Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat denkt u over Wallonië? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=77690)

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2379988)
Om even terug op het topic te komen... zijn er nog mensen met een uitgesproken mening m.b.t. de beginpost?

wat was die ook alweer? sry hoor:oops:

Metternich 27 januari 2007 22:08

Wallonië heeft een prachtige natuur, steden die door wanbeheer totaal verloederen en een volk dat zich nog steeds laat onderdrukken...

Waalse broeders, sta op en vernietig het belgische systeem!

baseballpolitieker 27 januari 2007 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 2379955)
geen racisme en zeker geen imperialisme.. we hebben genoeg van die kwatch moeten ondergaan om nu zelf de "grote" te willen uithangen..

Het is toch niet omdat zij ons willen/wilden inlijven dat wij hun mogen inlijven?

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2379993)
Wallonië heeft een prachtige natuur, steden die door wanbeheer totaal verloederen en een volk dat zich nog steeds laat onderdrukken...

Wablieft; Waalse broeders! Het Belgisch systeem vernietigen:geen probleem. Maar enkel en alleen in het voordeel van de Groot- of heel-nederlandse gedachte. Frankrijk heeft zich door de jaren al genoeg gebied onrechtmatig geannexeerd! :boo:
:grootned::vlaander:

willem1940NLD 27 januari 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2379944)
Imperialist!

Imperium = keizerrijk; eerder typisch Frans dan Nederlands.

Ambiorix 27 januari 2007 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2380016)
Het is toch niet omdat zij ons willen/wilden inlijven dat wij hun mogen inlijven?

idd, just

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 2380022)
Imperium = keizerrijk; eerder typisch Frans dan Nederlands.

Ik wil geen keizerrijk waar eeniemand alles heeft; ik wil een nederlandssprekend land dat in eenheid leeft!

willem1940NLD 27 januari 2007 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2379993)
......

Daar heb je nu de Walen precies niet bij nodig; met alleen maar Vlamingen, automatisch geen Belgisch "systeem" meer.

Andere mogelijkheid: Zwitserse aanpak overnemen, kantons en referendum. Het zou mij niet verwonderen als dan na verloop van tijd Nederland om toelating komt vragen.

:)

Burry 27 januari 2007 22:22

Walen zijn niet lui, maar anders. Alleen hebben ze, of toch hun verkozen politici, er een probleem mee dat dat anders zijn zich ook vertaalt in een andere socio-economische situatie die volgens hen er toch niet mag toe lijden dat ze het in welvaart met net iets minder zouden moeten doen.
Hun idee is, al presteren ze wat minder - wat hun goed recht is - toch evenveel moeten krijgen/verdienen.

Plus daarbij komt dat ze het ook niet echt kunnen verkroppen dat ze als niet-de-meerderheid geen beslissingen kunnen opleggen 'nationaal' en dat voor bevoegdheden die nog federaal zijn, Vlaanderen dat eigenlijk wel vermag, of toch zou moeten vermogen in een democratie.

Als derde en laatste punt vinden ze het Frans nog steeds superieur aan het Nederlands en hoeven ze zich niet aan te passen en moeten iedereen naar hun taalkundige pijpen dansen als ze naar andertalig gebied verhuizen.

Als je weet dat de journalist Christophe Deborsu zelf schreef dat een niet klein deel van de Franstaligen echt nog denkt dat de Franstaligen de meerderheid uitmaken van de Belgen, dan begrijp je dat die twee laatste punten er zijn.

baseballpolitieker 27 januari 2007 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts (Bericht 2380026)
Ik wil geen keizerrijk waar eeniemand alles heeft; ik wil een nederlandssprekend land dat in eenheid leeft!

Waarom hoort Wallonië daarbij?

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:24

Citaat:

Ambiorix 27 januari 2007 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts (Bericht 2380040)
Ik als Vlaming zou juist nederland willen "inlijven" tot een nederlandssprekend land waar dialecten niet door de Franse taal vervaagt worden

waarom toch dat inlijven/annexeren? hebben we niet moeite genoeg om eerst in ons eigen gebied onze taal te bewaren?

baseballpolitieker 27 januari 2007 22:26

Citaat:

Ik als Vlaming zou juist nederland willen "inlijven" tot een nederlandssprekend land waar dialecten niet door de Franse taal vervaagt worden

Ik dan niet! Wij moeten van Wallonië vanaf maar dan moeten we niet bij die Nederlanders weer als minderheid gaan worden gezien!

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2380037)
Waarom hoort Wallonië daarbij?

Wallonië heeft tot het graafschap Vlaanderen behoort. En dat was een rijk met wereldmacht; tot in het midden-oosten (wat toen onmetelijk ver was) kenden ze de Vlamingen. Maar sinds de inval van de Fransen is dat verfransd en het neemt langzaamaan heel België in. Ik wil het omgekeerd: i.d.p van België helemaal frans; België helemaal Vlaams en liefst me Nederland erbij!

Vlaams niet rechts 27 januari 2007 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2380045)
Ik dan niet! Wij moeten van Wallonië vanaf maar dan moeten we niet bij die Nederlanders weer als minderheid gaan worden gezien!

Ik zei wel in eenheid waarin iedereen zich eenzelfde zou voelen en niet "hollander" of "vlaming"; maar lid van hoehetlanddanzouheten

baseballpolitieker 27 januari 2007 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts (Bericht 2380050)
Wallonië heeft tot het graafschap Vlaanderen behoort. En dat was een rijk met wereldmacht; tot in het midden-oosten (wat toen onmetelijk ver was) kenden ze de Vlamingen. Maar sinds de inval van de Fransen is dat verfransd en het neemt langzaamaan heel België in. Ik wil het omgekeerd: i.d.p van België helemaal frans; België helemaal Vlaams en liefst me Nederland erbij!

Dan gaan we toch zeer ver terug in de geschiedenis waarschijnlijk toen er hoogst waarschijnlijk nog geen Vlaamse identiteit bestond!

baseballpolitieker 27 januari 2007 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts (Bericht 2380054)
Ik zei wel in eenheid waarin iedereen zich eenzelfde zou voelen en niet "hollander" of "vlaming"; maar lid van hoehetlanddanzouheten

Denk jij dat dat gaat lukken??? We verschillen enorm veel van de Nederlanders! Een klein vb: Ik kende iemand die zijn stage bij een centrum voor gehandicapten in Nederland heeft gedaan. Weet je wat hij na de stage zei? Dat hij er meer problemen mee had dat de mensen Nederlanders waren dan gehandicapten!!!

Spinoza 27 januari 2007 22:41

Interessant onderschift heb je, Baseballpolitieker. Alsof Nederlanders zitten te loeren om Vlaanderen te annexeren. Maar de Nederlandse houding jegens Vlaanderen is er toch vooral een van desinteresse.

willem1940NLD 27 januari 2007 22:45

Citaat:

Kalm aan, beste vriend. Nederland laat zich niet al te gemakkelijk "inlijven" dus dop eerst maar de eigen Vlaamse boontjes voordat je de grotere buurman probeert te annexeren.

Blijft wel: beter een goede buur dan een verre vriend.
8-)

Everytime 27 januari 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams niet rechts (Bericht 2380050)

"België helemaal Vlaams" is even een utopie als "België helemaal Frans". Walen voelen zich dichter bij Frankrijk dan bij Vlaanderen en dat zelfs als ik persoonlijk liever Frankrijk dan Wallonië heb (net als ik liever Nederland dan Vlaanderen heb). Wat u wenst, is een pure utopie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be