Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vlaams Blok wil meervoudig stemrecht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=8625)

Dies 27 januari 2004 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Ik vind dat kinderen gewoon stemrecht moeten krijgen. De grens op 18 is arbitrair. Alle argumenten tegen kinderstemrecht kunnen evengoed tegen de ouderen gebruikt worden.

Ik ben het absoluut volledig met u eens, maar stel mij toch de vraag: hoe kan je dat in praktijk brengen? Een 1jarige bv. is nl. niet in staat om te gaan stemmen, dus misschien dan toch maar de ouders een extra stem toekennen?

Véronique 27 januari 2004 17:00

Ik vraag mij af waarom dit in hemelsnaam nodig is, meer stemmen voor meer kinderen, aub zeg.
Als die kinderen volwassen zijn dan kunnen ze sowieso gaan stemmen.
Moeten wij dit dan echt toelaten dat de verkiezingen een peutertuin gaan worden?
Ik zie het al aan mijn kinderen (4 en 6) vragen voor welke partij zij het meeste sympathie hebben zodat ik mijn stemgedrag eventueel moet veranderen.

Griffin 27 januari 2004 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Véronique
Ik vraag mij af waarom dit in hemelsnaam nodig is, meer stemmen voor meer kinderen, aub zeg.
Als die kinderen volwassen zijn dan kunnen ze sowieso gaan stemmen.
Moeten wij dit dan echt toelaten dat de verkiezingen een peutertuin gaan worden?
Ik zie het al aan mijn kinderen (4 en 6) vragen voor welke partij zij het meeste sympathie hebben zodat ik mijn stemgedrag eventueel moet veranderen.

Meer stemmen voor meer kinderen -> eigenlijk gewoon meer kinderen wil em, denk ik :) "Allee Marie, nog enen kleinen en ik heb een bonusstem!"
En voor kinderstemrecht: De teletubbies van de partijen! Ik wacht er al op.
Als je kinderen stemrecht wil geven, schaf dan meteen ook jeugdrechters maar af. Gelijke rechten, gelijke plichten? En hun stemrecht aan hun ouders geven, dat lijkt me ook niet kunnen, want wie zegt dat die dezelfde mening hebben als hun kinderen (als die laatsten al een politieke mening hebben).

Patriot! 27 januari 2004 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Jullie ook gehoort? Waarschijnlijk wel.
Ik vind dit maar een raar idee van het vlaams blok.
Waarom moet iemand met 7 kinderen meer te zeggen hebben als met 1 kind? Wat met wie geen kinderen kan krijgen? Wat met de mensen die geen kinderen willen? Kinderen mag geen maatstaaf zijn voor uw persoonlijke invloed.. das misbruik vind ik.
Niet akkoord.. wie heeft andere mening?

:arrow:

Als dat waar is, is Vlaams Blok de meest achterlijke partij van West-Europa. Ze zou ons weer helemaal terug naar de 19e eeuw van bevoogding voeren. Bah. Walgelijk.

Véronique 27 januari 2004 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

Meer stemmen voor meer kinderen -> eigenlijk gewoon meer kinderen wil em, denk ik :) "Allee Marie, nog enen kleinen en ik heb een bonusstem!"
En voor kinderstemrecht: De teletubbies van de partijen! Ik wacht er al op.
Als je kinderen stemrecht wil geven, schaf dan meteen ook jeugdrechters maar af. Gelijke rechten, gelijke plichten? En hun stemrecht aan hun ouders geven, dat lijkt me ook niet kunnen, want wie zegt dat die dezelfde mening hebben als hun kinderen (als die laatsten al een politieke mening hebben).

Inderdaad, dat is exact wat ik bedoel, ik denk dat dit weer een verdoken stemmenronselarij moet worden van het VB (alhoewel ik betwijfel of ze daarin zouden slagen)

Bruno* 27 januari 2004 18:34

Is dit nu echt waar? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat het VB dit nu wil doen, met die processen... Heeft iemand bevestiging van deze waanzin 8O 8O 8O

Alvader 27 januari 2004 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Is dit nu echt waar? Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat het VB dit nu wil doen, met die processen... Heeft iemand bevestiging van deze waanzin 8O 8O 8O

Persoonlijk vind ik het ook waanzinnig dat 18 j mogen gaan stemmen. Vroeger was het 21, binnenkort misschien 16. Wat weten de meeste 18 j nu over de maatschappij ???

Seba 27 januari 2004 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:

Persoonlijk vind ik het ook waanzinnig dat 18 j mogen gaan stemmen. Vroeger was het 21, binnenkort misschien 16. Wat weten de meeste 18 j nu over de maatschappij ???

meer dan dat je denkt :wink:

jan hyoens 27 januari 2004 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

meer dan dat je denkt :wink:

dat denken ze toch!

Bruno* 27 januari 2004 20:14

130 tt-TV1 130 di 27 jan 20:00:29
verkiezingen �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*

VLAAMS BLOK WIL MEERVOUDIG STEMRECHT
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
Het Vlaams Blok heeft een wetsvoorstel
ingediend dat het meervoudig stemrecht
opnieuw wil invoeren voor ouders van
kroostrijke gezinnen.

De partij sluit zich daarmee aan bij
kardinaal Joos, die vorige week ophef
baarde met zijn uitspraak dat een vader
van zeven kinderen meer op de politiek
mag wegen dan een 18-jarige.

Het Blok wil nu het enkelvoudig
stemrecht uitbreiden naar minderjarige
kinderen. Dat recht wordt echter
uitgeoefend door de ouders.

De democratische partijen reageren
ontzet. Het Blok gaat 100 jaar terug in
de tijd, klinkt het.

En dat zijn dan diezelfde hypocrieten die klagen dat de Koning ondemocratisch is!

Darwin 27 januari 2004 23:45

Citaat:

Citaat:

Ik ben ook voor stemrecht op 21j ipv 18j maar als dat van dat meervoudig stemrecht waar is...

Dan zal het Vlaams Blok in juni nen dreun van hier tot ginder krijgen.

[size=6]POTEN AF VAN HET ENKELVOUDIG STEMRECHT BLOK!!![/size]

:evil: :evil: :evil:

Rudy Van Nespen 27 januari 2004 23:47

Persoonlijk vind ik dit een uitschuiver van formaat van het Vlaams Blok.
Dat ze deze uitschuiver maar gauw onder het tapijt vegen...
Dom!

giserke 28 januari 2004 01:43

Ik geef toe, ik kom net van een receptie, maar toch eens een antal bedenkingen:
als we nu eens het Vrouwenstemrecht zouden afschaffen. dan zou Robert en bert toch nooit de kans hebben om verkozen te worden? :lol:

Peace 28 januari 2004 06:09

Ondanks mijn zoektocht heb ik nog totaal niets kunnen vinden over dit zogenaamde voorstel van het VB.

Kan iemand nu eens effectief het bestaan van een dergelijk voorstel aantonen.
Ik weet het niet, maar begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er hier iemand weer eens opzettelijk desinformatie aan het verspreiden is.

boer_bavo 28 januari 2004 08:18

Citaat:

Wat weten de meeste gepensionneerden nu over de maatschappij? En misschien ook de mensen met een laag IQ. En die arbeiders zijn eigenlijk toch ook maar dom. Om maar niet over die werkloze profiteurs te spreken.

Misschien moeten we het cijnskiesrecht terug invoeren?

Max 28 januari 2004 12:05

Stemrecht voor kinderen , al helemaal niet mee akkoord , maar is discussieerbaar en misschien zelfs democratisch verantwoord. Maar dan het beslissingsrecht van de vader???!! Een persoon die beslist over de stem van pakweg 7 anderen?

Achterlijkste voorstel dat ik ooit gehoord heb. En ik heb de groene partij meegemaakt in een regering! Chocolade sigaretten enzo. Allemaal meegemaakt. Maar dit slaat alles. Dit is iets dat in een islamistische maatschappij zou kunnen voorkomen 8O

Akila 28 januari 2004 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Als dat waar is, is Vlaams Blok de meest achterlijke partij van West-Europa. Ze zou ons weer helemaal terug naar de 19e eeuw van bevoogding voeren. Bah. Walgelijk.

Wat is daar 19de-eeuws aan? In de 19de eeuw hadden minder mensen stemrecht, was het kiesrecht voorbehouden voor bepaalde klassen.
Door het voorstel van het Vlaams Blok krijgen meer mensen stemrecht.
Het is dus een zeer progressief voorstel.

In Oostenrijk is er ook een breed platform, met o.a. de plaatselijke versie van de Gezinsbond en gesteund door een aantal ÖVP- en FPÖ-politici, dat voor hetzelfde pleit.

Zie www.kinderwahlrecht.at

Ook in Duitsland gaan meer en meer stemmen op om kinderen stemrecht te geven.

Het lijkt mij een positief signaal van het Vlaams Blok in de hele discussie rond de demografische situatie in Vlaanderen, de vergrijzing en de versterking van de traditionele familie.

Liever een kinderrijk Vlaanderen dan -in het andere geval- noodzakelijk nieuwe immigratiestromen.

Griffin 28 januari 2004 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Akila
Wat is daar 19de-eeuws aan? In de 19de eeuw hadden minder mensen stemrecht, was het kiesrecht voorbehouden voor bepaalde klassen.

*g* ipv klassen gaat het nu gewoon over het aantal kinderen dat je hebt. heel progressief, vooral met het gedacht aan de nog steeds toenemende wereldbevolking.

Citaat:

In Oostenrijk is er ook een breed platform, met o.a. de plaatselijke versie van de Gezinsbond en gesteund door een aantal ÖVP- en FPÖ-politici, dat voor hetzelfde pleit.

Het lijkt mij een positief signaal van het Vlaams Blok in de hele discussie rond de demografische situatie in Vlaanderen, de vergrijzing en de versterking van de traditionele familie.

Liever een kinderrijk Vlaanderen dan -in het andere geval- noodzakelijk nieuwe immigratiestromen.

Geef kinderen waar ze recht op hebben: een kindergemeenteraad, kinderprovincieraad, kinderparlement. En luister naar zij die zich daarvoor engageren.

Max 28 januari 2004 15:53

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!

Je verstaat het niet denk ik. Enkel de vader van het gezin mag gaan stemmen voor zijn kinderen he. De kinderen gaan heus niet in het stemhokje.

Calle 28 januari 2004 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Ondanks mijn zoektocht heb ik nog totaal niets kunnen vinden over dit zogenaamde voorstel van het VB.

Kan iemand nu eens effectief het bestaan van een dergelijk voorstel aantonen.
Ik weet het niet, maar begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er hier iemand weer eens opzettelijk desinformatie aan het verspreiden is.

Natuuuuuuurlijk heeft het VB niets verkeerds gedaan.

Peace, wanneer jij beseft dat het VB niet onfeilbaar is ga je toch geen zelfmoord plegen hoop ik ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be