Kaal |
20 augustus 2007 11:27 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
(Bericht 2863261)
Ik ga iets verrassends zeggen: ik vind dat hij grotendeels gelijk heeft. Vooral dan met de voorlaatste alinea. Ik kan nl. heel goed begrijpen dat de Franstaligen moe worden om de zoveel jaar met een staatshervorming geconfronteerd te worden. Men heeft aan Franstalige kant blijkbaar de indruk dat de Vlaamse partijen niet open en eerlijk zeggen wat ze echt willen. En daar hebben de Franstaligen gelijk in.
|
Ik heb een paar maand geleden ongeveer hetzelfde gezegd op het forum van LLB. Probleem is echter dat de Vlaamse partijen niet kunnen zeggen wat ze echt willen want ze weten het zelf niet. VB en N-VA weten wat zij willen maar de anderen? Die weten dat niet. Zelfs de nu meer confederale CD&V lijkt niet in staat om hun redenering door te trekken tot de logische conclusie, nl. dat België tot niets dient. Als Leterme zegt dat België geen toregevoegde waarde heeft, waarom dan blijven pleiten voor het behoud van die structuur als er zoveel problemen ontstaaan tussen de twee gemeenschappen die erin wonen?
CD&V weigert tot die conclusie te komen. De SPa wilt er zelf niet over nadenken. De VLD heeft er bij monde van Verhostadt ooit consekwent over nagedacht, maar heeft dan alles in de prullemand gegooid in ruil voor 8 jaar macht.
Ik geef je dus gelijk. Onze politici zijn inkonskwent, halfslachtig en verre van transparent. Maar ze zijn ook zo omdat de Vlaming zelf zo is. Het is de Vlaamse kiezer die niet weet wat hij wilt. Hij wilt meer autonomie, maar weigert stil te staan bij de gevolgen. De Vlamingen willen alleen over hun lot beslissen, maar vertikken het om de knoop door te hakken. Onze politici voelen dat aan en nemen dus zelf een dubieuze houding aan.
Als er de Vlamingen iets kan verweten worden (buiten tactische blunders die iedereen wel eens begaat) dan is het inderdaad dat.
De Vlaamse kiezer moet nu eindelijk eens zeggen of hij een onafhankelijke natie-staat wenst of niet. Dat is echter enkel mogelijk via een referendum 'die ook de franstaligen lang hebben tegengehouden).
Citaat:
Ik ben blij met dit voortschrijdend inzicht van de Franstaligen. Als de grote Vlaamse partijen niet eerlijk willen zijn, misschien de Franstaligen dan wel. Misschien dat z�*j degene zullen zijn die beseffen dat België een doodlopende weg is, dat het geen zin meer heeft er nog langer aan te sleutelen. Dan zou die splitsing weleens heel snel kunnen gaan.
|
Pas op, het stuk van LLB is ironisch bedoeld. Of de auteur werkelijk tot dat inzicht is gekomen is verre van zeker.
|