Montalcino |
28 augustus 2007 07:44 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
(Bericht 2885246)
Er is toch helemaal geen Wallonië op federaal vlak? Er is Franstalig België en er is Vlaanderen, maar er is geen Wallonië. De Franstaligen in Wallonië en de Franstaligen in Brussel zijn er één.
|
Dat is niet zo. In tegenstelling tot Vlaanderen hebben de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest geen fusie uitgevoerd volgens het toenmalige artikel 107quater van de Grondwet. Er is dan ook een sociologisch verschil tussen het bourgeoisie-Brussel en de arbeidersstaat Wallonië.
Citaat:
Je hoeft dus niet te denken dat Wallonië zich zal afscheiden: de Franstaligen gaan niet zichzelf opsplitsen.
|
Dat is uw mening, maar volgens mij zijn beide pistes niet uitgesloten.
Citaat:
Als België ophoudt te bestaan, zal het zijn omdat het uiteenvalt, omdat er gewoon geen regering meer te vormen is. Niet omdat de ene of andere kant de onafhankelijkheid uitroept.
|
Het ene verhindert het andere niet, zie Tsjechoslovakije.
Citaat:
Een splitsing is gunstiger voor Vlaanderen: nu moet het onderhandelen met Brussel én Wallonië, nadien heeft het alleen nog met Brussel te maken.
|
Is dat zo? Als de zwarte piet bij Vlaanderen ligt, kan Brussel wel eens de prijs zijn die Vlaanderen moet betalen voor zijn onafhankelijkheid. Dat risico heb je niet met confederalisme.
Citaat:
Samenvattend:
België nu: alles en iedereen is afhankelijk van elkaar, bevoegdheden zijn versnipperd, etc.
AFKAB (Area formerly known as Belgium) straks: Vlaanderen volledig zelfstandig, Wallonië volledig zelfstandig, Brussel werkt samen met Vlaanderen
|
Dat hangt er maar van af.
Ten eerste: als men een regering kan vormen, is dit splitsingsscenario al van de baan.
Ten tweede: is het zo evident dat Brussel bij Vlaanderen gaat?
Ik vraag mij af wat een onafhankelijke Vlaamse staat betekent zonder Brussel. Gelukkig voor Vlaanderen loopt de meridiaan van de wereld niet door Brussel, maar Vlaanderen is wel onthoofd. Is het niet zo dat zo een Vlaanderen sneller zijn blik naar het Noorden zal werpen, voorbij Antwerpen?
In principe heb ik daar niets op tegen, ik ben geen nationalist, als de vorm goed is ben ik akkoord. De realiteit is echter dat Brussel niet begrensd wordt door het Gewest en economisch verstrengeld zit in Vlaanderen en een heel klein stukje Wallonië. Dat lijkt me geen goede vorm en zeker niet met de huidige in- en inslechte vorm van de gewesten en gemeenschappen. Het dient zelfs tot propaganda van het Frans Blok, het FDF:
Beter zou zijn om het gewest Brussel gewoon af te schaffen en in het algemeen over te gaan tot een klassieke federale staat met deelstaten.
|