Rr00ttt |
14 juni 2007 22:54 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
(Bericht 2726571)
De Standaard publiceert een artikel “SP.a moet driehonderd medewerkers wegsnijden”. Door de verkiezingsnederlaag en de beslissing om in de oppositie te gaan vallen blijkbaar 300 ‘rode jobs’ weg: er zijn geen kabinetten meer te bemannen, minder posten als parlementair medewerker te verdelen, en de studiedienst verkleint omdat er minder partijsubidie komt. Het merkwaardigste is, dat een kleine helft van dit aantal eigenlijk gedetacheerden zijn uit de administratie. Renaat Landuyt (SP.a) verklaart terzake: “In totaal gaat het om zo'n 300 personen. Gelukkig is bijna de helft van hen gedetacheerd vanuit de administratie; die kunnen terug naar hun baan bij de overheid. Voor de anderen is de partij nu koortsachtig op zoek naar een oplossing. Uiteraard is dit een drama”.
Die 'gedetacheerden' kunnen dus gewoon terug naar hun vroegere staatsjob. Dit doet de vraag rijzen, wie hun werk deed tijdens hun afwezigheid.
Ofwel werden zij niet vervangen, en dan is hun job overbodig.
Ofwel werden zij wel vervangen, en vliegen die vervangers thans aan de deur. Dan functioneert het detacheringssysteem als een mechanisme, bewerkende dat de sociale risico’s van een verkiezingsnederlaag of regeringswissel worden afgewenteld op niet-partijleden. Indien zo, dan vraag ik me af: zou de SP.a het jobverlies voor die door SP.a-leden verdrongen niet-SP.a-leden ook als een 'drama' beschouwen? Of is het alleen een 'drama' wanneer een partijlid zijn job kwijtspeelt?
|
Jos,
welk jobverlies? U denk toch niet serieus dat de overheid in dit land efficiënt is? 150 nutteloze jobkes extra... dat zijn gewoon peanuts.
Wat ik me wel afvraag is volgende.
850000/300= 2833,33. Nu ofwel betaalt men sp-a medewerkers nog veel minder dan het minimumloon, ofwel is het belang van het wegvallen van de partijsubsidie hooguit verantwoordelijk voor 10 van die 300 ontslagen en werden de 290 andere op een andere manier gefinancierd.
|