Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   lijst met vlaams eisen is klaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93314)

Zwartengeel 15 augustus 2007 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2852593)
Dit bericht heb ik vanuit de Standaard en de Morgen.

En? Wat is de relevantie hiervan? De Standaard en De Morgen berichten gewoon over een peiling van La Dernière Heure! Wil dat dan zeggen dat dit ook hun opinie is?

circe 15 augustus 2007 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2852593)
Dit bericht heb ik vanuit de Standaard en de Morgen.

en wat is de conclusie?

a) de verkiezingen toonden aan dat de vlamingen communautaire herzieningen willen en de walen niet.

b) de peiling zegt dat de kiezers bij hun stemgedrag blijven

c) de verkiezingen toonden aan dat de vlamingen communautaire herzieningen willen en de walen niet.

en dan koppen ze "de belgen" willen geen communautaire crisis? over wie hebben ze het dan?

maarte 15 augustus 2007 10:52

ja ja de peilingen LOL :lol: , komaan zeg is er nu iemand die al die peilingen nog geloofd. Vooral als je dat soort peilingen af zou wegen aan internet peilingen dan je krijg je een totaal ander beeld.

Rene Artois 15 augustus 2007 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2851491)
Nog iets: eigenlijk hebben de Vlamingen er belang bij dat er geen nieuwe regering is vooraleer het parlementair jaar begint.

Maak daar "vooraleer het nieuwe kalenderjaar begint" en ik ben akkoord.

Laat maar duren die onderhandelingen, formateurschap terug naar de koning en been stijfhouden is de boodschap. Eens zien wie het eerst nerveus wordt.

circe 15 augustus 2007 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2852651)
Maak daar "vooraleer het nieuwe kalenderjaar begint" en ik ben akkoord.

Laat maar duren die onderhandelingen, formateurschap terug naar de koning en been stijfhouden is de boodschap. Eens zien wie het eerst nerveus wordt.

JUST! Liefst zou ik ook nog even alle transfers opschorten tot een nieuwe regering gevormd kan worden.

Ik bedoel maar... je kan toch niks uitvoeren waarover nog overleg moet worden gepleegd zeker hé?

Eddy B 15 augustus 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2852699)
JUST! Liefst zou ik ook nog even alle transfers opschorten tot een nieuwe regering gevormd kan worden.

Ik bedoel maar... je kan toch niks uitvoeren waarover nog overleg moet worden gepleegd zeker hé?

Lopende zaken zorgt ervoor dat de financiën doorgang kunnen vinden. Je kan ze met andere woorden NIEt platleggen door te blijven wachten.
Wat in het verleden al gebeurd isz, is dat de Walen tijdens lopende zaken, zware budgetaire overconsumptie deden, omdat er geen controle is van het parlement. Raad eens wie daarna de rekeningen kon vereffenen? :(

circe 15 augustus 2007 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2852761)
Lopende zaken zorgt ervoor dat de financiën doorgang kunnen vinden. Je kan ze met andere woorden NIEt platleggen door te blijven wachten.
Wat in het verleden al gebeurd isz, is dat de Walen tijdens lopende zaken, zware budgetaire overconsumptie deden, omdat er geen controle is van het parlement. Raad eens wie daarna de rekeningen kon vereffenen? :(

dat is dan weer eens de ridiculiteit van de vlaamse regeringen ten top gedreven.

in welk taaltje zouden die tenandere zitten te vergaderen? In het chinees?

Eddy B 15 augustus 2007 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2852808)
dat is dan weer eens de ridiculiteit van de vlaamse regeringen ten top gedreven.

in welk taaltje zouden die tenandere zitten te vergaderen? In het chinees?

Ik vermoed dat beide landstalen gehanteerd worden. De Vlamingen zullen overwegend Nederlands spreken, de Walen uitsluitend Frans met hier en daar een woordje Nederlands

giserke 15 augustus 2007 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NL1985 (Bericht 2851282)
Zo te horen gaat het nog wel even duren... wat een soap zeg .. vanuit Nederland erg vermakelijk om naar te kijken. Worden jullie in Vlaanderen niet helemaal gek van al dat gezever van de Walen.

hadden jullie in 1830 niet gaan lopen, was het nu geen soap.

Internaut 16 augustus 2007 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NL1985 (Bericht 2851282)
Zo te horen gaat het nog wel even duren... wat een soap zeg .. vanuit Nederland erg vermakelijk om naar te kijken. Worden jullie in Vlaanderen niet helemaal gek van al dat gezever van de Walen.

Ja enorm. En dan moet een mens zich goed voelen in dit land. Vreemd als je aanziet word als racist, narcist en uitgesloten wordt omdat je bij die van het Blok hoort. Die van andere kamp maken het ons moeilijk.
Het is niet onze fout hier geboren te zijn natuurlijk ;)
Vluchten en niets oplossen daar geloof ik ook niet in. Net zoals vreemdelingen thuishoren in hun land en daar moeten bijdragen en leven ipv te vluchten moeten wij dat ook.
Een volk sleept de trauma's van zijn verleden mee in zijn ontwikkeling, kijk naar Polen. Echter bij ons is er nog altijd geen oplossing.
Vlamingen voelen zich terecht onderdrukt door deze linkse fascistische staat.

vrijevlaming 16 augustus 2007 15:27

http://www.lesoir.be/dossiers/electi...5-544618.shtml

lijst van de vlaamse eisen...
Als ze dat erdoor krijgen, jawadde.... 8O

volledige fiscaliteit, sociale zekerheid, kindergeld, ...

Dat regionaliseren = quasi geen transfers meer...
We weten allemaal wat de walekoppen daar op gaan zeggen.

jukke 16 augustus 2007 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 2854803)
http://www.lesoir.be/dossiers/electi...5-544618.shtml

lijst van de vlaamse eisen...
Als ze dat erdoor krijgen, jawadde.... 8O

volledige fiscaliteit, sociale zekerheid, kindergeld, ...

Dat regionaliseren = quasi geen transfers meer...
We weten allemaal wat de walekoppen daar op gaan zeggen.

95% NON.
Die 5% slaat volgens mij op het eerste: fucking SABAM

Isabella 16 augustus 2007 15:54

Mijn Frans is zo slecht :(
Is er iemand die de eisen even in het kort in het nederlands kan vertalen?

vrijevlaming 16 augustus 2007 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Isabella (Bericht 2854843)
Mijn Frans is zo slecht :(
Is er iemand die de eisen even in het kort in het nederlands kan vertalen?

We gaan ons best doen

– SABAM : auteursrechten voor muziek wil men regionaliseren
– wegcode: voor een deel omdat men meer 70km/h wil dan 90km/h, maar ook omdat vlaanderen vindt dat wallonie niet streng genoeg optreed (cfr aantal flitspalen bvb)
– inschrijving van de auto's : volgens le soir spreken ze zelfs van een zwitsers systeem met nummerplaten volgens regio (dus zonder B op het plaque)
– gezondheidszorg: vlaamse partijen willen vertegenwoordiging van regio's in alle raden etc ivm gezondheidszorg
– les compétences des tribunaux : iets over zeggingsrecht door de regio's alsook oprichten van regionale rechtbanken.
– professionele ordes: splitsen van alle ordes (zoals bvb advocatenorde, artsenorde, etc) die nog niet gesplitst zijn.
– le Ducroire : geen flauw benul, maar de vlaamse partijen willen vertegenwoordiging
– plantentuin van meise: na de gebouwen, ook alle verzamelingen eigendom van vlaanderen;
– nationaal instituut van statistiek: eisen van vertegenwoordigign van de regios
– l'autonomie constitutive des Régions et communautés : vergroten van de zelfstandigheid van de regios, om ook zelf een grondwet te kunnen aanvaarden, zelf de verkiezingen te organiseren, etc etc

Deuxième partie, les points �* vraiment discuter :
– fiscaliteit: alles rond belastingen etc wil men overhevelen
– familiale bijdragen: dingen zoals kindergeld en zo worden geregionaliseerd
– sociale economie: regionaliseren;
– cao's : regionaliseren
– wetten rond sociale zekerheid: regionaliseren;
– l'expropriation publique : geen idee, maar ze willen het regionaal ;-);
– aankopen van het leger: volgens verdeelsleutel, want nu teveel waalse bedrijven bevooroordeeld.
:
– bekomen belgische nationaliteit: regio's kunnen extra normen opleggen om de belgische nationaliteit te krijgen. Nederlands kunnen is daar bvb één van.
– l'assistance juridique : ?;

Het is zo goed en zo kwaad mogelijk vertaald en ik begrijp zelf ook niet alles ze

deryz 16 augustus 2007 17:59

de lijst van de walen is klaar, het antwoord volgt nog!!!

Wiley E Coyote 16 augustus 2007 18:16

Volgens het tv journaal is die lijst die in de Franstalige kranten stonden zelfs slechts gedeeltelijk en niet volledig.

robert t 16 augustus 2007 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door deryz (Bericht 2855138)
de lijst van de walen is klaar, het antwoord volgt nog!!!

Volgens het VRT-journaal van vandaag zit de situatie muurvast. De lijst van de Walen is klaar, op alle voorstellen een kort en krachtig non! Als nu de Vlaamse partijen eindelijk ook eens voor één keer niet buigen staan we voor een grote institutionele crisis die uiteindelijk tot het uiteenspatten van dit apenland kan resulteren. Voor mij en honderdduizenden andere Vlamingen een uiterst aantrekkelijke gedachte!

kaap 16 augustus 2007 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Internaut (Bericht 2853989)
Vluchten en niets oplossen daar geloof ik ook niet in. Net zoals vreemdelingen thuishoren in hun land en daar moeten bijdragen en leven ipv te vluchten moeten wij dat ook.

Dat is makkelijk gezegd in een vredig en vrij Belgie/Vlaanderen. Ik vraag me af hoe je erover zou denken als je als minderheid onderdrukt wordt in een oorlogsgebied, als je verkracht wordt in een vluchtelingenkamp omdat je een makkelijk doelwit bent of omdat je opgepakt en gemarteld wordt omdat je ondanks een gebrek aan "free speech" (waar jij zegt van te houden) opkomt voor mensenrechten of rechten van minderheden. Het is niet dat ik het geheel met je oneens ben, maar simpelweg zeggen dat ALLE vreemdelingen thuishoren in hun land en daar moeten bijdragen en level is me wat te kort door de bocht.

deryz 16 augustus 2007 19:02

Oorspronkelijk geplaatst door deryz
bron: gva

16/08 'Eisen met tweederde meerderheid na regeringsvorming'
In hun antwoord op de Vlaamse communautaire eisen benadrukken MR en cdH dat, daar de verwachte toekomstige oranje-blauwe regering geen tweederde meerderheid heeft, de eisen waarvoor een bijzondere meerderheid nodig is, enkel kunnen worden verdaagd tot na de vorming van de regering. Dan moet een procedure worden afgesproken met andere partijen.
Dat geldt ook voor dergelijke eisen van Franstalige zijde, zo werd donderdag uit goede bron verduidelijkt.

De Franstalige partijen aan de onderhandelingtafel op het kasteel van Hertoginnedal hebben donderdag hun reactie op de Vlaamse communautaire eisen afgewerkt. Het gaat niet louter om een antwoord op de Vlaamse eisen, noch om uitsluitend tegenvoorstellen, maar om specifieke Franstalige vragen, bijvoorbeeld over het statuut van Brussel en de paritaire Senaat.

Niettemin, zo wordt verduidelijkt, zullen MR en cdH in hun antwoord aan formateur Yves Leterme benadrukken dat oranje-blauw slechts over een gewone meerderheid in het parlement beschikt. Daarom kunnen alle eisen waarvoor een tweederde meerderheid nodig is, ook die van de Franstalige partijen, enkel worden uitgesteld tot na de vorming van een regering in het kader van een procedure die met andere partners moet worden vastgelegd.
Die punten zullen in die optiek dus geen deel uitmaken van de onderhandeling voor de vorming van de regering, luidt het nog.

vulpes 16 augustus 2007 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2852575)
Spijtig voor jou, maar de Vlamingen willen helemaal geen communautaire crisis. ;)

Belgen willen geen communautaire crisis
Twee maanden na de federale verkiezingen hebben negen op de tien Belgen nog geen spijt van hun keuze. Dat blijkt uit een onderzoek in La Dernière Heure vandaag. Liefst zes op tien van de ondervraagden vindt dat de communautaire onderhandelingen het niet waard zijn om het voortbestaan van België in gevaar te brengen.

1/10 zijn vlamingen en 5/10 zijn franstaligen..? Bij een steekproef van 50% franstaligen en 50% nederlandstaligen (geen informatie dienaangaande.. ook geen info over de representativiteit:werden nederlandstaligen in het nederlands ondervraagt bijvoorbeeld) dan zou dat betekenen dat 100% van de franstaligen België niet op het spel wil zetten, 80% van de vlamingen daarentegen wel... ik vind dat zeer verrassend...

eerlijk gezegd, ik vind 60% weinig (rekening houdende met het feit dat het een peiling van een franstalige krant is... en opmerkingen dienaangaande eerder gemaakt).. 'k had vermoed dat de groep 'die hards' toch wel kleiner was.. Maar met 40% Belgen die een het bestaan van belgië blijkbaar wel in vraag durven stellen, kan ik mij niet voorstellen, dat - op basis van die peiling - er geen duidelijke meerderheid dienaangaande in vlaanderen zou zijn...

uiteraard hangt alles af van de juiste vraagstelling.

Citaat:

Ruim 60 procent van de ondervraagden vindt dat het communautaire aspect van de formatie geen politieke crisis waard is. De inwoners van Vlaams-Brabant en Limburg zijn het meest gekant tegen een communautaire crisis (84 en 82,05 procent). In de provincies Luik en Waals-Brabant vindt 34 en 33,33 procent van de bevolking dat het communautaire luik een politieke crisis waard is.
niettemin is er blijkbaar wel 40% die de crisis dermate vindt dat ze er het voortbestaan van belgië voor op het spel willen zetten.

een politieke crisis: wat bedoelt men daarmee? als vlaming dat men de eisen maar moet laten varen? als franstalige dat de vlamingen de eisen maar moet laten varen.. ik kan mij moeilijk voorstellen dat een derde van de Waals-Brabanders en een derde van de Luikenaars van mening zijn dat men maar moet toegeven aan de vlaamse eisen teneinde een politieke crisis te vermijden... 'k kan mij vergissen natuurlijk..

Citaat:

De Belgen blijven trouw aan hun politieke keuze in het stemhokje: slechts 6,13 procent geeft toe dat hij een andere stem zou uitbrengen als er opnieuw moest gestemd worden. CD&V blijft op kop in Vlaanderen (25,89 procent heeft de intentie op de partij te stemmen), gevolgd door Open Vld en sp.a-Spirit. Aan Franstalige kant blijft de MR op kop, gevolgd door Ecolo en de PS.
ecolo groter dan de ps? tiens... en cdh? en waar zit het VB?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be