsprobleem : men zou meer werkgevers moeten verplichten om ook voor de opleiding van hun personeel in te staan (subsidies verstrekken vanuit het departement onderwijs ?).

Sterker nog, dit gebeurt al, en daar zijn geen subsidies voor nodig.

Heftruck 26 december 2006 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2276694)

Das waar maar wie gaat er dan zorgen dat die arme werkloze(werkweigeraar) zijn uitkering nog krijgt.....:roll:

Als werkweigeraar heb je mijns inzien geen recht op de werkuitkering (loon) van iemand die werkt.

Geertje 26 december 2006 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amaj (Bericht 2276401)
Inkomen staat 330 miljard euro/jaar
uitgaven werkloosheid: maximum 7.2 miljard eur/jaar of 2.18% van het BBP
(berekend aan 1000 euro/per werkloze 600.000/per maand).

Wordt het niet eens tijd dat men bespaart op die overige 97,82%?
Of is het een nationale sport geworden om onze medemens tot de bedelstaf te willen veroordelen....?

PS. diverse berekeningen kwamen tot de conclusie dat een besparing op de bestuursorganen van ons land alleen al tot 5%van het BBP kunnen opleveren ZONDER dat de werking in het gedrang komt.....

Besluiten mag je zelf trekken.

Idd. men moet geen heksenjacht houden. Het kan allemaal veel eenvoudiger : gewoon de werkloosheidsvergoedingen afschaffen zodat ze niet kunnen klagen dat ze alweer te weinig krijgen. :-)

King of beggars and fleas 26 december 2006 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2276700)
Als werkweigeraar heb je mijns inzien geen recht op de werkuitkering (loon) van iemand die werkt.

idd maar wel van monopolisten op de "vrije" markt die door hun grootschaligheid anderen impliciet het ondernemen onmogelijk maken

monopolisten die niet werken voor hun geld maar anderen ervoor laten werken

als bovendien deze monopolisten op grote schaal geld mogen verdienen aan werkende mensen waarom zouden werklozen dat dan niet mogen op minimale schaal.

Wie niet inziet wie er in dit verhaal de echte profiteur is is waarlijk een ingetuigde werkezel met de nadruk op ezel

was jij trouwens ook geen voorstander van basisinkomen of vergis ik me ?

duveltje382 26 december 2006 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2276900)
Idd. men moet geen heksenjacht houden. Het kan allemaal veel eenvoudiger : gewoon de werkloosheidsvergoedingen afschaffen zodat ze niet kunnen klagen dat ze alweer te weinig krijgen. :-)

Maar los van alle gekheden,er moet natuurlijk een sociaal vangnet blijven om mensen met pech in het leven op te vangen,maar dit wil niet zeggen dat sociale uitkeringen dienen om de eerlijk werkende mens nog meer te belasten als dat nu al het geval is

Wie kan werken moet werken vind ik,en indien dat blijkt dat de wil om te werken niet aanwezig is dan moet de overheid maar ingrijpen,eventueel met verplichte gemeenschapsdiensten te laten uit voeren

King of beggars and fleas 26 december 2006 17:47

mensen die pleiten voor dwangarbeid zijn fascisten

ze hebben een opvoeding nodig met harde hand

duveltje382 26 december 2006 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2276936)
mensen die pleiten voor dwangarbeid zijn fascisten

ze hebben een opvoeding nodig met harde hand

:rofl:

Tot zover sprak de dictator..........

King of beggars and fleas 26 december 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2276948)
:rofl:

Tot zover sprak de dictator..........

moest ik werkelijk een dictator zijn dan zou jij dat niet eens durven zeggen tegen mij. Je zou dan een andere collega-arme gaan zoeken om fascistische slavenpraat tegen te verkopen.

duveltje382 26 december 2006 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2276961)
moest ik werkelijk een dictator zijn dan zou jij dat niet eens durven zeggen tegen mij. Je zou dan een andere arme gaan zoeken om slavenpraat tegen te verkopen.

Even of topic,ik ben niet de enige die dat zegt hoor,je zou eens moeten weten.......
Terug on topic volgens mij kan je geen jaren achtereen werkonwillig zijn en jezelve dan nog voor houden als mensen U erop wijzen dat zij dan slavendrijvers zijn ........
Stop nu toch eens met mensen een rad voor de ogen te draaien hé

debbie 26 december 2006 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2276933)

Maar los van alle gekheden,er moet natuurlijk een sociaal vangnet blijven om mensen met pech in het leven op te vangen,maar dit wil niet zeggen dat sociale uitkeringen dienen om de eerlijk werkende mens nog meer te belasten als dat nu al het geval is

Wie kan werken moet werken vind ik,en indien dat blijkt dat de wil om te werken niet aanwezig is dan moet de overheid maar ingrijpen,eventueel met verplichte gemeenschapsdiensten te laten uit voeren

En wie gaat bepalen wie door één of meerdere redenen niet kan werken en wie de werkweigeraar is? Jij in elk geval niet want bij mij sloeg je de bal ook al helemaal mis.

In feite komt jouw redenering erop neer dat wie niet werkt (en dat zogezegd niet wil ook) de doodstraf verdiend volgens jou. Iemand die niet kan werken, kan dit immers ook niet in de vorm van een gemeenschapsdienst en wordt dan natuurlijk geschorst.

Toffe visie voor iemand die roept dat hij iets wil doen tegen de armoede. :roll:

debbie 26 december 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2276970)
Even of topic,ik ben niet de enige die dat zegt hoor,je zou eens moeten weten.......
Terug on topic volgens mij kan je geen jaren achtereen werkonwillig zijn en jezelve dan nog voor houden als mensen U erop wijzen dat zij dan slavendrijvers zijn ........
Stop nu toch eens met mensen een rad voor de ogen te draaien hé

Stop jij eens om je net als een achterlijke te gedragen die klakkeloos mee draait met elke wind. Leer eens voor jezelf denken.

Casca 26 december 2006 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amaj (Bericht 2276401)
Of is het een nationale sport geworden om onze medemens tot de bedelstaf te willen veroordelen....?

De werkloosheidsuitkering is de bedelstaf.

Heftruck 26 december 2006 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas (Bericht 2276909)
idd maar wel van monopolisten op de "vrije" markt die door hun grootschaligheid anderen impliciet het ondernemen onmogelijk maken

monopolisten die niet werken voor hun geld maar anderen ervoor laten werken

Een monopolie bestaat niet op de vrije markt, enkel de staat kan monopolies geven. Grote bedrijven maken nogal vaak gebruik van de overheid om nieuwe concurrentie te bemoeilijken of zelfs te voorkomen!

Citaat:

als bovendien deze monopolisten op grote schaal geld mogen verdienen aan werkende mensen waarom zouden werklozen dat dan niet mogen op minimale schaal.

Het is een win-win situatie voor de aandeelhouder en de werknemer. De aandeelhouder geeft kapitaal en krijgt daarvoor extra kapitaal. De werknemer geeft arbeid (menselijk kapitaal ;-)) en krijgt daarvoor extra kapitaal.

Het is (of zou moeten zijn, ware het niet dat de overheid dit bemoeilijkt!) simpel voor werklozen om ook aan een inkomen te komen, ofwel gaat hij werken bij een ander, of wel wordt hij zelfstandige, in beide gevallen verkoopt hij zijn arbeid.

Citaat:

Wie niet inziet wie er in dit verhaal de echte profiteur is is waarlijk een ingetuigde werkezel met de nadruk op ezel

De werkende mens en de aandeelhouder profiteren inderdaad van de goederen die zij verkopen. ;-)

Citaat:

was jij trouwens ook geen voorstander van basisinkomen of vergis ik me ?

Met de nadruk op was. Nu kom, op vrijwillige basis heb ik daar helemaal geen problemen mee! :-)

Don Quichote 26 december 2006 18:12

Hoeveel aanhangers heeft kobafje nu, na al die jaren "strijden voor de armen" ??

duveltje382 26 december 2006 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2276973)
En wie gaat bepalen wie door één of meerdere redenen niet kan werken en wie de werkweigeraar is? Jij in elk geval niet want bij mij sloeg je de bal ook al helemaal mis.

In feite komt jouw redenering erop neer dat wie niet werkt (en dat zogezegd niet wil ook) de doodstraf verdiend volgens jou. Iemand die niet kan werken, kan dit immers ook niet in de vorm van een gemeenschapsdienst en wordt dan natuurlijk geschorst.

Toffe visie voor iemand die roept dat hij iets wil doen tegen de armoede. :roll:

Als je niet kunt werken door lichamelijke problemen dan moet je op invaliditeit gaan hé,zo simpel is dat debbie
De verwarring tussen invalide zijn of werkloos zijn word maar al te gauw gemaakt

Chipie 26 december 2006 18:13

Als de heksen onder de werklozen nu eens vrijwillig zouden verdwijnen, dan zou er vanzelfsprekend geen jacht meer op gevoerd worden...

Maar ja, ik zie Debbie dat nog niet zo rap doen... :-P

Heftruck 26 december 2006 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2276973)

Wanneer je als invalide niet meer terecht kan bij familie of vrienden, is het toch al erg gesteld. :?

BitterSweet 26 december 2006 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2277035)
Wanneer je als invalide niet meer terecht kan bij familie of vrienden, is het toch al erg gesteld. :?

Terecht kunnen is nog iets anders dan onderhouden!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be