| Jos Verhulst |
5 maart 2007 22:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
(Bericht 2493059)
Ik heb vernomen dat Greta D'Hondt, een van de dossiervreters van de CD&V, niet meer zal opkomen bij de volgende verkiezingen. Ze is het beu om zich uit te sloven terwijl haar werk niet wordt gewaardeerd en babes en mediagenieke types alle media-aandacht opslorpen.
|
Of een parlementslid hardwerkend is of niet maakt uiteindelijk niet veel uit, vermits zij toch niet vrij kunnen stemmen. Ze mogen zoveel dossiers vreten als ze willen, op het ogenblik dat er op de rode of groene knop moet gedrukt worden, zijn ze toch puppets on a string. Overigens kloppen de Belgische parlementsleden gemiddeld minder uren dan de Zwitserse, terwijl die laatsten als half-timers beschouwd worden.
Citaat:
Vreemd dat hier nog geen topic aan werd gewijd. Dit is een beslissing die het partijniveau overstijgt; dit geeft een lugubere tendens aan: als dit soort mensen de arena verlaat, leidt dit tot een verschraling van het niveau van het parlementaire werk (dat sowieso al niet bijster indrukwekkend is). Het volk weet uiteraard weer van niets: dat zou het parlement als het even kon volstemmen met allerhande glimpiepers en babes.
|
Ik denk dat parlementsleden best bij lottrekking onder de kiesgerechtigde burgers worden aangeduid, en dat de stemming in de aldus ontstane volksvergadering altijd geheim moeten zijn. Burgers die vinden dat een bepaalde medeburger beter dan zijzelf in het parlement kan zetelen, kunnen hun lotje aan zo’n medeburger overdragen, maar ze zijn hiertoe geenszins verplicht; we zullen dan wel zien hoeveel stemmen Freya in zo’n systeem nog binnenhaalt (wat ze in het huidige stelsel aan stemmen vergaart lijkt mij vooral het resultaat van een corrumperend spel – de kiezers weten dat hun stem toch geen impact heeft). Directe democratie via referenda, en een per lot aangeduide permanente volksvergadering voor het wetgevend werk waarover de burgers niet rechtstreeks wensen te beslissen, lijkt me het beste alternatief voor het bestaande semi-particratische bestel. Politieke partijen en alle mogelijke andere verenigingen hebben dan nog steeds de mogelijkheid om dossiers te vreten en voorstellen uit te werken en te verdedigen, maar ze zullen de stemming niet meer kunnen manipuleren, ze zullen niet meer in staat zijn om de permanente volksvergadering op te splijten in een ‘meerderheid’ versus ‘oppositie’ enz.
Citaat:
Jos Verhulst, die ik vorige week live aan het werk zag op een UA-debat, zat zich vrolijk te maken over het IQ van Freya Vanden Bossche. Hij vergat erbij te zeggen hoeveel duizenden mensen uit het slimme volk op dit politieke lichtgewicht hun stem hebben uitgebracht...
|
Ik heb mij niet vrolijk gemaakt over het IQ van minister Vanden Bossche; ik ken het betrokken getal niet eens. Ik heb er wel op gewezen dat ze de wortels van 25 niet blijkt te kennen (wat ik nog steeds bijzonder abnormaal vind voor iemand die zelfs een universitair diploma heeft). Mijn uitlating was een reactie op die van de opponent, die steeds opnieuw kwam aanzetten met de onbekwame en ongeïnformeerde burger, die blijkbaar wel goed genoeg is om belasting te betalen, maar niet goed genoeg blijkt om ook te bepalen wat met de centen moet gebeuren. De hele particratische ideologie berust op de fictie dat er twee mensentypes bestaan, enerzijds de domme burgers die enkel goed zijn om taksen te betalen en als kiesvee te fungeren, en anderzijds de leden van de politieke kaste, die als enigen bekwaam zouden zijn om daadwerkelijk te beslissen ten voordele van het ‘algemeen belang’. Het was daartegen dat ik reageerde.
Citaat:
Hoe roepen we deze beunhazerij een halt toe? Wie roept de media tot de orde? Ik hoop dat Greta zich alsnog bedenkt en de liefhebbers van politici die niet alle vijf minuten journalisten zitten op te geilen niet verweesd achterlaat.
|
Dit soort zaken is inherent aan het particratisch systeem. Dat systeem werkt verlagend zowel op de burgers als op de leden van de permanente volksvergadering. De eersten vervallen gemakkelijker in maatschappelijke onverschilligheid en oppervlakkigheid, vermits ze toch machteloos worden gehouden; de tweeden moeten objectief de rol vervullen van ledepoppen, die op commando op het van hogerhand aangeduide knopje moeten drukken, en zich hieraan op één of andere manier als mens aanpassen . Democratie is itt particratie een systeem dat aan iedereen toelaat om een beter en een meer betrokken mens te worden. Een ideaal systeem bestaat niet, en ideale mensen ook niet. Maar het kan wel substantieel beter.
http://artikel33.be/
http://democratie.nu/bibliotheek/art..._partijen.html
|