Edina |
23 maart 2007 17:11 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
(Bericht 2550415)
Het zal wel zijn dat ik dat ontken !
Graag had ik dan ook geweten wat de heren Abderrahim, Demarche, Claes, van Walle etc. als negatief hadden te melden, of zit je nu maar wat uit je nek te lullen?
|
Grappig dat je enkel degene er uit haalt die pro kernenergie zijn (en er niet toevallig natuurlijk ook hun boterham mee verdienen). Maar die etc had je kunnen weglaten, want daar stopte het wel. Bovendien hebben zij geen enkel argument tegen kernenergie kunnen weerleggen. En Eric De Keuleneer, Jean Pascal van Ypersele, Aviel Verburggen en Jef Poortmans hadden weinig positieve woorden over voor kernenergie.
Ik wil wel eventjes een samenvatting geven van de conclusie hoor:
1) Het afvalprobleem blijft onopgelost. Er is in de praktijk nog steeds geen definitieve oplossing voor de berging van langlevend hoogradioactief afval. En zelfs indien men de levensduur van een deel kan terugbrengen, blijft voor ongeveer de helft van het afval een langdurige berging nodig. En zelfs als ondergrondse oplossing ooit praktijk wordt, zijn er gewoon geen garanties te geven dat dit gedurende de hele levensduur veilig zal zijn. Oeps groot probleempje dus. En reden genoeg om zo snel mogelijk te stoppen met de productie van dat afval.
2) De zogezegde lagen kosten van kernenergie komen enkel de producenten ten goede (vandaar ook de grote belangen die er voor de kernlobby op het spel staan). De consument merkt niets van die zogezegde lage kost en zal dus ook niet meer moeten betalen voor zijn energie indien er voor andere bronnen wordt gekozen. En ik zeg bewust "zogezegde lage kosten" omdat onvoldoende rekening wordt gehouden met de kosten van ontmanteling en opslag van afval. Dat laatste kwam niet aan bod in de reportage voor alle duidelijkheid.
3) De inspanningen die België levert in hernieuwbare bronnen zijn beperkt ivm die in andere landen. En dat heeft vooral te maken met de grote hap uit het budget die kernenrgie nog steeds voor zijn rekening neemt (en dat gaat dan vooral over het onderzoek naar oplossingne voor dat afval).
4) Indien de uitstap goed wordt voorbereid (iets wat men tot op heden nalaat), is het perfect mogelijk om over te stappen op andere energiebronnen mits er wordt bespaard op het verbruik. Een besparing die onze economie zelfs niet in het gedrang zal brengen.
5) Fossiele centrales blijven nodig, maar zullen naargelang hernieuwbare bronnen efficiënter en gevariëerder worden steeds een kleiner aandeel voor hun rekening nemen. En daarbij mag niet vergeten worden dat enerzijds ook kernenergie niet zonder fossiele centrales kan en anderzijds kernenrgie niet CO2-neutraal is (iets wat niet rechtstreeks aan bod kwam in de reportage, maar wel werd gesuggereerd door te zeggen dat de centrales ZELF niet voor CO2-uitstoot zorgen).
Indien men blijft aanmodderen zoals vandaag staan we over twintig jaar nog steeds even ver. De kerncentrales zijn dan wel langer open gebleven, maar alternatieven zijn er ook dan nog niet. En dat lijkt precies te zijn waar de kernlobby het op aanstuurt.
|