![]() |
Citaat:
Is punt 5 niet bedoeld voor personen en kan een volledige, zeg maar een gemeenschap, zich hierop beroepen ? Per slot wordt hen niet gevraagd een oorlog te voeren maar gewoon hun burgerlijke plicht te vervullen. |
Citaat:
Neen. Dat artikel is er door de wetgever gekomen om precies de redenen die zich op 8 oktober hebben voorgedaan. Het kan op andere momenten ook door andere overtuigingen worden aangehaald wanneer een verkiezing op een voor hen onmogelijke datum valt. Mijn mening? Beter dat artikel afschaffen. Ik ben immers voor een volledige scheiding van Kerk en Staat. Nog beter zou zijn de stemplicht af te schaffen en vervangen door stemrecht. Maar niet om dezelfde redenen. |
Citaat:
Inderdaad, wat maakt het uit of God dit alles geschapen heeft, het belangrijkste is dat het goed en positief werkt voor een harmonieuze samenleving. Te lang zijn gelovigen en ongelovigen elkaar in het haar gevlogen. Zouden ze niet beter samen werken om hun paradijs te verdienen, nu op aarde, en later eventueel ook in de hemel...... En dat veronderstelt toch voorgang geven aan een goede werking van hetgeen hier en nu gebeurt. |
Het is onjuist dat de leden van de Joodse Gemeenschap niet moesten gaan kiezen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Een aantal onder hen heeft echter zijn/haar stem via volmacht uitgebracht, zoals overigens uitdrukkelijk door de kieswet voorzien, nu 8 oktober toevallig samenviel met een religieuze feestdag.
De wet luidt als volgt: «*De kiezer die omwille van zijn geloofsovertuiging in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau aan te melden en dit aantoont via een attest van de religieuze overheid, kan via volmacht stemmen.*» Met vriendelijke groeten, Claude Marinower |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben benieuwd. Maar je moet daar wel met overtuiging bezig zijn, hé? Niet even de pastoor zeggen dat je de wet wilt toetsen aan de praktijk. |
Je moet echter wel weten dat de joodse religieuze wetten uitdrukkelijk verbieden op een joodse feestdag net zoals op sabbat gebruikt te maken van electriciteit, te schrijven ( of met een pen aanduiden) van een voertuig gebruik te maken enz.
Ik meende niet dat de katholieke godsdienst of enige andere dergelijke voorschriften inhield |
Citaat:
|
Het is onjuist dat de leden van de Joodse Gemeenschap niet moesten gaan kiezen bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen. Een aantal onder hen heeft echter zijn/haar stem via volmacht uitgebracht, zoals overigens uitdrukkelijk door de kieswet voorzien, nu 8 oktober toevallig samen viel met een religieuze feestdag.
De wet luidt als volgt: "De kiezer die omwille van zijn geloofsovertuiging in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau aan te melden en dit aantoont via een attest van de religieuze overheid, kan via volmacht stemmen." Met vriendelijke groeten, Claude Marinower |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be