Luc Bekaert |
17 januari 2007 17:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
(Bericht 2339934)
Tussen het Vlaams-nationale standpunt van VB en dat van NVA is er echter geen komma verschil.
|
U vergist zich toch wel sterk denk ik ; Mij bevalt bijvoorbeeld bijzonder de volgende redering van een jonge NVA'er die zijn nationalisme als volgt verantwoordt (intervieuw uit Knack- van deze week) :
(17/01/07 - Knack)
Met het jongste burgermanifest van Verhofstadt in het achterhoofd vroeg Knack aan een aantal jonge politici om hъn visie toe te lichten. Voor de N-VA werd Rik Verwaest aan de tand gevoeld. Hij is nog erg jong, maar hij kent zijn klassiekers al behoorlijk goed. Historicus Rik Verwaest over het nationalisme van de 21ste eeuw: ‘Met symbolen als de Ijzertoren en het vendelzwaaien werf je geen jongeren meer;’ Een auteur die mij enorm heeft geïnspireerd, is Benjamin Barber. Hij is socioloog, was adviseur van Bill Clinton toen die Amerikaans president was, en legt in zijn boek Jihad versus McWorld uit welke twee negatieve krachten de wereld vandaag beheersen. Enerzijds McWorld, waarbij we ernaar streven om de hele wereld hetzelfde uniforme systeem op te leggen. En anderzijds jihad, waarbij we als reactie op die McWorld de neiging hebben onszelf terug te trekken in het strengste religieuze of etnische tribalisme, in ons eigen grote gelijk. In de oplossingen die Barber voorstelt, kan ik mij perfect vinden. We moeten een aantal zaken naar het macroniveau trekken, bijvoorbeeld naar de Europese Unie en de Verenigde Naties. Maar tegelijk moeten we een aantal andere zaken naar een lager niveau terugbrengen, naar het niveau waar ze het beste kunnen beheren, met een maximale democratische controle. Die laatste beweging noemt Barber lokalisatieDat is de kern van ons verhaal: op een moment dat de wereld globaliseert, dat alles groot wordt, dat een aantal zaken ons lijkt te ontglippen, moeten we voor elk domein kiezen op welk niveau we dat het beste gaan organiseren. In een democratie moeten mensen zich kunnen identificeren met het beleid. Wat Europa betreft, is dat helaas nog niet het geval, maar die kant moet het zeker op. Beleidsdomeinen zoals defensie en macro-economie, waar het schaalvoordeel meer van belang is, moeten integraal naar het Europese niveau. Een aantal andere domeinen die meer persoonsgebonden zijn, moeten integraal naar het Vlaamse niveau worden getrokken. Vlaanderen is ййn sociaalculturele ruimte, met een publieke opinie, een medialandschap, een aantal politieke partijen waarop iedereen kan stemmen... Dat is een perfect bestuurbaar geheel, een performante democratie – in tegenstelling tot Belgiл.[/Die houding heeft niets te maken met tribalisme, of met jihad, of met egoпsme. Want dat is het verwijt dat wij altijd krijgen: dat wij ons willen terugtrekken op ons eilandje, in ons eigen grote gelijk. De wereld wordt eengemaakt en wij willen Belgiл splitsen: absurd, vinden sommigen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet absurd. Integendeel. Het is net omdбt de wereld wordt eengemaakt, dat we alle overbodige tussenniveaus ter discussie moeten durven te stellen. Dat gebeurt niet alleen in Belgiл, ook in het Verenigd Koninkrijk staat dat op het punt om te gebeuren. Dat Britse niveau heeft, net als het Belgische, ooit misschien zijn nut gehad, maar vandaag, in een wereld met de VN, de EU en de NAVO, niet meer
|